Suomalaisten lastensuojelulaitosten muutostarpeita : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Vipusaari, Laura (2020)
Vipusaari, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027342
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia epäkohtia ja muutostarpeita vuonna 2008 voimaan tulleen lastensuojelulain uudistamisen jälkeen on ilmennyt suomalaisissa lastensuojeluyksiköissä ja laitosluvallisissa perhekodeissa tutkimustiedon valossa. Tavoitteena oli yhdistää saatavilla oleva tietoa ja tuottaa uusia näkökulmia sijaishuoltoyksiköiden arjen toimintoihin liittyvistä muutostarpeista alan ammattilaisten ja opiskelijoiden itsearvioinnin, sekä heidän tuottaman lastensuojelutyön laadun kehittämisen tueksi. Opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan sijaishuoltoyksiköiden toimintaa lasten ja nuorten näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tarkkojen kriteerien ja systemaattisesti toteutettujen tietokanta hakujen avulla onnistuttiin keräämään viisi tutkimuskysymykseen vastaavaa tutkimuksellista raporttia ja artikkelia, joiden sisältämä aineisto koostui lasten ja nuorten sijaishuollon kokemuksista. Kirjallisuuskatsausta hyödyntäen kerätyt alkuperäisaineistot muodostivat tämän opinnäytetyön tutkimusaineiston. Alkuperäisaineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, jolloin tutkimuksista saatiin rajattua käyttöön ainoastaan opinnäytetyön tutkimuskysymykseen vastaavat lasten ja nuorten kokemukset, jotka muodostivat tämän opinnäytetyön tulokset. Kokemuksista esiin nousseet muutostarpeet muodostivat neljä pääluokkaa: Turvattomuus, osallisuuden puutteet, suhteiden haasteet ja tuen heikkoudet.
Opinnäytetyön sisältämä teoreettinen viitekehys toimi pohjustuksena analyysille ja lopullisille johtopäätöksille, joita tiivistetysti olivat alan ammattilaisten koulutukseen panostaminen, sijaishuollon valvonnan kehittäminen ja lastensuojelun resurssien lisääminen. Opinnäytetyön johtopäätöksenä pystyttiin toteamaan, että lastensuojelun jatkuvasta kehittämisestä huolimatta lastensuojelulaitosten arjessa esiintyy muutosta vaativia epäkohtia, joiden korjaamiseksi on tulevaisuudessa ryhdyttävä toimiin, niin henkilökohtaisella, kuin yhteiskunnallisella tasollakin. The purpose of the thesis was to find out what kind of grievances and needs for changes appeared in the Finnish child welfare institutions and professional foster homes after the reform of the Child Welfare Act, which came into force in 2008. The aim was to combine the available research information and produce new perspectives on the need for changes in the daily operations of the substitute care institutions. The purpose was to develop the self-assessment of professionals and students in the field, as well as the quality of the child welfare work, they produce. The thesis focused on examining the activities of child welfare institutions from the perspective of children and young people.
The research method of the thesis was a systematic literature review. Using precise criteria and systematic database searches, it was possible to collect five research reports and articles corresponding to the research question. The empirical data collected using the literature review formed the research material of this thesis. The original materials were analyzed by means of data-driven content analysis, which limited the experiences of children and young people corresponding to the research question of the thesis and formed the results of this thesis. The needs for change that emerged from the experiences formed four main categories: insecurity, lack of involvement, relationship challenges, and support weaknesses.
The theoretical framework of the thesis served as a basis for the analysis and final conclusions, which were summarized as investing in the training of professionals in the field, developing the supervision of substitute care and increasing the resources for child welfare. As a conclusion of the thesis, it was possible to state that despite the continuous development of child welfare, there are grievances in the daily lives of child welfare institutions that require changes in the future, both on a personal and social level.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tarkkojen kriteerien ja systemaattisesti toteutettujen tietokanta hakujen avulla onnistuttiin keräämään viisi tutkimuskysymykseen vastaavaa tutkimuksellista raporttia ja artikkelia, joiden sisältämä aineisto koostui lasten ja nuorten sijaishuollon kokemuksista. Kirjallisuuskatsausta hyödyntäen kerätyt alkuperäisaineistot muodostivat tämän opinnäytetyön tutkimusaineiston. Alkuperäisaineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, jolloin tutkimuksista saatiin rajattua käyttöön ainoastaan opinnäytetyön tutkimuskysymykseen vastaavat lasten ja nuorten kokemukset, jotka muodostivat tämän opinnäytetyön tulokset. Kokemuksista esiin nousseet muutostarpeet muodostivat neljä pääluokkaa: Turvattomuus, osallisuuden puutteet, suhteiden haasteet ja tuen heikkoudet.
Opinnäytetyön sisältämä teoreettinen viitekehys toimi pohjustuksena analyysille ja lopullisille johtopäätöksille, joita tiivistetysti olivat alan ammattilaisten koulutukseen panostaminen, sijaishuollon valvonnan kehittäminen ja lastensuojelun resurssien lisääminen. Opinnäytetyön johtopäätöksenä pystyttiin toteamaan, että lastensuojelun jatkuvasta kehittämisestä huolimatta lastensuojelulaitosten arjessa esiintyy muutosta vaativia epäkohtia, joiden korjaamiseksi on tulevaisuudessa ryhdyttävä toimiin, niin henkilökohtaisella, kuin yhteiskunnallisella tasollakin.
The research method of the thesis was a systematic literature review. Using precise criteria and systematic database searches, it was possible to collect five research reports and articles corresponding to the research question. The empirical data collected using the literature review formed the research material of this thesis. The original materials were analyzed by means of data-driven content analysis, which limited the experiences of children and young people corresponding to the research question of the thesis and formed the results of this thesis. The needs for change that emerged from the experiences formed four main categories: insecurity, lack of involvement, relationship challenges, and support weaknesses.
The theoretical framework of the thesis served as a basis for the analysis and final conclusions, which were summarized as investing in the training of professionals in the field, developing the supervision of substitute care and increasing the resources for child welfare. As a conclusion of the thesis, it was possible to state that despite the continuous development of child welfare, there are grievances in the daily lives of child welfare institutions that require changes in the future, both on a personal and social level.