”Kyllä pittää ylleesä upottaa käet vähäksi aikaa paskaan, että pääsee niinku seuraavalle tasolle ” Varhaisten työelämäkokemusten merkitys työelämävalmiuksien kehittymisessä
Ruuskanen, Rosa (2020)
Ruuskanen, Rosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726470
Tiivistelmä
Kesätyö on nuorelle ensimmäinen merkittävä askel työelämässä ja itsenäistymisessä sekä oman identiteetin rakentamisessa. Kesätöissä nuori pääsee kokemaan, millaista työelämä on ja millaiset pelisäännöt siellä pätevät. Samalla nuori tutustuu eri aloihin ja niiden työtehtäviin. Yhteiskunnallisella tasolla nuorten kiinnittymisellä työelämään on suurempi merkitys. Koulupolulta putoavilla nuorilla on erittäin suuri riski jäädä yhteiskunnan ulkopuolelle. Syrjäytyminen käy kalliiksi yhteiskunnalle ja yleisesti puhutaankin syrjäytymisen hinnasta. Syrjäytyminen on yleisintä pelkän peruskoulun käyneillä ja siksi peruskoulun päättymistä pidetään nuoren elämän tärkeimpänä siirtymävaiheena. Perusopetuksen ja jatkokoulutuksen välinen siirtymä on kriittinen etenkin silloin kun nuori hakee koulupaikkaa yhteishaussa, mutta ei saa opiskelupaikkaa. Erityisesti silloin olisi tärkeää, että nuori löytäisi jotain muuta mielekästä tekemistä, kuten työpaikan opiskelun tilalle.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tapauksen avulla tutkittiin Oulun tradenomiopiskelijoiden kesätyökokemusten merkityksiä työelämävalmiuksien kehittymisessä.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona POTKE– hankkeelle. Opinnäytetyöni tulosten perusteella saatu taustatieto hyödynnetään koulutuskokonaisuuden suunnittelussa sekä tietoperustana 9. luokkalaisten työelämävalmiuksien kehittämisessä. Tutkimusteni tulosten mukaan tärkeimpiä työelämässä tarvittavia taitoja ovat oikea asenne ja valmius oppia. Koulussa opetuksen pitäisi tarjota nuorille niitä yleisiä valmiuksia, jotka vahvistavat nuorten kiinnostusta työtä kohtaan ja yrittäjämäistä asennetta sekä auttaa nuoria ymmärtämään oman vastuun yhteiskunnan jäsenenä. Koulu ei enää takaa varmaa työpaikkaa eikä kaikkia työelämässä tarvittavia taitoja opita koulunpenkillä. Tulevaisuudessa varsinainen oppiminen jatkuu koko työuran. Kesätyökokemus toimii nuoren apuna oman uran hahmottelemisessa sekä psykologisen pääoman vahvistajana. Työtä tekemällä myös nuoren työelämävalmiudet kehittyvät. Nuoret vaativat työltä yhä enemmän merkityksellisyyttä, jonka tärkeyden ymmärtäminen on keskeistä myös esimiestyössä. Nuorten astuessa työelämään ratkaisevassa asemassa ovat esimiehet, sillä he viime kädessä ovat vastuussa siitä, että nuori pääsee osaksi työyhteisöä. Vastuullisen esimiestyön ja kunnollisen perehdyttämisen avulla tuetaan nuoren työllistymistä myös tulevaisuudessa ja luodaan uskoa nuorille tulevaisuuden työelämästä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tapauksen avulla tutkittiin Oulun tradenomiopiskelijoiden kesätyökokemusten merkityksiä työelämävalmiuksien kehittymisessä.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona POTKE– hankkeelle. Opinnäytetyöni tulosten perusteella saatu taustatieto hyödynnetään koulutuskokonaisuuden suunnittelussa sekä tietoperustana 9. luokkalaisten työelämävalmiuksien kehittämisessä. Tutkimusteni tulosten mukaan tärkeimpiä työelämässä tarvittavia taitoja ovat oikea asenne ja valmius oppia. Koulussa opetuksen pitäisi tarjota nuorille niitä yleisiä valmiuksia, jotka vahvistavat nuorten kiinnostusta työtä kohtaan ja yrittäjämäistä asennetta sekä auttaa nuoria ymmärtämään oman vastuun yhteiskunnan jäsenenä. Koulu ei enää takaa varmaa työpaikkaa eikä kaikkia työelämässä tarvittavia taitoja opita koulunpenkillä. Tulevaisuudessa varsinainen oppiminen jatkuu koko työuran. Kesätyökokemus toimii nuoren apuna oman uran hahmottelemisessa sekä psykologisen pääoman vahvistajana. Työtä tekemällä myös nuoren työelämävalmiudet kehittyvät. Nuoret vaativat työltä yhä enemmän merkityksellisyyttä, jonka tärkeyden ymmärtäminen on keskeistä myös esimiestyössä. Nuorten astuessa työelämään ratkaisevassa asemassa ovat esimiehet, sillä he viime kädessä ovat vastuussa siitä, että nuori pääsee osaksi työyhteisöä. Vastuullisen esimiestyön ja kunnollisen perehdyttämisen avulla tuetaan nuoren työllistymistä myös tulevaisuudessa ja luodaan uskoa nuorille tulevaisuuden työelämästä.