Suoratoistettua urheilua : Suoratoistomahdollisuuksien vaikutus urheilusisältöjen tarjoamiseen
Hakala, Sami (2020)
Hakala, Sami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426277
Tiivistelmä
Teknologinen kehitys on muovannut urheilua koskevaa mediakenttää uuteen suuntaan. Jättimäiset katsojamäärät jännittävät ja jopa ottavat osaa urheilutapahtumiin samanaikaisesti eri puolilla maailmaa. Urheilulähetykset ovat harvoja jäljellä olevia tv-sisältöjä, joita kuluttajat pyrkivät lähtökohtaisesti katsomaan suorina lähetyksinä. Sen takia urheilun lähetysoikeuksista on tullut erittäin arvokkaita tuotteita.
Urheilun parissa lähetykset ovat siirtyneet viime vuosina yhä enemmän suoratoiston pariin. Se tarjoaa katsojille mahdollisuuden seurata lähetystä useilla erilaisilla päätelaitteilla katselupaikasta riippumatta. Urheilulähetysten ja -sisältöjen kanssa alalla täytyy ottaa jatkossa laajemmin huomioon suoratoiston tarjoamat uudet mahdollisuudet, mutta myös sen tuomat mahdolliset ongelmakohdat.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee suoratoiston vaikutuksia urheilun televisiointiin, urheilulähetyksiin ja niiden rakenteisiin. Tutkimuksessa ei keskitytä niinkään television murrokseen, vaan siihen, miten suoratoisto vaikuttaa juuri urheilusisältöjä tarjoavien mediatoimijoiden työhön ja sitä kautta koko urheiluun ohjelmatyyppinä.
Tutkimuksen teorialuvuissa tarkastellaan urheilun televisioinnille ominaisia piirteitä, urheilun lähetysrakenteita ja genren nykytilaa Suomessa. Lisäksi teorialuvuissa pureudutaan urheilun parissa toimiviin suoratoistopalveluihin ja suoratoistoteknologiaan liittyviin ilmiöihin. Tutkimus tarjoaa myös kahden Suomessa urheilun parissa toimivan tv-alan ammattilaisen, NENT Group Finland Oy:n vastaavan urheilutuottajan Ville Klingan ja Yle Urheilun päällikön Joose Palosen, näkemyksiä suoratoiston vaikutuksista urheilun esittämiseen.
Lopuksi yhteenvetoluvussa käsitellään tutkimuksen aikana esiin nousseita huomioita. Urheilu on Suomessa erittäin toimiva tuote, mutta oikean sisällön personoiminen vastaamaan omien katsojien tarpeita ja niiden esiin tuominen tulevat olemaan alalla hyvin tärkeässä roolissa. Suoratoistona urheilusisältöjen toteuttaminen on halvempaa ja lähetysrakenteiltaan kevyempää. Uudet palvelut ovat asiakasystävällisiä, mutta teknologiset kynnyskohdat voivat aiheuttaa merkittäviä haasteita eri toimijoille. Suoratoisto on muokannut koko urheilubisnestä merkittävästi.
Urheilun parissa lähetykset ovat siirtyneet viime vuosina yhä enemmän suoratoiston pariin. Se tarjoaa katsojille mahdollisuuden seurata lähetystä useilla erilaisilla päätelaitteilla katselupaikasta riippumatta. Urheilulähetysten ja -sisältöjen kanssa alalla täytyy ottaa jatkossa laajemmin huomioon suoratoiston tarjoamat uudet mahdollisuudet, mutta myös sen tuomat mahdolliset ongelmakohdat.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee suoratoiston vaikutuksia urheilun televisiointiin, urheilulähetyksiin ja niiden rakenteisiin. Tutkimuksessa ei keskitytä niinkään television murrokseen, vaan siihen, miten suoratoisto vaikuttaa juuri urheilusisältöjä tarjoavien mediatoimijoiden työhön ja sitä kautta koko urheiluun ohjelmatyyppinä.
Tutkimuksen teorialuvuissa tarkastellaan urheilun televisioinnille ominaisia piirteitä, urheilun lähetysrakenteita ja genren nykytilaa Suomessa. Lisäksi teorialuvuissa pureudutaan urheilun parissa toimiviin suoratoistopalveluihin ja suoratoistoteknologiaan liittyviin ilmiöihin. Tutkimus tarjoaa myös kahden Suomessa urheilun parissa toimivan tv-alan ammattilaisen, NENT Group Finland Oy:n vastaavan urheilutuottajan Ville Klingan ja Yle Urheilun päällikön Joose Palosen, näkemyksiä suoratoiston vaikutuksista urheilun esittämiseen.
Lopuksi yhteenvetoluvussa käsitellään tutkimuksen aikana esiin nousseita huomioita. Urheilu on Suomessa erittäin toimiva tuote, mutta oikean sisällön personoiminen vastaamaan omien katsojien tarpeita ja niiden esiin tuominen tulevat olemaan alalla hyvin tärkeässä roolissa. Suoratoistona urheilusisältöjen toteuttaminen on halvempaa ja lähetysrakenteiltaan kevyempää. Uudet palvelut ovat asiakasystävällisiä, mutta teknologiset kynnyskohdat voivat aiheuttaa merkittäviä haasteita eri toimijoille. Suoratoisto on muokannut koko urheilubisnestä merkittävästi.