Hahmosuunnittelu kyberpunk-ympäristössä : Laadullinen poikittaistutkielma scifin tietylle alalajille ominaisista visuaalisista piirteistä
Vasyuk, Anna (2020)
Vasyuk, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426238
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on teoreettista ja empiiristä menetelmää yhdistävä laadullinen poikittaistutkielma kyberpunk-genrelle ominaisesta hahmosuunnittelusta. Tässä opinnäytetyössä pyritään sekä määrittelemään kyberpunk median lajina että löytämään sen hahmoja tyypillisesti yhdistävät piirteet. Tutkielma keskittyy genren visuaaliseen puoleen ja sen heijastumiseen teoksissaan käytetyissä kuvitteellisissa hahmoissa.
Opinnäytetyö ottaa tarkasteltavaksi monenlaisia elokuvia, animaatioita, kirjallisuutta sekä pelejä, jotka voidaan määritellä kyberpunk-genreen kuuluviksi. Aineistoa on tutkittu enimmäkseen tyypittelevän ja teemoittelevan analyysin kautta, jonka avulla esimerkkiteoksista on löydetty keskeisiä ja yhdistäviä kaavoja, teemoja sekä trooppeja. Näistä löydöistä muodostuu yhtenäinen kuva genrelle tyypillisistä hahmosuunnittelun ratkaisuista. Kuvallista aineistoa on suosittu, sillä tämä tutkielma painottuu nimenomaan hahmosuunnittelussa tehtyihin visuaalisiin ratkaisuihin. Tutkielma nojautuu internetlähteisiin enemmän kuin kirjallisiin aiheensa suhteellisen uutuuden ja suppeuden takia.
Tämä opinnäytetyö on suunnattu hahmosuunnittelusta tai scifi-genrestä kiinnostuneille lukijoille, joilla ei ole aikaisempaa syvempää tietoa aiheesta. Työn tarkoitus on tarjota perustietämys sekä kyseisen genren ominaisuuksista että hahmosuunnittelusta ja sen prosessista ylipäätänsä. Opinnäytetyössä on erillinen käytännön osuus, jossa suunnitellaan omat hahmot kyberpunk-ympäristöön.
Opinnäytetyö ottaa tarkasteltavaksi monenlaisia elokuvia, animaatioita, kirjallisuutta sekä pelejä, jotka voidaan määritellä kyberpunk-genreen kuuluviksi. Aineistoa on tutkittu enimmäkseen tyypittelevän ja teemoittelevan analyysin kautta, jonka avulla esimerkkiteoksista on löydetty keskeisiä ja yhdistäviä kaavoja, teemoja sekä trooppeja. Näistä löydöistä muodostuu yhtenäinen kuva genrelle tyypillisistä hahmosuunnittelun ratkaisuista. Kuvallista aineistoa on suosittu, sillä tämä tutkielma painottuu nimenomaan hahmosuunnittelussa tehtyihin visuaalisiin ratkaisuihin. Tutkielma nojautuu internetlähteisiin enemmän kuin kirjallisiin aiheensa suhteellisen uutuuden ja suppeuden takia.
Tämä opinnäytetyö on suunnattu hahmosuunnittelusta tai scifi-genrestä kiinnostuneille lukijoille, joilla ei ole aikaisempaa syvempää tietoa aiheesta. Työn tarkoitus on tarjota perustietämys sekä kyseisen genren ominaisuuksista että hahmosuunnittelusta ja sen prosessista ylipäätänsä. Opinnäytetyössä on erillinen käytännön osuus, jossa suunnitellaan omat hahmot kyberpunk-ympäristöön.