K-Market Neulamuikun asiakastyytyväisyys
Laulainen, Mikko (2020)
Laulainen, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628667
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää K-Market Neulamuikun asiakkaiden tyytyväisyyden tasoa. Tutkimuksella haluttiin selvittää, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat kaupan yleisilmeeseen, valikoimaan ja saatavuuteen
sekä asiakaspalveluun ja olisiko asiakastyytyväisyyttä mahdollista vielä parantaa. Tutkimuksen toimeksiantaja oli
Kuopiossa toimiva K-Market Neulamuikku.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin palvelua ja palvelun laatua sekä asiakaskokemuksen syntymistä ja
sen johtamista. Lisäksi työssä otettiin selvää, mitä tarkoittaa asiakkastyytyväisyys, miten se muodostuu ja miten
sitä selvitetään.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tutkimusaineisto
kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyseinen tutkimus sisälsi kyselylomakkeen laatimisen, kyselyn toteuttamisen ja
vastausten analysoinnin. K-Market Neulamuikun asiakkailla oli mahdollisuus vastata kyselyyn viikon ajan kauppiaan Facebook-sivuilta löytyvän linkin kautta. Tutkimukseen vastanneita oli yhteensä 89.
Tutkimustulosten avulla saatiin arvokasta tietoa tyytyväisyyden tasosta. Tuloksista kävi ilmi, että K-Market Neulamuikun asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Kaikista tyytyväisimpiä oltiin asiakaspalvelun tasoon ja vähiten tyytyväisempiä oltiin valikoimaan ja saatavuuteen, senkin ollessa hyvällä tasolla. Kysymysten lisäksi myös avointen
palautteiden perusteella saatiin hyvää palautetta. Niistä kävi ilmi, että asiakkaat ovat tällä hetkellä hyvin tyytyväisiä kaupan toimintaan. Lisäksi avointen palautteiden avulla saatiin selville kehityskohteita sekä tietoa siitä, mihin
voitaisiin jatkossa kiinnittää huomioita ja mitä mahdollisesti parantaa. Tällaisiä kehitettäviä kohteita olivat esimerkiksi leipä-, hedelmä- ja vihannesvalikoimaan liittyvät parannusehdotukset.
sekä asiakaspalveluun ja olisiko asiakastyytyväisyyttä mahdollista vielä parantaa. Tutkimuksen toimeksiantaja oli
Kuopiossa toimiva K-Market Neulamuikku.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin palvelua ja palvelun laatua sekä asiakaskokemuksen syntymistä ja
sen johtamista. Lisäksi työssä otettiin selvää, mitä tarkoittaa asiakkastyytyväisyys, miten se muodostuu ja miten
sitä selvitetään.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tutkimusaineisto
kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyseinen tutkimus sisälsi kyselylomakkeen laatimisen, kyselyn toteuttamisen ja
vastausten analysoinnin. K-Market Neulamuikun asiakkailla oli mahdollisuus vastata kyselyyn viikon ajan kauppiaan Facebook-sivuilta löytyvän linkin kautta. Tutkimukseen vastanneita oli yhteensä 89.
Tutkimustulosten avulla saatiin arvokasta tietoa tyytyväisyyden tasosta. Tuloksista kävi ilmi, että K-Market Neulamuikun asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Kaikista tyytyväisimpiä oltiin asiakaspalvelun tasoon ja vähiten tyytyväisempiä oltiin valikoimaan ja saatavuuteen, senkin ollessa hyvällä tasolla. Kysymysten lisäksi myös avointen
palautteiden perusteella saatiin hyvää palautetta. Niistä kävi ilmi, että asiakkaat ovat tällä hetkellä hyvin tyytyväisiä kaupan toimintaan. Lisäksi avointen palautteiden avulla saatiin selville kehityskohteita sekä tietoa siitä, mihin
voitaisiin jatkossa kiinnittää huomioita ja mitä mahdollisesti parantaa. Tällaisiä kehitettäviä kohteita olivat esimerkiksi leipä-, hedelmä- ja vihannesvalikoimaan liittyvät parannusehdotukset.