Perehdyttäjän rooli perehdytysmoduulissa: Perehdyttäjän ominaisuudet ja tehtävänkuvaus
Mustakangas, Satu (2020)
Mustakangas, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027435
Tiivistelmä
Perehdyttämiseen tarvitaan innovatiivisia menetelmiä, sillä kokeneita ja motivoituneita perehdyttäjiä ei ole riittävästi joka vuoroon. Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä (PPSHP) Oulun yliopistollisessa sairaalassa (OYS) medisiinisellä tulosalueella vuodeosastolla 40 on käytetty uusien hoitajien perehdyttämiseen perehdytysmoduulia vuodesta 2018 lähtien.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen perehdyttäjän rooli perehdytysmoduulissa on, ja miten perehdytystä moduulissa tulisi kehittää. Tavoitteena oli saada kokonaisvaltaista tietoa perehdyttäjän roolista perehdytysmoduulissa, jota voidaan hyödyntää perehdyttäjän valinnassa ja kouluttamisessa sekä perehdytysmoduulin kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja aineistonkeruussa hyödynnettiin aineistotriangulaatiota. Aineistot (n=22) koostuivat valmiista aineistosta eli vuoden 2019 perehtyjien laatumittauskyselystä (n=15), perehdyttäjien Webropol 3.0 kyselystä (n=4) ja esimiesten ryhmähaastattelusta (n=3). Aineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Perehdyttäjän rooli perehdytysmoduulissa koostuu perehdyttäjän tehtävistä ja ominaisuuksista sekä häntä tukevista että haastavista tekijöistä. Keskeisimpiä perehdyttäjän tehtäviä on uuden hoitajan työhön perehdyttäminen ja hänen tukemisensa. Perehdytysprosessin aikana sekä perehdyttäjä että perehtyjä tarvitsevat kollegoiden tukea. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää perehdyttäjän valinnassa ja koulutuksessa sekä yksiköissä, joissa suunnitellaan perehdytysmoduulin käyttöönottoa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen perehdyttäjän rooli perehdytysmoduulissa on, ja miten perehdytystä moduulissa tulisi kehittää. Tavoitteena oli saada kokonaisvaltaista tietoa perehdyttäjän roolista perehdytysmoduulissa, jota voidaan hyödyntää perehdyttäjän valinnassa ja kouluttamisessa sekä perehdytysmoduulin kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja aineistonkeruussa hyödynnettiin aineistotriangulaatiota. Aineistot (n=22) koostuivat valmiista aineistosta eli vuoden 2019 perehtyjien laatumittauskyselystä (n=15), perehdyttäjien Webropol 3.0 kyselystä (n=4) ja esimiesten ryhmähaastattelusta (n=3). Aineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Perehdyttäjän rooli perehdytysmoduulissa koostuu perehdyttäjän tehtävistä ja ominaisuuksista sekä häntä tukevista että haastavista tekijöistä. Keskeisimpiä perehdyttäjän tehtäviä on uuden hoitajan työhön perehdyttäminen ja hänen tukemisensa. Perehdytysprosessin aikana sekä perehdyttäjä että perehtyjä tarvitsevat kollegoiden tukea. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää perehdyttäjän valinnassa ja koulutuksessa sekä yksiköissä, joissa suunnitellaan perehdytysmoduulin käyttöönottoa.