Talent-ohjelmien vaikutus sitoutumiseen
Ryytty, Eevi (2020)
Ryytty, Eevi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426117
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa työnantajan edustajille tietoa tulevaisuuden talenttien ajatuksista Talent- ja kehittämisohjelmia kohtaan sekä selvittää, voitaisiinko Talent-ohjelmilla parantaa erityisosaamisen sitoutumista. Tällä opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, sen sijaan työllä pyrittiin tarjoamaan ratkaisuja laajemmalle yleisölle. Kyseessä oli tutkimuksellinen opinnäytetyö, joka toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena.
Opinnäytetyön aihe on uusi ja sitä pyrittiin kuvaamaan laaja-alaisesti. Opinnäytetyöllä oli tarkoitus tarjota raikkaita ajatuksia milleniaalien talent-johtamiseen sekä nostaa esille sukupolven ajatusmalleja, joilla uskotaan olevan merkitystä tulevaisuuden työssä. Teoriaosuudessa korostettiin henkilöstöjohtamista, talent-johtamista ja ennustettuja työelämän muutoksia.
Tutkimusaihe on johdettu todellisesta työelämän ongelmasta, kun uuden sukupolven on havaittu olevan heikosti sitoutuvaa. Milleniaalien käyttäytymiseen liittyvät aiemmat tutkimukset ovat toimineet tämän opinnäytetyön pohjatietona. Tutkimustyö on toteutettu kyselynä, joka suunnattiin Y- ja Z-sukupolvien edustajille, joita kutsutaan myös milleniaaleiksi. Opinnäytetyössä tutkimusongelmaa tarkasteltiin potentiaalisen talentin eli Talent-ohjelman loppukäyttäjän näkökulmasta.
Talent-ohjelmia ei tunnistettu työelämästä, mikä kertoo ohjelmien vähäisyydestä ja näkymättömyydestä. Tutkimustuloksien mukaan kuitenkin erityisosaamisen korostaminen ja kehittäminen koettiin sitouttavana toimintana. Nykyisiin työnantajien kehitystoimiin oltiin tyytymättömiä, kun työnantajilta toivottiin enemmän vuorovaikutteista ja jatkuvaa kehittymistä. Työnantajan roolia pidettiin tärkeänä osaamisen kehittämisessä ja työpaikka valikoitui tärkeimmäksi ammatilliseksi oppimisympäristöksi.
Opinnäytetyön aihe on uusi ja sitä pyrittiin kuvaamaan laaja-alaisesti. Opinnäytetyöllä oli tarkoitus tarjota raikkaita ajatuksia milleniaalien talent-johtamiseen sekä nostaa esille sukupolven ajatusmalleja, joilla uskotaan olevan merkitystä tulevaisuuden työssä. Teoriaosuudessa korostettiin henkilöstöjohtamista, talent-johtamista ja ennustettuja työelämän muutoksia.
Tutkimusaihe on johdettu todellisesta työelämän ongelmasta, kun uuden sukupolven on havaittu olevan heikosti sitoutuvaa. Milleniaalien käyttäytymiseen liittyvät aiemmat tutkimukset ovat toimineet tämän opinnäytetyön pohjatietona. Tutkimustyö on toteutettu kyselynä, joka suunnattiin Y- ja Z-sukupolvien edustajille, joita kutsutaan myös milleniaaleiksi. Opinnäytetyössä tutkimusongelmaa tarkasteltiin potentiaalisen talentin eli Talent-ohjelman loppukäyttäjän näkökulmasta.
Talent-ohjelmia ei tunnistettu työelämästä, mikä kertoo ohjelmien vähäisyydestä ja näkymättömyydestä. Tutkimustuloksien mukaan kuitenkin erityisosaamisen korostaminen ja kehittäminen koettiin sitouttavana toimintana. Nykyisiin työnantajien kehitystoimiin oltiin tyytymättömiä, kun työnantajilta toivottiin enemmän vuorovaikutteista ja jatkuvaa kehittymistä. Työnantajan roolia pidettiin tärkeänä osaamisen kehittämisessä ja työpaikka valikoitui tärkeimmäksi ammatilliseksi oppimisympäristöksi.