Mittausvirheiden mahdollisten syiden analysointi ja ehkäiseminen infrarakentamisessa
Tumanovich, Elizaveta (2020)
Tumanovich, Elizaveta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mittausvirheiden syntymisen syitä infrarakentamisessa. Tarkastelun kohteena olivat mittauslaitteisto, satelliittipaikannus ja koneohjausjärjestelmä. Tavoitteena oli selvittää säännöllisen kalibroinnin ja huollon tarpeen merkitys.
Teoriaosuudessa tutkittiin laajasti maanmittaus- ja kartoitustekniikan kirjallisuutta ja ammatillisia julkaisuja. Opinnäytetyössä tutustuttiin mittauslaitteiden ja koneohjauksen kalibrointiin, laitteiden tarkkailutapoihin, RTK-mittaukseen ja satelliittipaikannuksen mittaustapoihin. Teoreettista tietoa sovellettiin mittauksella, joka tehtiin todellisessa työmaaympäristössä kunnallistekniikan saneerauskohteessa. Opinnäytetyössä pohdittiin mittaukseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden merkitystä tuloksiin. Lisäksi analysoitiin työmaalla esiintyneitä mittausvirheitä. Työssä myös esitettiin maarakenteiden mittavaatimukset yleisistä inframallivaatimuksista (YIM) ja työkoneohjausjärjestelmiltä vaadittava tarkkuus tie- ja katurakenteen rakennekerroksille. Tutkimustyö tehtiin haastattelemalla maanmittaajia ja koneohjausjärjestelmien käyttäjiä käyttämällä puolistrukturoitua lomaketta. Haastateltavat olivat Mestarin vakituisia työntekijöitä. Maansiirtokoneiden käyttäjät olivat Mestarin urakoitsijoita tai aliurakoitsijoita eri yrityksistä.
Tutkimuksen perusteella mittausvirheitä osataan tunnistaa ja korjata melko hyvin. Koneohjausjärjestelmän käyttö on mittaajalle merkittävä apuväline, sillä maansiirtokoneiden kuljettajat huomaavat mittaajien tekemiä virheitä. Infrarakentamisen projektin onnistuminen riippuu maanmittaajan taidoista, huolellisuudesta ja oikeiden menetelmien käytöstä. Opinnäytetyössä tehtiin luettelo asioista, jotka on otettava huomioon mittaustöiden toteutuessa, jotta mittausvirheiden määrä vähenisi.
The purpose of this final project was to find out the causes of measurement errors in infrastructure construction. The objects of inspection were measurement equipment, a satellite positioning system, and a machine control system. The aim was to find out the importance of regular calibration and maintenance.
In the theoretical part literature about surveying engineering and about mapping technology as well as professional publications were studied. The measurement equipment and calibration of machine control systems, ways of observation of the measurement device, RTK-measurement, and satellite positioning methods of measurement were discussed in the project. The theoretical information was applied to a real rebuilding site of municipal infrastructure. Factors that affect the measurement and its impact on the results were considered as well. In addition, measurement errors that occurred on the constructing site were analyzed. Requirements for earthwork measurement from public requirements to inframodel (InfraBIM) and accuracy requirements to a wearing course for machine control systems in road and street constructions were also presented in this work. The research was done by interviewing surveyors and operators of earthmoving machine using the control system. The interviewees were permanents employees of Mestar. The operators of earthmoving machine were contractors of Mestar or subcontractors of various companies.
The study revealed that the measurement errors can be identified and corrected well. Using the machine control system helps the machine operators to spot survey errors. The success of an infra construction project depends on the skills, diligence and the right surveying methods. In the thesis a list of things was made that need to be paid attention to reduce measurement errors.
Teoriaosuudessa tutkittiin laajasti maanmittaus- ja kartoitustekniikan kirjallisuutta ja ammatillisia julkaisuja. Opinnäytetyössä tutustuttiin mittauslaitteiden ja koneohjauksen kalibrointiin, laitteiden tarkkailutapoihin, RTK-mittaukseen ja satelliittipaikannuksen mittaustapoihin. Teoreettista tietoa sovellettiin mittauksella, joka tehtiin todellisessa työmaaympäristössä kunnallistekniikan saneerauskohteessa. Opinnäytetyössä pohdittiin mittaukseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden merkitystä tuloksiin. Lisäksi analysoitiin työmaalla esiintyneitä mittausvirheitä. Työssä myös esitettiin maarakenteiden mittavaatimukset yleisistä inframallivaatimuksista (YIM) ja työkoneohjausjärjestelmiltä vaadittava tarkkuus tie- ja katurakenteen rakennekerroksille. Tutkimustyö tehtiin haastattelemalla maanmittaajia ja koneohjausjärjestelmien käyttäjiä käyttämällä puolistrukturoitua lomaketta. Haastateltavat olivat Mestarin vakituisia työntekijöitä. Maansiirtokoneiden käyttäjät olivat Mestarin urakoitsijoita tai aliurakoitsijoita eri yrityksistä.
Tutkimuksen perusteella mittausvirheitä osataan tunnistaa ja korjata melko hyvin. Koneohjausjärjestelmän käyttö on mittaajalle merkittävä apuväline, sillä maansiirtokoneiden kuljettajat huomaavat mittaajien tekemiä virheitä. Infrarakentamisen projektin onnistuminen riippuu maanmittaajan taidoista, huolellisuudesta ja oikeiden menetelmien käytöstä. Opinnäytetyössä tehtiin luettelo asioista, jotka on otettava huomioon mittaustöiden toteutuessa, jotta mittausvirheiden määrä vähenisi.
The purpose of this final project was to find out the causes of measurement errors in infrastructure construction. The objects of inspection were measurement equipment, a satellite positioning system, and a machine control system. The aim was to find out the importance of regular calibration and maintenance.
In the theoretical part literature about surveying engineering and about mapping technology as well as professional publications were studied. The measurement equipment and calibration of machine control systems, ways of observation of the measurement device, RTK-measurement, and satellite positioning methods of measurement were discussed in the project. The theoretical information was applied to a real rebuilding site of municipal infrastructure. Factors that affect the measurement and its impact on the results were considered as well. In addition, measurement errors that occurred on the constructing site were analyzed. Requirements for earthwork measurement from public requirements to inframodel (InfraBIM) and accuracy requirements to a wearing course for machine control systems in road and street constructions were also presented in this work. The research was done by interviewing surveyors and operators of earthmoving machine using the control system. The interviewees were permanents employees of Mestar. The operators of earthmoving machine were contractors of Mestar or subcontractors of various companies.
The study revealed that the measurement errors can be identified and corrected well. Using the machine control system helps the machine operators to spot survey errors. The success of an infra construction project depends on the skills, diligence and the right surveying methods. In the thesis a list of things was made that need to be paid attention to reduce measurement errors.