Simulaatio-opetus osaksi bioanalytiikan tutkinto-ohjelmaa : Simulaatioharjoitusten kehittäminen Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi -opintojaksolle
Oura, Kiira; Silmujärvi, Essi (2020)
Oura, Kiira
Silmujärvi, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826881
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä preanalytiikkaan, laskimoverinäytteenottoon sekä simulaatioon oppimismenetelmänä ja luoda niiden pohjalta kolme erilaista simulaatioharjoitusta käsikirjoituksineen Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi -opintojaksolle. Tavoitteena oli luoda harjoituksista oppimista tukevia siten, että ne helpottavat opiskelijoiden lähtöä ensimmäiseen työelämäharjoitteluun. Tavoitteena oli myös se, että simulaatioiden suorittamisen jälkeen opiskelija osaa toimia laadukkaasti preanalyyttisestä näkökulmasta. Harjoituksista luotiin yksinkertaiset ja opiskelijoiden lähtötasoon nähden sopivan haastavat.
Opinnäytetyön tuotokset rajattiin käsittelemään vain laskimoverinäytteenottoa vakuumineulalla. Opinnäytetyön teoriatietoperustaa kartoitettiin tutustumalla kansainvälisiin tutkimuksiin ja tieteellisiin julkaisuihin, joiden aiheina olivat simulaatio-oppiminen, preanalytiikka sekä laskimoverinäytteenotto.
Simulaation avulla oikeita työelämän tilanteita voidaan harjoitella turvallisesti ympäristössä, joka vastaa aitoa työympäristöä. Simulaatiossa harjoiteltavat rutiinitehtävät sekä harvinaisemmat tilanteet edesauttavat parantamaan potilasturvallisuutta. Hyvin toteutettuna siitä hyötyvät opetusmielessä niin simulaatioharjoituksen suorittajat kuin sen ulkopuolella olevat tarkkailijatkin.
Laskimoverinäytteenotto on moninainen prosessi, jonka laadukas preanalyyttinen toteuttaminen takaa luotettavat potilastulokset. Preanalyyttinen vaihe on yksi laboratorioprosessin kriittisimmistä vaiheista. Useat tutkimukset osoittavat, että laboratorioprosessin aikana havaituista virheistä jopa 68 % tapahtuu preanalyyttisessä vaiheessa. Tämän vuoksi on tärkeää, että jo opintojen aikana ymmärretään preanalytiikan vaikutus näytteen laatuun ja tutkimustuloksiin sekä opitaan välttämään preanalyyttisiä virheitä.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi kolme erilaista simulaatioharjoitusta käsikirjoituksineen sekä yksi checklist-työkalu simulaation tarkkailijan roolissa olevien opiskelijoiden tarkkailun tueksi. Tuotokset suunniteltiin tutkitun teoriatiedon, Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi -opintojakson tavoitteiden sekä opinnäytetyön kirjoittajien omien näytteenottokokemusten pohjalta. Skenaariot otetaan käyttöön opintojakson tulevien toteutusten aikana.
Opinnäytetyön tuotokset rajattiin käsittelemään vain laskimoverinäytteenottoa vakuumineulalla. Opinnäytetyön teoriatietoperustaa kartoitettiin tutustumalla kansainvälisiin tutkimuksiin ja tieteellisiin julkaisuihin, joiden aiheina olivat simulaatio-oppiminen, preanalytiikka sekä laskimoverinäytteenotto.
Simulaation avulla oikeita työelämän tilanteita voidaan harjoitella turvallisesti ympäristössä, joka vastaa aitoa työympäristöä. Simulaatiossa harjoiteltavat rutiinitehtävät sekä harvinaisemmat tilanteet edesauttavat parantamaan potilasturvallisuutta. Hyvin toteutettuna siitä hyötyvät opetusmielessä niin simulaatioharjoituksen suorittajat kuin sen ulkopuolella olevat tarkkailijatkin.
Laskimoverinäytteenotto on moninainen prosessi, jonka laadukas preanalyyttinen toteuttaminen takaa luotettavat potilastulokset. Preanalyyttinen vaihe on yksi laboratorioprosessin kriittisimmistä vaiheista. Useat tutkimukset osoittavat, että laboratorioprosessin aikana havaituista virheistä jopa 68 % tapahtuu preanalyyttisessä vaiheessa. Tämän vuoksi on tärkeää, että jo opintojen aikana ymmärretään preanalytiikan vaikutus näytteen laatuun ja tutkimustuloksiin sekä opitaan välttämään preanalyyttisiä virheitä.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi kolme erilaista simulaatioharjoitusta käsikirjoituksineen sekä yksi checklist-työkalu simulaation tarkkailijan roolissa olevien opiskelijoiden tarkkailun tueksi. Tuotokset suunniteltiin tutkitun teoriatiedon, Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi -opintojakson tavoitteiden sekä opinnäytetyön kirjoittajien omien näytteenottokokemusten pohjalta. Skenaariot otetaan käyttöön opintojakson tulevien toteutusten aikana.