Havainnoimalla kohti kehitellympää yritysilmettä
Lempinen, Jutta (2020)
Lempinen, Jutta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327901
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kehittää kalustealan yrityksen visuaalista ilmettä. Työ sisältää graafisen ilmeen kehitysidean sekä sen pohjalta
tehdyn konseptitasoisen toimitilasuunnitelman. Opinnäytetyön taustalla on kohdeyrityksessä suoritetun työharjoittelun aikana havaitut kehityskohdat liittyen yrityksen visuaaliseen ilmeeseen. Työn tavoitteena oli luoda tyylikäs, ajaton ja tavoitteen mukaisia mielikuvia viestivä kokonaisuus, jonka toteuttamisessa otettiin huomioon ihmisen taipumus havainnoida asioita.
Yhtenä tutkimusmenetelmänä oli yrityksen henkilöstölle toteutettu anonyymi verkkokysely, jonka avulla kartoitettiin yrityksen visuaalisen ilmeen
tilaa. Kysely toimi opinnäytetyön pohjalla vaikuttavana tekijänä, joka näytti suuntaviivaa visuaalisen ilmeen luomiseen. Kyselyn pohjalta ilmeni ongelma, jonka seurauksena muodostuivat tutkimuskysymykset, joihin opinnäytetyö vastaa. Ongelmana oli visuaalisen ilmeen ja mielikuvien ristiriitaisuus. Visuaalinen ilme ei vastannut objektiivisesti tarkkailtuna sitä, mitä yrityksen henkilöstö halusi sen olevan. Tutkimuskysymykset olivat siis: millaista imagoa yritys tavoittelee ulkopuolisen näkökulmasta sekä miten kehittää yrityksen visuaalista ilmettä tavoiteimagon mukaiseksi.
Opinnäytetyössä haetaan vastauksia tutkimuskysymyksiin havaintopsykologisesta näkökulmasta. Työssä perehdytään syvällisemmin ihmisen tiedonkäsittelyyn näköaistin kautta, joka auttaa ymmärtämään millaisiin asioihin ihminen kiinnittää ensisijaisesti huomiota. Tämän tiedon avulla oli paremmat lähtökohdat suunnitella tavoitteen mukaisia mielikuvia herättävä visuaalinen kokonaisuus. Opinnäytetyön teoriaosuus sidottiin käytännön toteutukseen visuaalisen ilmeen analysoinnilla, joka on tehty Juha Pohjolan havaitsemisprosessin mallin avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena ovat kyselyn, teoriatiedon ja omien oivalluksien pohjalta tehdyt tuotokset graafisesta ilmeestä ja toimitilasta. Graafinen ilme on suunniteltu ja toteutettu Adobe Illustrator–ohjelmalla ja tilan 3D-mallinnukset puolestaan Archicadilla. Vastaukset tutkimuskysymyksiin eivät olleet yksiselitteiset, koska opinnäytetyön lähtökohtana oli mielipiteiden vastakkainasettelu. Ulkopuolisen
näkökulmasta yritys tavoittelee asiantuntevaa, nopeaa toimintaa ja laadukkaita tuotteita tarjoavaa imagoa. Visuaalisen tavoiteimagon puolestaan
voi saavuttaa harkitulla suunnittelulla ja tavoitteenmukaisten mielikuvien konkretisoimisella.
tehdyn konseptitasoisen toimitilasuunnitelman. Opinnäytetyön taustalla on kohdeyrityksessä suoritetun työharjoittelun aikana havaitut kehityskohdat liittyen yrityksen visuaaliseen ilmeeseen. Työn tavoitteena oli luoda tyylikäs, ajaton ja tavoitteen mukaisia mielikuvia viestivä kokonaisuus, jonka toteuttamisessa otettiin huomioon ihmisen taipumus havainnoida asioita.
Yhtenä tutkimusmenetelmänä oli yrityksen henkilöstölle toteutettu anonyymi verkkokysely, jonka avulla kartoitettiin yrityksen visuaalisen ilmeen
tilaa. Kysely toimi opinnäytetyön pohjalla vaikuttavana tekijänä, joka näytti suuntaviivaa visuaalisen ilmeen luomiseen. Kyselyn pohjalta ilmeni ongelma, jonka seurauksena muodostuivat tutkimuskysymykset, joihin opinnäytetyö vastaa. Ongelmana oli visuaalisen ilmeen ja mielikuvien ristiriitaisuus. Visuaalinen ilme ei vastannut objektiivisesti tarkkailtuna sitä, mitä yrityksen henkilöstö halusi sen olevan. Tutkimuskysymykset olivat siis: millaista imagoa yritys tavoittelee ulkopuolisen näkökulmasta sekä miten kehittää yrityksen visuaalista ilmettä tavoiteimagon mukaiseksi.
Opinnäytetyössä haetaan vastauksia tutkimuskysymyksiin havaintopsykologisesta näkökulmasta. Työssä perehdytään syvällisemmin ihmisen tiedonkäsittelyyn näköaistin kautta, joka auttaa ymmärtämään millaisiin asioihin ihminen kiinnittää ensisijaisesti huomiota. Tämän tiedon avulla oli paremmat lähtökohdat suunnitella tavoitteen mukaisia mielikuvia herättävä visuaalinen kokonaisuus. Opinnäytetyön teoriaosuus sidottiin käytännön toteutukseen visuaalisen ilmeen analysoinnilla, joka on tehty Juha Pohjolan havaitsemisprosessin mallin avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena ovat kyselyn, teoriatiedon ja omien oivalluksien pohjalta tehdyt tuotokset graafisesta ilmeestä ja toimitilasta. Graafinen ilme on suunniteltu ja toteutettu Adobe Illustrator–ohjelmalla ja tilan 3D-mallinnukset puolestaan Archicadilla. Vastaukset tutkimuskysymyksiin eivät olleet yksiselitteiset, koska opinnäytetyön lähtökohtana oli mielipiteiden vastakkainasettelu. Ulkopuolisen
näkökulmasta yritys tavoittelee asiantuntevaa, nopeaa toimintaa ja laadukkaita tuotteita tarjoavaa imagoa. Visuaalisen tavoiteimagon puolestaan
voi saavuttaa harkitulla suunnittelulla ja tavoitteenmukaisten mielikuvien konkretisoimisella.