Verkkokaupan käytettävyyden ja digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen: Case Tarvikekeskus Oy
Tuomaala, Toni (2020)
Tuomaala, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426087
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö liittyy verkkosivujen käytettävyyden ja digitaalisen asiakaskokemuksen vaikutuksiin ja kehittämiseen yrityksen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ongelmakohtia Tarvikekeskus Oy:n verkkosivuilta käytettävyyden ja asiakaskokemuksen näkökulmasta ja tuottaa yritykselle parannusehdotuksia kyseessä olevalle verkkosivulle.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ensin, mistä käytettävyys ja asiakaskokemus koostuvat ja mitä ne pohjimmiltaan tarkoittavat. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta tietoperustan luomiseen. Opinnäytetyössä tutustuttiin erilaisiin käytettävyyden ja asiakaskokemuksen testaamisen ja mittaamisen menetelmiin, joiden pohjalta luotiin Tarvikekeskuksen verkkosivujen käytettävyyden ja asiakaskokemuksen parantamista varten tehty testi eräänlaisena soveltavana tutkimuksena. Tämän testin tuloksien pohjalta tehtiin kehitysehdo-tuksia Tarvikekeskuksen verkkosivuille.
Opinnäytetyön tulokset ja kehitysehdotukset liittyvät tuotteiden listaukseen, bugeihin ja virheisiin, verkkosivun hakuun ja valikkoon, kategorisointiin, sivuston ulkoasuun ja brändiin vaikuttaviin tekijöihin sekä pieniin, mutta mainitsemisen arvoisiin seikkoihin. Tutkimuksen käytännön merkitys oli, että Tarvikekeskus sai hyödyllistä informaatiota verkkokaupan käytettävyyden ja digitaalisen asiakaskokemuksen parantamiseen.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ensin, mistä käytettävyys ja asiakaskokemus koostuvat ja mitä ne pohjimmiltaan tarkoittavat. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta tietoperustan luomiseen. Opinnäytetyössä tutustuttiin erilaisiin käytettävyyden ja asiakaskokemuksen testaamisen ja mittaamisen menetelmiin, joiden pohjalta luotiin Tarvikekeskuksen verkkosivujen käytettävyyden ja asiakaskokemuksen parantamista varten tehty testi eräänlaisena soveltavana tutkimuksena. Tämän testin tuloksien pohjalta tehtiin kehitysehdo-tuksia Tarvikekeskuksen verkkosivuille.
Opinnäytetyön tulokset ja kehitysehdotukset liittyvät tuotteiden listaukseen, bugeihin ja virheisiin, verkkosivun hakuun ja valikkoon, kategorisointiin, sivuston ulkoasuun ja brändiin vaikuttaviin tekijöihin sekä pieniin, mutta mainitsemisen arvoisiin seikkoihin. Tutkimuksen käytännön merkitys oli, että Tarvikekeskus sai hyödyllistä informaatiota verkkokaupan käytettävyyden ja digitaalisen asiakaskokemuksen parantamiseen.