Johtamisen ja esimiestyön opintojen kehittäminen Lapin ammattikorkeakoulussa
Jänkälä, Riina; Luokkanen, Tiina; Stenman, Essi (2020)
Jänkälä, Riina
Luokkanen, Tiina
Stenman, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726583
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme kohdistui Lapin ammattikorkeakoulun johtamisen ja esimiestyön opintoihin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opintojen toteutuksen nykytilannetta sekä kerätä niihin liittyviä kehittämistarpeita. Tavoitteena oli tuottaa tietoa johtamisen ja esimiestyön opintojen kehittämiseksi. Tutkimuksen tietoperustassa on käsitelty ammattikorkeakoulututkintoa ja sen opetussuunnitelmaa sekä opintojen kehittämistä ja johtamisosaamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin Lapin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmia kaupan, hallinnon ja oikeustieteiden, palvelualojen, tekniikan sekä terveys- ja hyvinvointialojen osalta. Lisäksi kaikille, kolmelletoista, Lapin ammattikorkeakoulun osaamispäällikölle toteutettiin asiantuntijahaastattelu. Niin opetussuunnitelmien sisältö kuin haastatteluista kerätty materiaali analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten mukaan opetussuunnitelmissa oli johtamisen ja esimiestyön opintojen osalta vaihtelua niin opintojen määrässä kuin niiden sisällöissäkin. Osaamispäälliköiden haastattelujen perusteella kehitettävää nähtiin opetuksen, arvioinnin, yhteistyön, opetussuunnitelmien sekä johtamisen ja esimiestyön osaamisen teemoissa.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Lapin ammattikorkeakoulun johtamisen ja esimiestyön opintojen kehittämistyössä. Niiden perusteella opetuksen tulisi olla työelämälähtöisempää korostaen työelämän osaamisvaatimuksia. Opetuksessa tulisi myös huomioida erilaiset opettamisen, oppimisen sekä arvioinnin keinot. Yhteistyön kehittämistarve nähtiin niin organisaation sisäisessä kuin oppilaitosten välisessä yhteistyössä. Opintojen sisältöön kaivattiin enemmän työkaluja erilaisten ihmisten kohtaamiseen ja johtamiseen. Lisäksi itsensä johtamisen taito ja sen painottaminen opinnoissa koettiin tärkeäksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin Lapin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmia kaupan, hallinnon ja oikeustieteiden, palvelualojen, tekniikan sekä terveys- ja hyvinvointialojen osalta. Lisäksi kaikille, kolmelletoista, Lapin ammattikorkeakoulun osaamispäällikölle toteutettiin asiantuntijahaastattelu. Niin opetussuunnitelmien sisältö kuin haastatteluista kerätty materiaali analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten mukaan opetussuunnitelmissa oli johtamisen ja esimiestyön opintojen osalta vaihtelua niin opintojen määrässä kuin niiden sisällöissäkin. Osaamispäälliköiden haastattelujen perusteella kehitettävää nähtiin opetuksen, arvioinnin, yhteistyön, opetussuunnitelmien sekä johtamisen ja esimiestyön osaamisen teemoissa.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Lapin ammattikorkeakoulun johtamisen ja esimiestyön opintojen kehittämistyössä. Niiden perusteella opetuksen tulisi olla työelämälähtöisempää korostaen työelämän osaamisvaatimuksia. Opetuksessa tulisi myös huomioida erilaiset opettamisen, oppimisen sekä arvioinnin keinot. Yhteistyön kehittämistarve nähtiin niin organisaation sisäisessä kuin oppilaitosten välisessä yhteistyössä. Opintojen sisältöön kaivattiin enemmän työkaluja erilaisten ihmisten kohtaamiseen ja johtamiseen. Lisäksi itsensä johtamisen taito ja sen painottaminen opinnoissa koettiin tärkeäksi.