Ujon lapsen itsetunnon tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kemppainen, Suvi (2020)
Kemppainen, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526356
Tiivistelmä
Ujot lapset tarvitsevat huomiota ja kannustusta varhaiskasvatuksessa, jotta he kokisivat tulevansa nähdyiksi ja arvostetuiksi. Kaikki temperamenttipiirteet ovat omalla tavallaan erilaisia ja ainutlaatuisia. Lasten temperamenttipiirteet tulisi ottaa huomioon varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten ujojen lasten itsetunnon kehitys otetaan huomioon varhaiskasvatuksessa ja kuinka sitä voidaan tukea. Huomioni kiinnittyi opinnäytetyössä erityisesti ujon lapsen itsetunnon kehittymiseen vaikuttaviin asioihin ja itsetunnon tukemisen menetelmiin. Opinnäytetyöni mahdollistaa ujojen lasten ja heidän itsetuntonsa huomioimisen, entistä enemmän sekä se lisää tietoutta perheille ja varhaiskasvatuksen työntekijöille.
Aikaisempia opinnäytetöitä lapsen ujoudesta tai itsetunnon on tehty Lapin ammattikorkeakoulussa sekä muissa ammattikorkeakouluissa. Sen sijaan ujon lapsen itsetunnosta ei ole tehty aikaisempia opinnäytetöitä, jossa siis käsitellään ujoutta ja itsetuntoa yhtenäisenä aiheena
Opinnäytetyössäni olen käyttänyt kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja sen tukemiseksi haastattelin varhaiskasvatuksen opettajia teemahaastattelua hyödyntäen. Aineistot olen kerännyt aiheisiin liittyvistä kirjoista, tutkimuksista sekä tekemistäni haastatteluista. Analysointimenetelmäksi valikoitui teorialähtöinen sisällönanalyysimenetelmä, jonka tarkoituksena on luoda selkeä kuvaus tutkitusta aiheesta.
Varhaiskasvatuksessa ujojen lasten itsetunnon tukemisessa korostuu kannustaminen ja kehuminen, joiden kautta lapsi saa rohkeutta toimintaansa, sekä kokee tulleensa arvostetuksi omana itsenään. Lasten temperamenttipiirteet olisi hyvä huomioida varhaiskasvatuksen arjessa, jotta lapset voitaisiin ottaa huomioon heille sopivalla tavalla. Haastatteluissa ilmeni pienryhmätoiminnan tuomat mahdollisuudet ujoille lapsille, koska pienryhmässä ujot saavat toimia rauhassa. Ujojen lasten ja heidän itsetuntonsa tukeminen koetaan tärkeäksi.
Avainsanat: Ujous, Itsetunto, Kiintymyssuhde, Temperamentti, Varhaiskasvatus
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten ujojen lasten itsetunnon kehitys otetaan huomioon varhaiskasvatuksessa ja kuinka sitä voidaan tukea. Huomioni kiinnittyi opinnäytetyössä erityisesti ujon lapsen itsetunnon kehittymiseen vaikuttaviin asioihin ja itsetunnon tukemisen menetelmiin. Opinnäytetyöni mahdollistaa ujojen lasten ja heidän itsetuntonsa huomioimisen, entistä enemmän sekä se lisää tietoutta perheille ja varhaiskasvatuksen työntekijöille.
Aikaisempia opinnäytetöitä lapsen ujoudesta tai itsetunnon on tehty Lapin ammattikorkeakoulussa sekä muissa ammattikorkeakouluissa. Sen sijaan ujon lapsen itsetunnosta ei ole tehty aikaisempia opinnäytetöitä, jossa siis käsitellään ujoutta ja itsetuntoa yhtenäisenä aiheena
Opinnäytetyössäni olen käyttänyt kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja sen tukemiseksi haastattelin varhaiskasvatuksen opettajia teemahaastattelua hyödyntäen. Aineistot olen kerännyt aiheisiin liittyvistä kirjoista, tutkimuksista sekä tekemistäni haastatteluista. Analysointimenetelmäksi valikoitui teorialähtöinen sisällönanalyysimenetelmä, jonka tarkoituksena on luoda selkeä kuvaus tutkitusta aiheesta.
Varhaiskasvatuksessa ujojen lasten itsetunnon tukemisessa korostuu kannustaminen ja kehuminen, joiden kautta lapsi saa rohkeutta toimintaansa, sekä kokee tulleensa arvostetuksi omana itsenään. Lasten temperamenttipiirteet olisi hyvä huomioida varhaiskasvatuksen arjessa, jotta lapset voitaisiin ottaa huomioon heille sopivalla tavalla. Haastatteluissa ilmeni pienryhmätoiminnan tuomat mahdollisuudet ujoille lapsille, koska pienryhmässä ujot saavat toimia rauhassa. Ujojen lasten ja heidän itsetuntonsa tukeminen koetaan tärkeäksi.
Avainsanat: Ujous, Itsetunto, Kiintymyssuhde, Temperamentti, Varhaiskasvatus