Purkuasfaltin hyödyntäminen infrahankkeissa
Kervinen, Sanni (2020)
Kervinen, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826730
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, kuinka infrahankkeilla voidaan hyödyntää väylänpinnasta purettua asfalttia, josta on tehty asfalttirouhetta. Uusiomateriaalien käyttäminen infrahankkeilla kiinnostaa sekä eri hankkeilla toimivia tilaajia että urakoitsijoita. Yleisesti nykyisin kiinnitetään enemmän huomioita rakentamisesta muodostuviin ympäristökuormituksiin. Opinnäytetyön aihe tuli tilaajan toiveesta saada lisätietoa purkuasfaltin hyödyntämisen mahdollisuuksista. Esimerkkiprojektina käytettiin Valtatie viiden parantamishanketta välillä Mikkeli - Nuutilanmäki, jossa urakoitsijana toimi Destia Oy ja tilaajana Väylävirasto. Aihetta käsiteltiin koko yrityksen näkökulmasta, mutta kyseisen hankkeen avulla pystyttiin saamaan yksityiskohtaisempaa tietoa asfalttirouheen käytön vaikutuksista.
Opinnäytetyön tekemiseen käytettiin verkkolähteitä alan erilaisilta toimijoilta esimerkiksi Väylävirastolta sekä haastateltiin Destian edustajia. Lisäksi osa tiedoista perustuu opinnäytetyöntekijän omaan kokemukseen infrahankkeilla.
Tuloksena saatiin kirjallinen katsaus keinoista, miten purettua ja murskattua asfalttia voi hyödyntää infrahankkeella. Mahdollisia hyödyntämiskeinoja on käytössä, ja niitä kehitetään edelleen lisää. Mahdollinen hyödyntäminen samalla hankkeella vähentää materiaaliin liittyviä kuljetuksia ja sen myötä päästöjä ilmaan sekä vähentää kuljetuksesta muodostuvia kustannuksia. Lisäksi kiviaineksen uudelleenkäyttäminen vähentää neitseellisten luonnonvarojen käyttöä. Jatkotutkimuksena olisi mahdollista tutkia asfalttirouheen käyttäytymistä väylän kerroksissa erilaisilla kuormituskokeilla esimerkiksi laboratorio-olosuhteissa.
Opinnäytetyön tekemiseen käytettiin verkkolähteitä alan erilaisilta toimijoilta esimerkiksi Väylävirastolta sekä haastateltiin Destian edustajia. Lisäksi osa tiedoista perustuu opinnäytetyöntekijän omaan kokemukseen infrahankkeilla.
Tuloksena saatiin kirjallinen katsaus keinoista, miten purettua ja murskattua asfalttia voi hyödyntää infrahankkeella. Mahdollisia hyödyntämiskeinoja on käytössä, ja niitä kehitetään edelleen lisää. Mahdollinen hyödyntäminen samalla hankkeella vähentää materiaaliin liittyviä kuljetuksia ja sen myötä päästöjä ilmaan sekä vähentää kuljetuksesta muodostuvia kustannuksia. Lisäksi kiviaineksen uudelleenkäyttäminen vähentää neitseellisten luonnonvarojen käyttöä. Jatkotutkimuksena olisi mahdollista tutkia asfalttirouheen käyttäytymistä väylän kerroksissa erilaisilla kuormituskokeilla esimerkiksi laboratorio-olosuhteissa.