Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työntekijän perehdyttämisjärjestelmä TyPen käytettävyyden parantaminen viestijonolla ja videosoittimella

Brandt, Robert (2020)

 
Avaa tiedosto
Työntekijän perehdyttämisjärjestelmä TyPen käytettävyyden parantaminen viestijonolla ja videosoittimella.pdf (628.0Kt)
Lataukset: 


Brandt, Robert
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127626
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä tapoja parantaa työntekijän perehdyttämisjärjestelmä TyPe:n käytettä-vyyttä ja toiminnallisuutta viestijonotekniikkaa käyttäen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pinjan kanssa. Vies-tijonotekniikan tuli olla mahdollisimman yleiskäyttöinen, jotta toteutusta voitaisiin jatkossa käyttää muualla yrityksen palveluissa.

TyPe:n käytettävyyttä ja toiminnallisuutta heikentävä komponentti oli tiedossa opinnäytetyön alussa. Viestijono-sovelluksen valinnan ja konfiguraation jälkeen työ keskittyi komponentissa ilmenneiden ongelmien ratkaisuun. Vies-tijono toteutettiin käyttäen PHP -ohjelmointikieltä Symfonyn sovelluskehyksen ja kirjastojen puitteissa. Viestijonoksi valikoitui oletusasetuksin käytettävä RabbitMQ -instanssi, jota käytettiin Symfonyn rajapinnan kautta.

Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitettyä viestijonotekniikoita ja niiden toteuttamisperiaatteita. Viestijonosovelluk-sen demon toteutus ei onnistunut TyPe:n ongelmakomponentissa käytetyn rekursiivisen koodaustekniikan vuoksi. Toteutusta jälkikäteen tarkastellessa todettiin, että TyPe:n komponentissa käytetyn rekursion purkamiseen, tai sen puitteissa toimimiseen, olisi tarvittu järjestelmään erikoistuneen asiantuntijan apua. Selvitystyön perusteella kuiten-kin havaittiin, että vaikka viestijono olisi muuttanut front-end toteutuksen asynkroniseksi ja parantanut käyttökoke-musta, se ei olisi ratkaissut ongelmakomponentin rekursiivisuuden tuottamaa ongelmaa.

Viestijonon lisäksi TyPeen vaadittiin toimiva videosoitin. Eräälle TyPen suuremmista käyttäjistä videoiden esitys työturvallisuuskursseilla oli tärkeää, ja videosoittimen puute heikensi TyPen markkina-arvoa. Soitinprojektin tulok-sena saatiin TyPeen lisättyä toimiva videosoitin, joka toistaa YouTube-linkkejä ja pystyy esittämään n kappaletta videoita jokaisessa kurssikysymyksessä.
 
This bachelor’s thesis was made in cooperation with Pinja. The goal of this thesis was to research and develop a message queue solution to improve the usability and user experience of the employee orientation service TyPe.

The specific component hindering the speed and usability of the TyPe service was known in the beginning of this project. After researching message queue services and techniques, the coding efforts were focused on resolving the slowdowns caused by the component. The message queue was made using the PHP coding language within Symfony framework utilizing its libraries and components. After researching different message queue services, RabbitMQ was selected for use in this project.

The result of this thesis was a more comprehensive understanding of message queue techniques and their implementation. The development of a functional message queue demo was not achieved due to the recursive coding technique used in the problem component. When evaluating the outcome of this thesis, it was noted that to undo or to work around the recursion used in the problem component, assistance of an expert specialized in the backend solution of TyPe would have been required. As a result of the initial research into message queues, however, it was understood that while the asynchronicity of the message queue would have improved the user experience of the end user, it would not have resolved the underlying issue stemming from the implementation of the recursive component.

In addition to the message queue, a working video player was required for TyPe. One of the largest clients of TyPe valued using videos in their employee orientation courses, and the lack of a video player lessened the market value of TyPe. As a result of the video player project, a video player capable of playing and displaying multiple YouTube videos was added to TyPe.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste