Etätyön johtaminen verkkokauppaliiketoiminnassa
Riikola, Matti (2020)
Riikola, Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426308
Tiivistelmä
Organisaation johtaminen hektisen verkkokauppaliiketoiminnan ytimessä vaatii esimiehiltä nopeaa reagointikykyä, jatkuvaa tilannekuvan tiedostamista, digitaalisen toimintaympäristön ymmärrystä sekä kykyä töiden rationaaliseen (järjellinen, järkevä) allokointiin (jakaminen). Koronaviruksen tuomien rajoitteiden seurauksena toimeksiantajayrityksessä ilmeni sopiva hetki tarkastella konservatiivisia työskentelytapoja. Rajoitusten seurauksena etätyöskentelyn määrä organisaatiossa kasvoi hetkessä räjähdysmäisesti. Uudenlaiset työskentelytavat vaativat myös päivittäisen johtamisen uudelleen tarkastelua. Etäjohtaminen on tulevaisuuden esimiestyön ydinosaamista, joten aihe on siksikin tärkeä.
Yrityksen johdon kanssa käytyjen keskustelujen perusteella oli selvää, että myös johtamisen malleja ja – käytänteitä on tarvetta tarkastella. Työn tarkoitus on luoda edellytyksiä toimeksiantajan esimiehille päivittää heidän johtamistaitojaan vastaamaan paremmin etätyön johtamista. Koronaviruksen tuomat rajoitukset ovat jossain vaiheessa historiaa. Etätyöskentelyä soveltuvin osin on tarkoitus jatkaa toimeksiantajan organisaatiossa myös poikkeustilanteen jälkeen, joten tutkimuksella on merkitystä myös pidemmällä aikajänteellä.
Tutkimuksen tietoperustana on alan ammattikirjallisuus, ajantasaiset artikkelit ja julkaisut, laadulliseen tutkimusmenetelmään pohjautuvat teemahaastattelut sekä benchmarkkaaminen. Tutkimuksen perusteella saimme toimeksiantajan iloksi huomata monen asian olevan organisaatiossa hyvin, mutta myös selkeitä kehittämisen kohteita oli löydettävissä.
Johtamisessa ja esimiestyössä selkeimpinä kehityskohteina nousivat esiin arvojen ja strategian jalkauttaminen, motivaatiosta huolehtiminen sekä sisäisen viestinnän tehostaminen. Henkilöstön osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen mm. koulutusten muodossa koetaan myös tärkeinä kehitettävinä asioina. Tutkimuksessa saatu tieto sekä siihen pohjautuvat kehitysehdotukset ovat hyödynnettävissä johtamisen ja esimiestyön kehittämisessä.
Yrityksen johdon kanssa käytyjen keskustelujen perusteella oli selvää, että myös johtamisen malleja ja – käytänteitä on tarvetta tarkastella. Työn tarkoitus on luoda edellytyksiä toimeksiantajan esimiehille päivittää heidän johtamistaitojaan vastaamaan paremmin etätyön johtamista. Koronaviruksen tuomat rajoitukset ovat jossain vaiheessa historiaa. Etätyöskentelyä soveltuvin osin on tarkoitus jatkaa toimeksiantajan organisaatiossa myös poikkeustilanteen jälkeen, joten tutkimuksella on merkitystä myös pidemmällä aikajänteellä.
Tutkimuksen tietoperustana on alan ammattikirjallisuus, ajantasaiset artikkelit ja julkaisut, laadulliseen tutkimusmenetelmään pohjautuvat teemahaastattelut sekä benchmarkkaaminen. Tutkimuksen perusteella saimme toimeksiantajan iloksi huomata monen asian olevan organisaatiossa hyvin, mutta myös selkeitä kehittämisen kohteita oli löydettävissä.
Johtamisessa ja esimiestyössä selkeimpinä kehityskohteina nousivat esiin arvojen ja strategian jalkauttaminen, motivaatiosta huolehtiminen sekä sisäisen viestinnän tehostaminen. Henkilöstön osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen mm. koulutusten muodossa koetaan myös tärkeinä kehitettävinä asioina. Tutkimuksessa saatu tieto sekä siihen pohjautuvat kehitysehdotukset ovat hyödynnettävissä johtamisen ja esimiestyön kehittämisessä.