Valmentava opettajuus toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
Ylisuvanto, Asta (2020)
Ylisuvanto, Asta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726562
Tiivistelmä
Kehittämistyöni tavoitteena oli rakentaa käsikirja Personalized Competence Based Learning Paths for VET in Europe (PE-LE) -hankkeen coaching for teachers -toimintamallille.
Kehittämistyön toimeksiantajana oli Lapin koulutuskeskus Redu, joka toimi myös PE-LE -hankkeen Suomen edustajana. Muut hankkeessa toimivat kumppa-nuusmaat olivat Ruotsi, Viro, Saksa ja Espanja. Vastuualueenaan Redulla oli tässä hankkeessa coaching for teachers -toimintamallin kehittäminen ja levittäminen PE-LE -hankkeessa mukana oleviin kumppanuusmaihin.
Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, mitä on valmentava opettajuus ja, miten sitä toteutetaan toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa asiantuntijatyöryhmän näkemysten kautta. Aineistoa hyödynnettiin kehittämiseen ja käsikirjan rakentamiseen. Vuonna 2018 voimaan astunut ammatillisen koulutuksen reformi muutti opettajan työtä osaamisperusteisuuteen pohjautuvaan koulutusrakenteeseen, jossa korostuivat valmentavan opettajuuden keinot opetustyössä.
Kehittämistyön aineisto kerättiin ja analysoitiin laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin. Coaching for teachers -toimintamallin käsikirjan aineisto muodostui dialogisen keskustelun pohjalta, jossa oli mukana asiantuntijatyöryhmä. Dialogisessa keskustelussa valmennettavat opettajat kävivät keskustelua valmentavien opettajien kanssa aktiivisessa vuorovaikutuksessa valmiin kysymyspohjan avulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tulokset kuvattiin asiantuntijoiden näkemyksillä valmentavasta opettajuudesta, jossa keskeisimpinä aiheina korostuivat opiskelijan yksilölliset opintopolut, henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, erilaiset oppimisympäristöt sekä tutkintojen osaamisperusteisuus. Näistä kehittämistyön tuloksista rakentui coaching for teachers -toimintamallin käsikirja.
Avainsanat valmentava opettajuus, tutkintojen osaamisperusteisuus, ammatillisen koulutuksen reformi, kansainvälisyys, laadullinen tutkimusmenetelmä, dialogi
Kehittämistyön toimeksiantajana oli Lapin koulutuskeskus Redu, joka toimi myös PE-LE -hankkeen Suomen edustajana. Muut hankkeessa toimivat kumppa-nuusmaat olivat Ruotsi, Viro, Saksa ja Espanja. Vastuualueenaan Redulla oli tässä hankkeessa coaching for teachers -toimintamallin kehittäminen ja levittäminen PE-LE -hankkeessa mukana oleviin kumppanuusmaihin.
Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, mitä on valmentava opettajuus ja, miten sitä toteutetaan toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa asiantuntijatyöryhmän näkemysten kautta. Aineistoa hyödynnettiin kehittämiseen ja käsikirjan rakentamiseen. Vuonna 2018 voimaan astunut ammatillisen koulutuksen reformi muutti opettajan työtä osaamisperusteisuuteen pohjautuvaan koulutusrakenteeseen, jossa korostuivat valmentavan opettajuuden keinot opetustyössä.
Kehittämistyön aineisto kerättiin ja analysoitiin laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin. Coaching for teachers -toimintamallin käsikirjan aineisto muodostui dialogisen keskustelun pohjalta, jossa oli mukana asiantuntijatyöryhmä. Dialogisessa keskustelussa valmennettavat opettajat kävivät keskustelua valmentavien opettajien kanssa aktiivisessa vuorovaikutuksessa valmiin kysymyspohjan avulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tulokset kuvattiin asiantuntijoiden näkemyksillä valmentavasta opettajuudesta, jossa keskeisimpinä aiheina korostuivat opiskelijan yksilölliset opintopolut, henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, erilaiset oppimisympäristöt sekä tutkintojen osaamisperusteisuus. Näistä kehittämistyön tuloksista rakentui coaching for teachers -toimintamallin käsikirja.
Avainsanat valmentava opettajuus, tutkintojen osaamisperusteisuus, ammatillisen koulutuksen reformi, kansainvälisyys, laadullinen tutkimusmenetelmä, dialogi