Nuorten kirjasto : Kehittämishankkeita viime vuosikymmenellä
Kostiainen, Reeta (2020)
Kostiainen, Reeta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027460
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin nuorten kirjastopalveluja ja niiden kehittämistä 2010-luvulla. Toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön taustalla on ajatus siitä, että nuoret ovat oma asiakasryhmänsä, jolla on erilaisia tarpeita ja toiveita kuin esimerkiksi lapsilla. Kirjastossa nuorten palvelut on sijoitettu lastenosaston yhteyteen, minkä tarkoituksenmukaisuutta kyseenalaistan. Nuoret myös usein nähdään monella tapaa ”hankalana” asiakasryhmänä. Halusin tutkia, millaisia nuorten kirjastopalveluihin kohdistettuja kehittämishankkeita Suomessa on ollut viime vuosina ja miten nuoret itse ovat olleet osallisina kirjastopalvelujen kehittämisessä.
Tietoperusta koostuu kirjastoalan kirjallisuudesta sekä alan julkaisuista ja oppaista, valtion julkaisuista ja lainsäädännöstä. Lisäksi tarkastelin aiempia opinnäytetöitä ja kirjastojen sekä erinäisten nuoriin liittyvien toimijoiden verkkosivuja. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa olen tehnyt sisällönanalyysin analysoiden jo olemassa olevaa aineistoa, keskittyen hanke- ja kehittämistoimintaan ja sitä dokumentoineeseen Yleisten kirjastojen hankerekisteriin, jonne on tilastoitu kirjaston kehittämishankkeet vuodesta 2010 vuoteen 2019 saakka.
Nuorten kirjastopalvelujen kehittämiseen liittyviä opinnäytetöitä ja hankkeita on toteutettu paikallisesti ympäri Suomen, mutta Suomen laajuista yhteenvetoa kehittämistyön aikaansaannoksista ja suunnasta ei ole vielä tehty. Työn tarkoitus oli koota nuorille räätälöityjen kirjastopalvelujen tilasta ja kehittämisestä yhteenveto, jonka pohjalta voidaan kehitystyötä myös jatkaa tulevaisuudessa. Opinnäytetyötäni voi hyödyntää kehittämishankkeen ja palvelujen ideoinnin tukena ja siitä löytyy useita keinoja, millä tavalla aihetta lähestyä ja ottaa nuoria mukaan kehitystoimintaan.
Tutkimuksen perusteella nuorten kirjastopalvelujen kehittäminen omana osa-alueenaan on kannattavaa. Viime vuosikymmenellä nuorten kirjastopalveluja kehitettiin onnistuneesti muun muassa osallistamisen, kirjaston ja nuorisotoimen yhteistyön ja toiminnallisen aktivoinnin kautta. Suosittelen nuorten omien kirjastopalvelujen asiakaslähtöistä kehittämistä kaikille kirjastoille, jotka eivät ole vielä tarttuneet toimeen.
Tietoperusta koostuu kirjastoalan kirjallisuudesta sekä alan julkaisuista ja oppaista, valtion julkaisuista ja lainsäädännöstä. Lisäksi tarkastelin aiempia opinnäytetöitä ja kirjastojen sekä erinäisten nuoriin liittyvien toimijoiden verkkosivuja. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa olen tehnyt sisällönanalyysin analysoiden jo olemassa olevaa aineistoa, keskittyen hanke- ja kehittämistoimintaan ja sitä dokumentoineeseen Yleisten kirjastojen hankerekisteriin, jonne on tilastoitu kirjaston kehittämishankkeet vuodesta 2010 vuoteen 2019 saakka.
Nuorten kirjastopalvelujen kehittämiseen liittyviä opinnäytetöitä ja hankkeita on toteutettu paikallisesti ympäri Suomen, mutta Suomen laajuista yhteenvetoa kehittämistyön aikaansaannoksista ja suunnasta ei ole vielä tehty. Työn tarkoitus oli koota nuorille räätälöityjen kirjastopalvelujen tilasta ja kehittämisestä yhteenveto, jonka pohjalta voidaan kehitystyötä myös jatkaa tulevaisuudessa. Opinnäytetyötäni voi hyödyntää kehittämishankkeen ja palvelujen ideoinnin tukena ja siitä löytyy useita keinoja, millä tavalla aihetta lähestyä ja ottaa nuoria mukaan kehitystoimintaan.
Tutkimuksen perusteella nuorten kirjastopalvelujen kehittäminen omana osa-alueenaan on kannattavaa. Viime vuosikymmenellä nuorten kirjastopalveluja kehitettiin onnistuneesti muun muassa osallistamisen, kirjaston ja nuorisotoimen yhteistyön ja toiminnallisen aktivoinnin kautta. Suosittelen nuorten omien kirjastopalvelujen asiakaslähtöistä kehittämistä kaikille kirjastoille, jotka eivät ole vielä tarttuneet toimeen.