Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Viestinnän strategia : strategian luominen palvelumuotoilun keinoin

Nurminen, Jonna (2020)

 
Avaa tiedosto
Nurminen_Jonna.pdf (1.327Mt)
Lataukset: 


Nurminen, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127694
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä toimeksiantajayritykselle viestintästrategia. Opinnäytetyön tuloksena ei ole itse viestinnän strategia, vaan tässä tarkastellaan prosessia, kuinka viestinnän strategia voidaan laatia palvelumuotoilun keinoja hyväksi käyttäen.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään pääasiassa viestinnän strategian laatimiseen palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoilulla on työkaluja strategiatyöhön ja nykyisin myös viestinnän työhön, joten viestinnän strategian kokoamiseen se on hyvä ja monipuolinen keino.
Kehittämistehtävän teoriaosuus koostuu strategiasta, viestinnästä ja palvelumuotoilusta. Teoriaosuus selvittää, mikä merkitys strategialla on, mitä viestintä merkitsee strategiassa ja koko yrityksessä ja mitä on palvelumuotoilu. Lisäksi tuodaan esille, mitä viestinnän strategian jälkeen tapahtuu eli miten strategia viedään käytäntöön.
Strategian luomiseksi tehtiin ensin haastattelut yrityksen johdolle ja strategian kannalta oleellisille henkilöille. Tämän jälkeen toteutettiin strategiatyöpaja yrityksen johtoryhmälle ulkopuolisen fasilitaattorin avustuksella. Strategiatyöpajassa syntyneistä keskusteluista ja ideoista koottiin lopullinen viestinnän strategia. Tekstistä tehtiin visuaalinen yrityksen visualistin avulla ja näin siitä saatiin helposti luettava, yrityksen jokaiselle työntekijälle soveltuva työkalu.
Palvelumuotoilun avulla rakennettu viestinnän strategia onnistui mielestäni hyvin ja palvelumuotoilun työkaluja oli helppo käyttää juuri tähän tarkoitukseen. Jos olisin lähtenyt rakentamaan viestinnän strategiaa yksin, ilman ulkopuolisen viestintätoimiston apua, olisi se tullut näyttämään hyvin erilaiselta. Tämän opinnäytetyön yksi arvokkain asia oli juuri se, että sain neuvoja viisaammilta, mitä työkaluja juuri tähän työhön on kannattavaa käyttää. Näin vältyttiin siltä, että olisi joutunut kokeilemaan eri työkaluja, eikä tulos olisi välttämättä olisi ollut se, mitä haettiin. Näiden tietoja pohjalta halusin rakentaa opinnäytetyön kertomaan muille, mitä viestinnän strategian laatimisessa kannattaa ottaa huomioon, ja minkälaisia työkaluja palvelumuotoilun työkalupakista kannattaa käyttää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste