Markkinoinnin kehittämissuunnitelma Case DigiCenterNS -hankkeelle
Raitala, Jasmin (2020)
Lataukset:
Raitala, Jasmin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127757
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu markkinoinnin kehittämissuunnitelmana DigiCenterNS-hankkeelle. Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2020, sekä saatiin valmiiksi saman vuoden lokakuussa. Työ on tutkimus- ja kehittämistyötä, jonka tavoitteena on lisätä hankkeen tunnettavuutta Pohjois-Savon alueella, tavoittaa yritysasiakkaita, sekä luoda kustannustehokas markkinoinnin kehittämissuunnitelma. Hankkeella ei ollut entuudestaan markkinointisuunnitelmaa. DigiCenterNS:n tarkoituksena on madaltaa alueella toimivien yritysten digiteknologian käyttöönot-tokynnystä, sekä edistää yritysten välistä verkostoitumista. Verkostoitumista jatketaan markkinoinnin kehittämissuunnitelman jälkeenkin, sillä opinnäytetyön valmistumisen jälkeen työllistyin yhteistyökumppanin kautta, toimien samalla linkkinä dataan liittyvien hankkeiden välillä.
Markkinoinnin kehittämissuunnitelma koostuu kuudesta pääluvusta: johdannosta, markkinoinnin teoriaosuudesta, hankkeen lähtötilanteen kartoituksesta, tapaustutkimuksesta, tutkimustuloksista ja kehitysehdotuksista. Teoriaosuus pitää sisällään nykyaikaisia tapoja toteuttaa markkinointia, joista keskeisimpiä ovat digitaalisuus, tekoäly ja robotisaatio, sekä sosiaalisen median kanavat. Työhön on otettu mukaan kvalitatiivinen tutkimus, joka ohjaa markkinointiviestinnän toteutustapaa asiakasymmärryksen pohjalta. Hankkeen suurin asiakaskunta on Ylä-Savossa toimivat, teollisuusalan pk-yritykset. Tapaustutkimus tehdään yhteensä viidelle hankkeen asiakkaalle ja yhteistyökumppanille, jossa tutkimuskysymys on ”Kuinka DigiCenterNS:n digitaalista markkinointia voidaan kehittää?”
Tapaustutkimuksen vastauksissa esiin nousivat sosiaalisen median ja jälkimarkkinoinnin hyödyt. Tutkimukseen osallistuneet suosivat uutiskirjeiden lähettämistä, sekä julkaisujen tekemistä sosiaaliseen mediaan säännöllisesti. Kehitysehdotukset-kappale toteutettiin huomioiden tutkimustulokset, markkinoinnin teoria ja DigiCenterNS:n omat tavoitteet. Opinnäytetyö huipentui asiantuntijaluentoon, jossa toimenpiteiden jalkautus aloitettiin. Moni hankkeen henkilöstöstä osallistui puolitoista tuntia kestävään luentoon, jonka jälkeen powerpoint-esitys lähetettiin vielä nähtäväksi kaikille. Mikäli hankkeelle tehdään myöhemmin erillinen myyntisuunnitelma, voidaan markkinoinnin kehittämissuunnitelmaa käyttää osana aineistonkeruuta.
Markkinoinnin kehittämissuunnitelma koostuu kuudesta pääluvusta: johdannosta, markkinoinnin teoriaosuudesta, hankkeen lähtötilanteen kartoituksesta, tapaustutkimuksesta, tutkimustuloksista ja kehitysehdotuksista. Teoriaosuus pitää sisällään nykyaikaisia tapoja toteuttaa markkinointia, joista keskeisimpiä ovat digitaalisuus, tekoäly ja robotisaatio, sekä sosiaalisen median kanavat. Työhön on otettu mukaan kvalitatiivinen tutkimus, joka ohjaa markkinointiviestinnän toteutustapaa asiakasymmärryksen pohjalta. Hankkeen suurin asiakaskunta on Ylä-Savossa toimivat, teollisuusalan pk-yritykset. Tapaustutkimus tehdään yhteensä viidelle hankkeen asiakkaalle ja yhteistyökumppanille, jossa tutkimuskysymys on ”Kuinka DigiCenterNS:n digitaalista markkinointia voidaan kehittää?”
Tapaustutkimuksen vastauksissa esiin nousivat sosiaalisen median ja jälkimarkkinoinnin hyödyt. Tutkimukseen osallistuneet suosivat uutiskirjeiden lähettämistä, sekä julkaisujen tekemistä sosiaaliseen mediaan säännöllisesti. Kehitysehdotukset-kappale toteutettiin huomioiden tutkimustulokset, markkinoinnin teoria ja DigiCenterNS:n omat tavoitteet. Opinnäytetyö huipentui asiantuntijaluentoon, jossa toimenpiteiden jalkautus aloitettiin. Moni hankkeen henkilöstöstä osallistui puolitoista tuntia kestävään luentoon, jonka jälkeen powerpoint-esitys lähetettiin vielä nähtäväksi kaikille. Mikäli hankkeelle tehdään myöhemmin erillinen myyntisuunnitelma, voidaan markkinoinnin kehittämissuunnitelmaa käyttää osana aineistonkeruuta.