Mobiilisovellusten käyttö kehitysvammaisten ohjauksessa – Digitaalisen esitteen ja opasvideoiden kehittäminen
Kumpulainen, Kati; Maijala, Pinja; Niskanen, Tiia (2020)
Kumpulainen, Kati
Maijala, Pinja
Niskanen, Tiia
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628626
Tiivistelmä
Digitalisaatio muuttaa myös sosiaalialaa, kun palveluita sähköistetään ja teknologiaa käytetään luonnollisena osana normaalia arkea. Mobiilisovellusten hyödyntäminen on vielä vähäistä sosiaalialalla, vaikka ne tarjoaisivat paljon erilaisia mahdollisuuksia. Teknologian turvallisuus ja riittävä tieto siitä lisäävät käytön mielekkyyttä ja madaltavat kynnystä ottaa käyttöön uusia työtapoja.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa kehitettiin mobiilisovelluksien käyttöä esittelevä digitaalinen esite ja opasvideot asumispalveluissa ja päivätoiminnassa työskenteleville kehitysvammaisten ohjaajille. Työn toimeksiantajana oli Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, jonka käyttöön materiaalit kehitettiin. Kehittämistyössä kartoitettiin mobiilisovelluksien käytön tämänhetkistä tilannetta kuntayhtymässä. Tavoitteena oli löytää kehitysvammaisten ohjaukseen hyvin soveltuvia mobiilisovelluksia. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda uusi työväline, jonka avulla voi perehdyttää ohjaajat mobiilisovelluksiin ja niiden käyttöön.
Kehittämistyöhön kuuluvat alkukartoituskysely, digitaalinen esite mobiilisovelluksista ja opasvideot. Kehittämistyö aloitettiin ohjaajien mobiiliosaamista ja mobiilisovellusten käytettävyyttä kartoittavalla Webropol-kyselyllä, johon vastasi 25 ohjaajaa. Vastausten ja mobiilisovellusten testikäytön perusteella kehitettiin digitaalinen esite, joka sisältää tietoa laitteiden käytöstä ja mobiilisovelluksista, joita voi hyödyntää kehitysvammaisten ohjauksessa. Mobiilisovellusten kategorioiksi valittiin elämänlaatua vahvistavia osa-alueita, joissa on huomioitu kehitysvammaisten erityistarpeet asiakasryhmänä. Opasvideoilla esiteltiin neljä mobiilisovellusta ja demonstroitiin laitteiden käyttöä.
Alkukartoituskyselyyn vastanneista ohjaajista lähes kaikilla on tietoa mobiilisovelluksien käytön mahdollisuuksista, mutta haasteeksi kuvattiin sopivien laitteiden ja osaamisen puute. Mobiilisovelluksia käytetään eniten vapaa-ajalla, mutta teknologian käyttö työelämässä asiakkaiden ohjauksessa on vähäisempää. Digitaalinen esite ja opasvideot helpottavat mobiilisovelluksien käytön aloittamista, kun opastusta on saatavilla vaiheittain, riippumatta ajasta ja paikasta. Kehittämistyöllä on sovellusarvoa perehdyttämismateriaalina kuntayhtymässä. Digitaalisessa muodossa oleva materiaali soveltuu laajemminkin käytettäväksi sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä, kuten mielenterveys- ja päihdetyössä sekä nuorisotyössä.
Aiempien tutkimusten painotus on terveydenhuollossa. Kehittämistyölle jatkotutkimuksena voisi toteuttaa tutkimuksen mobiilisovellusten käytön eettisyydestä kehitysvamma-alalla tai selvittää asiakaskokemuksia. Digitalization is changing the field of social work when services are available on the Internet. As a development project were developed digital brochure and guidance videos on usage of mobile applications in counselling people with intellectual disabilities at Ylä-Savon SOTE Joint Municipal Authority in Social and Health Care. The project gave up to date information about welfare technology and provide material for social workers in their working environment. The development project contains a survey, digital brochure on mobile application and guidance videos. The mobile device applications were designed to be used as tools for counselling in physical exercise, communication, and quality of life. The project began with a Webropol survey. It was used to find out about the usage of the applications.
