Alabrändien ilmeiden jäljillä: Miten tehdään visuaalinen ilme alabrändille?
Latva, Toni (2020)
Latva, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528268
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitetään sitä, miten alabrändille tehdään visuaalinen ilme. Brändin merkitys yritysten toiminnassa on suuri, ja jokaisella yrityksellä on myös oma visuaalinen ilmeensä. Visuaalinen ilme lisää brändin tunnettavuutta ja kertoo siitä, mitä yritys haluaa itsestään viestiä. Useilla brändeillä on myös alabrändejä, joille luodaan oma visuaalinen ilmeensä. Vaikka alabrändit ovat osa pääbrändiä, voi niitä pitää myös ikään kuin omina brändeinään. Esimerkiksi Fazerin Geisha-alabrändille on rakennettu hyvin tunnistettava ja oma visuaalinen ilmeensä, joka poikkeaa Fazerille ominaisesta sinisestä väristä. Halusin selvittää, miten pääbrändin ja alabrändin visuaaliset ilmeet eroavat toisistaan ja millaisia yhtäläisyyksiä niillä on.
Tutkimusmenetelmänä käytän laadullista sisällönanalyysia. Analysoin tutkimusaineistoksi valitsemieni brändien ja alabrändien visuaalisia ilmeitä ja pyrin muodostamaan niiden avulla yleisen käsityksen alabrändin visuaalisen ilmeen rakentamisesta. Tutkimusaineistoksi valitsin Fazerin ja Sonyn sekä Fazerin Geisha-alabrändin ja Sonyn VAIO-alabrändin.
Tutkimustuloksissa sain selville, että alabrändin visuaalisesta ilmeestä löytyy samoja piirteitä kuin pääbrändistäkin. Alabrändin oma visuaalinen ilme tulee kuitenkin tuotteissa selkeästi enemmän esille kuin pääbrändille tyypilliset visuaaliset piirteet. Pääbrändissä ja alabrändissä esiintyy kummassakin samat arvot. Esimerkiksi yksi Fazerin merkittävimmistä arvoista, perinnön ja klassisuuden säilyttäminen, näkyy sekä Geishan että Fazerin visuaalisessa ilmeessä. Tutkimieni alabrändien tuotteissa esiintyi myös aina alabrändin logon lisäksi pääbrändin logo.
Tekemieni havaintojen perusteella voisi ajatella alabrändin visuaalisen ilmeen rakentamisen olevan helpompaa kuin pääbrändin, sillä alabrändeissä hyödynnetään kuitenkin samoja elementtejä ja aineksia kuin pääbrändissä. Alabrändille luodaan siis oma, erottuva ja tunnistettava ilme unohtamatta kuitenkaan pääbrändin arvoja ja visuaalisia piirteitä.
Tutkimusmenetelmänä käytän laadullista sisällönanalyysia. Analysoin tutkimusaineistoksi valitsemieni brändien ja alabrändien visuaalisia ilmeitä ja pyrin muodostamaan niiden avulla yleisen käsityksen alabrändin visuaalisen ilmeen rakentamisesta. Tutkimusaineistoksi valitsin Fazerin ja Sonyn sekä Fazerin Geisha-alabrändin ja Sonyn VAIO-alabrändin.
Tutkimustuloksissa sain selville, että alabrändin visuaalisesta ilmeestä löytyy samoja piirteitä kuin pääbrändistäkin. Alabrändin oma visuaalinen ilme tulee kuitenkin tuotteissa selkeästi enemmän esille kuin pääbrändille tyypilliset visuaaliset piirteet. Pääbrändissä ja alabrändissä esiintyy kummassakin samat arvot. Esimerkiksi yksi Fazerin merkittävimmistä arvoista, perinnön ja klassisuuden säilyttäminen, näkyy sekä Geishan että Fazerin visuaalisessa ilmeessä. Tutkimieni alabrändien tuotteissa esiintyi myös aina alabrändin logon lisäksi pääbrändin logo.
Tekemieni havaintojen perusteella voisi ajatella alabrändin visuaalisen ilmeen rakentamisen olevan helpompaa kuin pääbrändin, sillä alabrändeissä hyödynnetään kuitenkin samoja elementtejä ja aineksia kuin pääbrändissä. Alabrändille luodaan siis oma, erottuva ja tunnistettava ilme unohtamatta kuitenkaan pääbrändin arvoja ja visuaalisia piirteitä.