Vapaana kestosta, vastuussa suoraan katsojalle : Miten käsikirjoitetaan vapaan keston juontajavetoinen ohjelmasarja?
Innanen, Akseli (2020)
Innanen, Akseli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426293
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten käsikirjoitetaan vapaan keston juontajavetoinen ohjelmasarja. Opinnäytetyön teososa koostuu vapaan keston juontajavetoisen ohjelmasarjan konseptin luomisesta ja ohjelmaehdotuksesta, jossa yhtenä osana on ohjelmasarjan pilottijakson käsikirjoitus. Teososaa ei julkaista osana kirjallista työtä, koska teososa on jatkokehittelyssä.
Teososassa opinnäytetyön aihetta on lähestytty käsikirjoittamisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tekijä on vastannut kokonaan teososan tekemisestä. Teososa on syntynyt osana opinnäytetyön tutkimusprosessia. Siinä on hyödynnetty opinnäytetyössä lähteinä käytettyjä teoksia ja media-alan ammattilaisten teemahaastatteluja.
Opinnäytetyön toisessa luvussa määritellään mitä vapaan keston ohjelmasarjalla tarkoitetaan ja selvitetään vapaan keston ohjelmasarjan historiaa. Muissa luvuissa tarkastellaan muun muassa opinnäytetyön aineistona käytettyjä TLDR MAD- ja Jaakko Keso -ohjelmasarjoja käsikirjoittamisen ja juontajavetoisuuden näkökulmasta ja tehdään katsaus vapaan keston juontajavetoisten ohjelmasarjojen tulevaisuuteen.
Opinnäytetyön Päätelmät-luvussa esille tuodaan se, ettei vapaan keston juontajavetoisen ohjelmasarjan käsikirjoittamisessa kesto vaikuta merkittävästi käsikirjoittajan työhön. Huolimatta suurista muutoksista, joita koko media-ala käy jatkuvasti läpi, vaikuttaa siltä, että tarinankertomisessa tasapainoillaan uuden käytettävissä olevan datan ja tuhansia vuosia vanhojen tarinankerronnan oppien välillä. Vapaan keston ohjelmasarjojen todetaan lopulta muistuttavan draaman kaarelta tragedian yli 2000 vuotta vanhaa dramaturgian oppia.
Teososassa opinnäytetyön aihetta on lähestytty käsikirjoittamisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tekijä on vastannut kokonaan teososan tekemisestä. Teososa on syntynyt osana opinnäytetyön tutkimusprosessia. Siinä on hyödynnetty opinnäytetyössä lähteinä käytettyjä teoksia ja media-alan ammattilaisten teemahaastatteluja.
Opinnäytetyön toisessa luvussa määritellään mitä vapaan keston ohjelmasarjalla tarkoitetaan ja selvitetään vapaan keston ohjelmasarjan historiaa. Muissa luvuissa tarkastellaan muun muassa opinnäytetyön aineistona käytettyjä TLDR MAD- ja Jaakko Keso -ohjelmasarjoja käsikirjoittamisen ja juontajavetoisuuden näkökulmasta ja tehdään katsaus vapaan keston juontajavetoisten ohjelmasarjojen tulevaisuuteen.
Opinnäytetyön Päätelmät-luvussa esille tuodaan se, ettei vapaan keston juontajavetoisen ohjelmasarjan käsikirjoittamisessa kesto vaikuta merkittävästi käsikirjoittajan työhön. Huolimatta suurista muutoksista, joita koko media-ala käy jatkuvasti läpi, vaikuttaa siltä, että tarinankertomisessa tasapainoillaan uuden käytettävissä olevan datan ja tuhansia vuosia vanhojen tarinankerronnan oppien välillä. Vapaan keston ohjelmasarjojen todetaan lopulta muistuttavan draaman kaarelta tragedian yli 2000 vuotta vanhaa dramaturgian oppia.