Virtuaalinen 360°-oppimisympäristö suun terveydenhoidon opetusklinikasta - Opetusmateriaalia suuhygienistiopiskelijoille
Inkinen, Veera; Pesonen, Anne; Hirvonen, Sini (2020)
Inkinen, Veera
Pesonen, Anne
Hirvonen, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628668
Tiivistelmä
Virtuaalinen oppimisympäristö on tietoteknisesti tuotettu ympäristö, jossa ei olla fyysisesti läsnä vaan sitä käytetään älylaitteiden avulla. ThingLink on sovellus, jossa pystyy luomaan omien kuvien ja videoiden avulla virtuaalista sisältöä. Tutkimusten mukaan virtuaaliset oppimisympäristöt mahdollistavat itsenäisemmän etäopiskelun, motivoivat opiskelijoita opinnoissaan sekä helpottavat opiskelijoiden siirtymistä simulaatioharjoittelusta kliiniseen potilastyöharjoitteluun.
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin virtuaalinen oppimisympäristö suun terveydenhoidon opetusklinikasta. Opetusklinikan tilat kuvattiin 360°-kameralla ja kuvat ladattiin ThingLink-sovellukseen, missä ne yhdistettiin virtuaalikierrokseksi tagien eli lisättyjen merkkien avulla. Virtuaalinen opetusklinikka sisältää erilaisia opetusvideoita, tietoa opetusklinikan yleisistä käytänteistä, ohjeita suun terveydenhoidon laitteiden käytöstä sekä auttaa opiskelijaa löytämään suunhoidon tarvikkeet opetusklinikan tiloista.
Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan virtuaalinen 360°-oppimisympäristö suun terveydenhoidon opetusklinikasta. Kehittämistyön tavoitteena oli, että opiskelijat voivat perehtyä opetusklinikkaan, sen tiloihin ja yleisimpiin käytänteisiin, ennen opetusklinikkaharjoittelun aloittamista virtuaalisen opetusklinikan avulla.
Virtuaalinen opetusklinikka mahdollistaa opetusmateriaaliin palaamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Opiskelijat voivat itsenäisesti tarkistaa esimerkiksi mistä opetusklinikalla löytyy Diagnocam, tai vaihtoehtoisesti kerrata instrumenttien teroittamisen oppimisympäristöstä löytyvien opetusvideoiden avulla. Kehittämistyön tilaaja on Savonia-ammattikorkeakoulu.
Virtuaalisen opetusklinikan arviointi toteutettiin Webropol-kyselyn muodossa Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille. Saadun palautteen perusteella voi päätellä virtuaalisen opetusklinikan olevan hyödynnettävissä erityisesti ennen opetusklinikkaharjoittelua, mutta myös sen aikana. Kehittämistyö tukee opiskelijoiden itsenäistä opiskelua ja mahdollisesti motivoi heitä opinnoissaan sekä helpottaa siirtymistä simulaatioharjoittelusta potilastyöharjoitteluun. Kehittämistyö loi uudenlaisen opetus- ja opiskelualustan Savonian suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan.
Virtuaalinen 360°-oppimisympäristö PSSHP:n suun terveydenhoidon opetusklinikasta luovutetaan Savonia-ammattikorkeakoululle käyttö- ja muokkausoikeuksin. Opettajat pystyvät muokkaamaan virtuaaliklinikkaa tulevaisuudessa ajankohtaiseksi, jolloin oppimiskokemus säilyy mahdollisimman hyvänä.
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin virtuaalinen oppimisympäristö suun terveydenhoidon opetusklinikasta. Opetusklinikan tilat kuvattiin 360°-kameralla ja kuvat ladattiin ThingLink-sovellukseen, missä ne yhdistettiin virtuaalikierrokseksi tagien eli lisättyjen merkkien avulla. Virtuaalinen opetusklinikka sisältää erilaisia opetusvideoita, tietoa opetusklinikan yleisistä käytänteistä, ohjeita suun terveydenhoidon laitteiden käytöstä sekä auttaa opiskelijaa löytämään suunhoidon tarvikkeet opetusklinikan tiloista.
Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan virtuaalinen 360°-oppimisympäristö suun terveydenhoidon opetusklinikasta. Kehittämistyön tavoitteena oli, että opiskelijat voivat perehtyä opetusklinikkaan, sen tiloihin ja yleisimpiin käytänteisiin, ennen opetusklinikkaharjoittelun aloittamista virtuaalisen opetusklinikan avulla.
Virtuaalinen opetusklinikka mahdollistaa opetusmateriaaliin palaamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Opiskelijat voivat itsenäisesti tarkistaa esimerkiksi mistä opetusklinikalla löytyy Diagnocam, tai vaihtoehtoisesti kerrata instrumenttien teroittamisen oppimisympäristöstä löytyvien opetusvideoiden avulla. Kehittämistyön tilaaja on Savonia-ammattikorkeakoulu.
Virtuaalisen opetusklinikan arviointi toteutettiin Webropol-kyselyn muodossa Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille. Saadun palautteen perusteella voi päätellä virtuaalisen opetusklinikan olevan hyödynnettävissä erityisesti ennen opetusklinikkaharjoittelua, mutta myös sen aikana. Kehittämistyö tukee opiskelijoiden itsenäistä opiskelua ja mahdollisesti motivoi heitä opinnoissaan sekä helpottaa siirtymistä simulaatioharjoittelusta potilastyöharjoitteluun. Kehittämistyö loi uudenlaisen opetus- ja opiskelualustan Savonian suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan.
Virtuaalinen 360°-oppimisympäristö PSSHP:n suun terveydenhoidon opetusklinikasta luovutetaan Savonia-ammattikorkeakoululle käyttö- ja muokkausoikeuksin. Opettajat pystyvät muokkaamaan virtuaaliklinikkaa tulevaisuudessa ajankohtaiseksi, jolloin oppimiskokemus säilyy mahdollisimman hyvänä.