Asiantuntija-arvioiden tekemisen oppiminen asiantuntijatyössä
Pieskä, Virpi (2020)
Pieskä, Virpi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428072
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten kohdeorganisaation asiantuntijatyössä opitaan tekemään asiantuntija-arvioita. Asiantuntija-arvioiden tekeminen vaatii laaja- ja usein myös monialaista osaamista eikä tarkkaa ohjeistusta ole. Tästä johtuen niiden tekeminen koetaan haastavaksi. Tutkimuksen aihe on saanut alkunsa opinnäytetyön tekijän omasta asiantuntijatyöstä. Työtehtäviin kuului perehdyttäminen ja osaamisen kehittämiseen liittyvien työpajojen pitäminen. Työpajoissa ja perehdytyksessä nousi joka kerta esille osallistujien tunteet asiantuntija-arvioiden tekemisen vaikeudesta.
Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää asiantuntija-arvioiden tekemiseen, työssä oppimiseen sekä hiljaisen tiedon siirtymiseen liittyviä ilmiöitä monipaikkaisessa työyhteisössä. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, joka soveltuu käytettäväksi, kun tutkitaan todellisen elämän ilmiöitä. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty syvähaastattelua, koska tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon aitoa ja monipuolista tietoa tutkittavaan ilmiöön liittyen. Syvähaastattelut on suoritettu kuudelle kohdeorganisaation työntekijälle. Haastateltavat on valikoitu niin, että heidän välillään on mahdollisimman vähän selvästi havaittavia yhtäläisyyksiä. Tutkimusta varten kerätty aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti hyödyntämällä teemoittelua. Analysoidusta aineistosta tunnistetut ilmiöt on luokiteltu teemoiksi, joiden perusteella on muodostettu opinnäytetyön tietoperusta.
Tutkimustuloksena on saatu tietoa siitä, miten ammatti-identiteetin rakentuminen ja työssä oppiminen modernissa digiajan työyhteisössä tapahtuu. Tutkimustuloksista käy ilmi, minkälaisia oppimisprosesseja asiantuntijatyö pitää sisällään sekä miten hiljaista tietoa voidaan siirtää ja hyödyntää asiantuntija-arvioiden tekemisen oppimisessa. Ammatti-identiteetin rakentumisen merkitys työssä oppimiseen käy niin ikään ilmi tutkimustuloksista. Lisäksi tutkimustuloksissa on nostettu esiin kehittämistä vaativia toimintamalleja. Tutkimustulosten perusteella kohdeorganisaatio voi kehittää paitsi työntekijöiden osaamista myös koko organisaation toimintaa. Tutkimustuloksia on mahdollista soveltaen hyödyntää työelämässä ylipäätään. Oppiminen työssä, hiljaisen tiedon siirtäminen ja ammatti-identiteetin rakentumisen mahdollistaminen ovat tärkeitä asioita jokaisessa työyhteisössä. Onhan henkilöstö – etenkin osaava ja hyvinvoiva henkilöstö – jokaisen yrityksen tärkein voimavara. Jatkotoimenpiteenä voidaan tutkimustulosten perusteella tutkia, miten erilaiset tutkimustuloksissa esitetyt käytännön työskentelymallit toimivat arkityöskentelyssä esimerkiksi tapaus- tutkimuksen keinoin.
Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää asiantuntija-arvioiden tekemiseen, työssä oppimiseen sekä hiljaisen tiedon siirtymiseen liittyviä ilmiöitä monipaikkaisessa työyhteisössä. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, joka soveltuu käytettäväksi, kun tutkitaan todellisen elämän ilmiöitä. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty syvähaastattelua, koska tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon aitoa ja monipuolista tietoa tutkittavaan ilmiöön liittyen. Syvähaastattelut on suoritettu kuudelle kohdeorganisaation työntekijälle. Haastateltavat on valikoitu niin, että heidän välillään on mahdollisimman vähän selvästi havaittavia yhtäläisyyksiä. Tutkimusta varten kerätty aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti hyödyntämällä teemoittelua. Analysoidusta aineistosta tunnistetut ilmiöt on luokiteltu teemoiksi, joiden perusteella on muodostettu opinnäytetyön tietoperusta.
Tutkimustuloksena on saatu tietoa siitä, miten ammatti-identiteetin rakentuminen ja työssä oppiminen modernissa digiajan työyhteisössä tapahtuu. Tutkimustuloksista käy ilmi, minkälaisia oppimisprosesseja asiantuntijatyö pitää sisällään sekä miten hiljaista tietoa voidaan siirtää ja hyödyntää asiantuntija-arvioiden tekemisen oppimisessa. Ammatti-identiteetin rakentumisen merkitys työssä oppimiseen käy niin ikään ilmi tutkimustuloksista. Lisäksi tutkimustuloksissa on nostettu esiin kehittämistä vaativia toimintamalleja. Tutkimustulosten perusteella kohdeorganisaatio voi kehittää paitsi työntekijöiden osaamista myös koko organisaation toimintaa. Tutkimustuloksia on mahdollista soveltaen hyödyntää työelämässä ylipäätään. Oppiminen työssä, hiljaisen tiedon siirtäminen ja ammatti-identiteetin rakentumisen mahdollistaminen ovat tärkeitä asioita jokaisessa työyhteisössä. Onhan henkilöstö – etenkin osaava ja hyvinvoiva henkilöstö – jokaisen yrityksen tärkein voimavara. Jatkotoimenpiteenä voidaan tutkimustulosten perusteella tutkia, miten erilaiset tutkimustuloksissa esitetyt käytännön työskentelymallit toimivat arkityöskentelyssä esimerkiksi tapaus- tutkimuksen keinoin.