Liikegrafiikka suomalaisissa luontoreality-sarjoissa: Miten liikegrafiikalla tuetaan tv-ohjelman brändiä?
Pieniniemi, Paula (2020)
Pieniniemi, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728883
Tiivistelmä
Idea tutkielmani aiheeseen syntyi siitä, että opintojeni aikana olen punninnut erikoistumista graafiseen suunnitteluun, videotuotantoihin tai animaatioon, kunnes tajusin, että liikegrafiikassa yhdistyvät kaikki kiinnostuksen kohteideni parhaat puolet. Opintojen ja harjoittelun aikana olen tehnyt liikegrafiikkaa erinäisiin videoprojekteihin ja markkinointitarkoituksiin. Nämä kokemukset ohjasivat myös tutkielman näkökulman valintaa, joka keskittyy liikegrafiikkaan brändäyksen työkaluna.
Tutkimuskysymys tarkentui koskemaan suomalaisia luontorealityohjelmia genren kiinnostavuuden ja ajankohtaisuuden takia sekä siksi, että ohjelmissa esiintyy liikegrafiikkaa analyysin kannalta kiinnostavalla tavalla. Työn tavoitteena on selvittää liikegrafiikan visuaalisia vaikutuskeinoja ja niiden merkitystä tv-ohjelman brändäyksessä.
Tutkielman tietoperusta rakentuu liikegrafiikkaa, graafista suunnittelua, television brändäystä, tositelevisiota ja luontoarvoja käsittelevistä kirjalähteistä ja internet-artikkeleista. Tutkielman analyysiosassa aineistona toimii kolme suomalaista luontoreality-sarjaa: Eränkävijät, Metsähaaste ja Peltsin Lappi. Analyysissä erittelen ohjelmien brändejä ja kohdeyleisöjä, minkä jälkeen tarkastelen niiden liikegrafiikkaa aineiston lähiluvun kautta. Tutkimuksen tuloksena arvioin, mitä liikegrafiikan keinoja käytetään tukemaan ohjelmien brändiä ja suuntausta kohdeyleisölle.
Tutkielman päätuloksena on jäsennelty käsitys liikegrafiikan tulkintaan vaikuttavista tekijöistä ja niiden tärkeästä roolista osana tv-ohjelmia. Merkittävimmät johtopäätökset tuovat ilmi, että liikegrafiikkaa käytetään tukemaan brändiä, mutta sillä myös itsessään ohjataan brändistä syntyviä mielikuvia.
Tutkielma toimii katsauksena liikegrafiikan visuaalisiin vaikutuskeinoihin ja liikegrafiikkaan brändin hallinnan välineenä. Tuloksia voidaan hyödyntää, kun halutaan käyttää liikegrafiikkaa tukemaan televisio-ohjelmien, elokuvien ja videoiden brändiä ja kohdeyleisölle suuntausta. Liikegrafiikkaa on tutkittu suhteellisen vähän, vaikka se on olennainen osa nykypäivän visuaalista suunnittelua useissa yhteyksissä. Ilmiön monitahoisuus ja erilaisissa konteksteissa esiintyminen tarjoaakin aineksia monenlaisille tutkimuksille.
Tutkimuskysymys tarkentui koskemaan suomalaisia luontorealityohjelmia genren kiinnostavuuden ja ajankohtaisuuden takia sekä siksi, että ohjelmissa esiintyy liikegrafiikkaa analyysin kannalta kiinnostavalla tavalla. Työn tavoitteena on selvittää liikegrafiikan visuaalisia vaikutuskeinoja ja niiden merkitystä tv-ohjelman brändäyksessä.
Tutkielman tietoperusta rakentuu liikegrafiikkaa, graafista suunnittelua, television brändäystä, tositelevisiota ja luontoarvoja käsittelevistä kirjalähteistä ja internet-artikkeleista. Tutkielman analyysiosassa aineistona toimii kolme suomalaista luontoreality-sarjaa: Eränkävijät, Metsähaaste ja Peltsin Lappi. Analyysissä erittelen ohjelmien brändejä ja kohdeyleisöjä, minkä jälkeen tarkastelen niiden liikegrafiikkaa aineiston lähiluvun kautta. Tutkimuksen tuloksena arvioin, mitä liikegrafiikan keinoja käytetään tukemaan ohjelmien brändiä ja suuntausta kohdeyleisölle.
Tutkielman päätuloksena on jäsennelty käsitys liikegrafiikan tulkintaan vaikuttavista tekijöistä ja niiden tärkeästä roolista osana tv-ohjelmia. Merkittävimmät johtopäätökset tuovat ilmi, että liikegrafiikkaa käytetään tukemaan brändiä, mutta sillä myös itsessään ohjataan brändistä syntyviä mielikuvia.
Tutkielma toimii katsauksena liikegrafiikan visuaalisiin vaikutuskeinoihin ja liikegrafiikkaan brändin hallinnan välineenä. Tuloksia voidaan hyödyntää, kun halutaan käyttää liikegrafiikkaa tukemaan televisio-ohjelmien, elokuvien ja videoiden brändiä ja kohdeyleisölle suuntausta. Liikegrafiikkaa on tutkittu suhteellisen vähän, vaikka se on olennainen osa nykypäivän visuaalista suunnittelua useissa yhteyksissä. Ilmiön monitahoisuus ja erilaisissa konteksteissa esiintyminen tarjoaakin aineksia monenlaisille tutkimuksille.