Seuravalmentajien näkökulmia tuentarpeesta kasvatustyössä 13─15-vuotiaiden joukkueurheilussa
Marjeta, Laura; Mustakangas, Elina (2020)
Marjeta, Laura
Mustakangas, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927010
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millaisia sosiaalisia ja kasvatuksellisia haasteita 13—15-vuotiaita urheiluseurassa valmentavat urheiluvalmentajat kohtaavat työssään sekä selvittää millaista tukea valmentajat tarvitsevat ilmeneviin sosiaalisiin ja kasvatuksellisiin haasteisiin. Erityisesti aihe kiinnosti, sillä urheiluseurat tavoittavat Suomessa suuren joukon lapsia- ja nuoria, jolloin valmentajat ovat isossa roolissa lasten- ja nuorten elämässä valmentajan, mutta myös kasvattajan roolissa. Opinnäytetyöhön haastateltiin viittä nuoria päätoimisesti tai osa-aikaisesti työkseen valmentavaa urheiluvalmentajaa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalipedagoginen lähestymistapa nuorten urheiluvalmennukseen. Aineisto kerättiin haastatteluilla kesällä 2020. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin kautta. Aineisto pelkistettiin ja ryhmiteltiin alaluokiksi, jolloin aineistosta saatiin eroteltua oleellinen tieto.
Tulosten perusteella urheiluvalmentajat kaipaavat työssään tukea sosiaalisesti ja kasvatuksellisesti haastavien tilanteiden läpi käynnissä. Haastaviksi koettuja tilanteita syntyy niin harrastajien, kuin heidän vanhempiensa kanssa. Nuorten kanssa tilanteet liittyvät yleisimmin harrastajien keskinäisiin ristiriitoihin tai murrosikäiselle tyypilliseen ailahtelevaan käytökseen. Nuorten parissa esiintyvät haastavat tilanteet koettiin yleisesti helpommiksi ratkaista, kuin vanhempien kanssa syntyvät tilanteet. Valmentajien kokemuksen mukaan vanhempien vaatimukset valmentajia ja seuraa kohtaan ovat muuttuneet viime vuosina ja se lisää heihin kohdistuvaa painetta etenkin harrastajien vanhempien taholta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että valmentajat kokevat haastavat tilanteen vanhempien kanssa erityisen kuormittavina. Valmentajat kaipaavat enemmän tukea vanhempien kanssa toimimiseen. Tukimuodoiksi haastavien tilanteiden selvittämiseen valmentajat toivovat lisäresurssien lisäksi selkeitä toimintamalleja ja yhtenäisen linjan urheiluseurassa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalipedagoginen lähestymistapa nuorten urheiluvalmennukseen. Aineisto kerättiin haastatteluilla kesällä 2020. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin kautta. Aineisto pelkistettiin ja ryhmiteltiin alaluokiksi, jolloin aineistosta saatiin eroteltua oleellinen tieto.
Tulosten perusteella urheiluvalmentajat kaipaavat työssään tukea sosiaalisesti ja kasvatuksellisesti haastavien tilanteiden läpi käynnissä. Haastaviksi koettuja tilanteita syntyy niin harrastajien, kuin heidän vanhempiensa kanssa. Nuorten kanssa tilanteet liittyvät yleisimmin harrastajien keskinäisiin ristiriitoihin tai murrosikäiselle tyypilliseen ailahtelevaan käytökseen. Nuorten parissa esiintyvät haastavat tilanteet koettiin yleisesti helpommiksi ratkaista, kuin vanhempien kanssa syntyvät tilanteet. Valmentajien kokemuksen mukaan vanhempien vaatimukset valmentajia ja seuraa kohtaan ovat muuttuneet viime vuosina ja se lisää heihin kohdistuvaa painetta etenkin harrastajien vanhempien taholta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että valmentajat kokevat haastavat tilanteen vanhempien kanssa erityisen kuormittavina. Valmentajat kaipaavat enemmän tukea vanhempien kanssa toimimiseen. Tukimuodoiksi haastavien tilanteiden selvittämiseen valmentajat toivovat lisäresurssien lisäksi selkeitä toimintamalleja ja yhtenäisen linjan urheiluseurassa.