According to the survey, almost all of the instructors who responded had received information about the possibilities of mobile applications. The challenge was identified as the lack of proper equipment and expertise. The process of using the applications in a professional environment was restricted by possible fears and prejudice towards the applications. The digital brochure and the guidance eased the process. The usage of mobile applications in the field of social work is minimal even though they offer a multitude of different opportunities.
This subject of this thesis was topical due to the lack of existing studies. Furthered study could be about the ethics of the usage of mobile applications in the work with disabled or as a customer experience study. The developed tool could be utilized in other social work environments such as youth work.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa kehitettiin mobiilisovelluksien käyttöä esittelevä digitaalinen esite ja opasvideot asumispalveluissa ja päivätoiminnassa työskenteleville kehitysvammaisten ohjaajille. Työn toimeksiantajana oli Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, jonka käyttöön materiaalit kehitettiin. Kehittämistyössä kartoitettiin mobiilisovelluksien käytön tämänhetkistä tilannetta kuntayhtymässä. Tavoitteena oli löytää kehitysvammaisten ohjaukseen hyvin soveltuvia mobiilisovelluksia. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda uusi työväline, jonka avulla voi perehdyttää ohjaajat mobiilisovelluksiin ja niiden käyttöön.
Kehittämistyöhön kuuluvat alkukartoituskysely, digitaalinen esite mobiilisovelluksista ja opasvideot. Kehittämistyö aloitettiin ohjaajien mobiiliosaamista ja mobiilisovellusten käytettävyyttä kartoittavalla Webropol-kyselyllä, johon vastasi 25 ohjaajaa. Vastausten ja mobiilisovellusten testikäytön perusteella kehitettiin digitaalinen esite, joka sisältää tietoa laitteiden käytöstä ja mobiilisovelluksista, joita voi hyödyntää kehitysvammaisten ohjauksessa. Mobiilisovellusten kategorioiksi valittiin elämänlaatua vahvistavia osa-alueita, joissa on huomioitu kehitysvammaisten erityistarpeet asiakasryhmänä. Opasvideoilla esiteltiin neljä mobiilisovellusta ja demonstroitiin laitteiden käyttöä.
Alkukartoituskyselyyn vastanneista ohjaajista lähes kaikilla on tietoa mobiilisovelluksien käytön mahdollisuuksista, mutta haasteeksi kuvattiin sopivien laitteiden ja osaamisen puute. Mobiilisovelluksia käytetään eniten vapaa-ajalla, mutta teknologian käyttö työelämässä asiakkaiden ohjauksessa on vähäisempää. Digitaalinen esite ja opasvideot helpottavat mobiilisovelluksien käytön aloittamista, kun opastusta on saatavilla vaiheittain, riippumatta ajasta ja paikasta. Kehittämistyöllä on sovellusarvoa perehdyttämismateriaalina kuntayhtymässä. Digitaalisessa muodossa oleva materiaali soveltuu laajemminkin käytettäväksi sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä, kuten mielenterveys- ja päihdetyössä sekä nuorisotyössä.
Aiempien tutkimusten painotus on terveydenhuollossa. Kehittämistyölle jatkotutkimuksena voisi toteuttaa tutkimuksen mobiilisovellusten käytön eettisyydestä kehitysvamma-alalla tai selvittää asiakaskokemuksia.
According to the survey, almost all of the instructors who responded had received information about the possibilities of mobile applications. The challenge was identified as the lack of proper equipment and expertise. The process of using the applications in a professional environment was restricted by possible fears and prejudice towards the applications. The digital brochure and the guidance eased the process. The usage of mobile applications in the field of social work is minimal even though they offer a multitude of different opportunities.
This subject of this thesis was topical due to the lack of existing studies. Furthered study could be about the ethics of the usage of mobile applications in the work with disabled or as a customer experience study. The developed tool could be utilized in other social work environments such as youth work.