Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ekologisuus osana ostopäätöstä: Kyselytutkimus optikkoliikkeiden asiakkaille

Mattila, Sanna; Peltokangas, Janita; Viitala, Nina (2020)

 
Avaa tiedosto
Mattila_Sanna_Peltokangas_Janita_Viitala_Nina.pdf (1.424Mt)
Lataukset: 


Mattila, Sanna
Peltokangas, Janita
Viitala, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426298
Tiivistelmä
Ympäristöä säästävä toiminta on entistä tärkeämpää ihmisten keskuudessa ja ekologisuus on vahvemmin valintojemme taustalla. Yhä useammin ostopäätöstä tehdessä harkitaan ympäristöä, ja kulutuksen suunta on muuttunut ekologisemmaksi. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa ekologisuuden merkitystä asiakkaiden näönkorjauksessa. Vastausta haettiin seuraaviin kysymyksiin: onko ekologisuus arvona tärkeä asiakkaille, vaikuttaako ekologisuus asiakkaan ostopäätökseen, ja onko ekologisille tuotteille ja vaihtoehdoille optisella alalla enemmän kysyntää kuin tämänhetkinen tarjonta. Tavoitteena on myös herättää pohdintaa ekologisuudesta laajemmin optisella alalla.

Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin Webropol 3.0-työkalulla luodulla standardoidulla verkkokyselylomakkeella, jota levitettiin Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja henkilökunnalle Oivan kautta. Lisäksi kyselyä jaettiin sosiaalisen median kautta. Tarkoituksena on kuvailla ekologisuuden merkitystä ostopäätöksessä eri muuttujien, kuten iän, sukupuolen ja asuinpaikan, avulla.

Tutkimuksessa selvisi, että optikkoliikkeen asiakkaat haluaisivat lisää tarjontaa ekologisemmista vaihtoehdoista. Erityisesti toisen tai ylemmän koulutusasteen käyneet, alle 31-vuotiaat, kaupungissa asuvat naiset halusivat lisää tarjontaa. He olivat myös valmiimpia maksamaan ekologisuudesta enemmän. Tuotteen ekologisuus ei kuitenkaan vaikuttanut monen ostopäätökseen lukuun ottamatta vanhempia miehiä, jotka myös tunsivat tietävänsä ekologisemmista valmistusmateriaaleista hieman muita paremmin.

Tällä hetkellä asiakkaiden kiinnostus silmälasien ekologisuutta kohtaan on vähäistä, tosin vanhempia naisia kiinnostaa hieman enemmän. Samoin vanhemmat vastaajat kierrättivät lasejaan useimmin viemällä ne optikkoliikkeeseen. Piilolinssit useimmiten hävitettiin polttokelpoiseen jätteeseen, mutta 16 prosenttia piilolinssien käyttäjistä vastasi huuhtovansa piilolinssit viemäriin, josta ne päätyvät ympäristöön.

Tutkimuksemme antaa hyödyllistä tietoa optikkoliikkeessä myytävien tuotteiden valmistajille ja tuotekehittelijöille. Tulokset kertovat, että optisella alalla olisi markkinarakoa ekologisemmille tuotteille, sillä niille olisi kysyntää. Tätä voivat hyödyntää myös olemassa olevat ekologisten tuotteiden valmistajat markkinoinnissaan, sillä monet asiakkaat eivät tiedä juurikaan ekologisista tuotteista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste