Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pedagogisen dokumentoinnin välineet varhaiskasvatuksessa

Kiviniitty, Susanna (2020)

 
Avaa tiedosto
Kiviniitty_Susanna.pdf (890.1Kt)
Lataukset: 


Kiviniitty, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428049
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on selvitystyö pedagogisen dokumentoinnin käytöstä varhaiskasvatuksessa. Keskeisenä tavoitteena on koostaa lukijalle ajankohtaista tietoa pedagogisen dokumentoinnin käytöstä varhaiskasvatuksessa ja jakaa käytännön esimerkkejä pedagogisen dokumentoinnin toteuttamiseen ja sen hyödyntämiseen.

Opinnäytetyö on laadullinen opinnäytetyö, joka on toteutettu kyselylomakkeen avulla. Sähköinen kysely julkaistiin syksyllä 2020 Facebookin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmässä ja se suunnattiin varhaiskasvatuksen opettajille. Kyselyyn vastasi 24 varhaiskasvatuksen opettajaa. Saadut vastaukset analysoin teemoittelemalla. Opinnäytetyön teoriatietona hyödynsin varhaiskasvatusta ohjaavia määräyksiä, säädöksiä, suosituksia, sekä pedagogiseen dokumentointiin liittyvää kirjallisuutta ja aiheesta tehtyjä tutkimuksia.

Saaduista tuloksista kävi ilmi, että pedagogista dokumentointia käytetään Suomessa melko monipuolisesti ja aktiivisesti. Pedagoginen dokumentointi on varhaiskasvatuksen suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen väline, joka näyttäisi vakiinnuttaneen paikkansa varhaiskasvatustyössä. Pedagoginen dokumentointi koetaan lapsen osallisuutta mahdollistavana ja vahvistavana työmenetelmänä, joka lisää varhaiskasvattajan tietoa ja ymmärrystä lapsesta ja lapsiryhmästä.

Opinnäytetyön tulosten perusteella pedagogisen dokumentoinnin haasteena koetaan ajanpuute ja puutteelliset laiteresurssit. Työmenetelmän käyttöön kaivataan uusia ideoita ja tietoteknisiä sovelluksia, jotka tukevat työmenetelmän käyttöä.


Avainsanat varhaiskasvatus, pedagoginen dokumentointi, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
 
This thesis is a study of pedagogical documentation in early childhood education. The main aim of this thesis was to compose current information on how pedagogical documentation is used in early childhood education and share practical examples on both using and exploiting pedagogical documentation.

This is a qualitative thesis which material was collected by an electrical, structured questionnaire. Electrical questionnaire was released in Facebook in a group called Early Childhood educators in autumn 2020. It was targeted at early childhood educators. 24 early childhood educators answered the questionnaire. The data was analysed by thematising. As a theoretical framework for the thesis education were utilized regulations, decrees, recommendations guiding early childhood education as well as the relevant literature and research in pedagogical documentation.

The results show that pedagogical documentation is used fairly diversely and actively in Finland. Pedagogical documentation is a tool for planning, assessing and developing early childhood education which has established its place in early childhood education.

The early childhood educators find pedagogical documentation as a working method which verifies and enables children’s participation, and which increases early childhood educators´ knowledge and understanding of a child and child group.

Based on the results of the thesis, the challenge of pedagogical documentation in early childhood education is lack of time and defective equipment resources. The introduction of a working method would require new ideas and communications technology which would support the working method.


Keywords early childhood education, pedagogical documentation, National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste