Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitopiirin tietohallinnon palvelunhallinnan kehittäminen ITIL 4 -viitekehyksessä

Määttä, Olli (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (633.8Kt)
Lataukset: 


Määttä, Olli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728958
Tiivistelmä
Tietohallinnon palvelunhallinnan toimivuus on ensiarvoisen tärkeää. Toimivuuden saavuttamiseksi tarvitaan jatkuvaa palvelunhallinnan kehittämistä, jonka perustana on asiakkaiden tarpeet. Palvelunhallintajärjestelmässä tulee olla sovittuna yhtenäiset toimintatavat asiakkaiden ja työntekijöiden tyytyväisyyden takaamiseksi. Nämä lisäävät työntehokkuutta ja -laatua.

Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, jonka työntekijänä halusin kehittää sen palvelunhallinnassa havaitsemiani puutteita ja ongelmakohtia. Tavoitteena oli mahdollistaa yhtenäisten toimintatapojen luominen häiriöiden-, ongelmien- ja palvelupyyntöjenhallintaan. Nykytilaan perehdyttiin analysoimalla toimeksiantajan palvelunhallintajärjestelmä Efecteen kirjattuja palvelupyyntöjä.

Tietoperustassa tutkittiin, miten ITIL 4 -viitekehystä voidaan hyödyntää palvelunhallinnan kehittämisessä. ITIL on maailmanlaajuisesti käytetty IT-palvelunhallinnan parhaiden käytäntöjen viitekehys, jonka viimeisin versio ITIL 4 julkaistiin helmikuussa 2019. ITIL 4:n kautta haettiin pohjaa yhtenäisille toimintatavoille. Kehittämisessä hyödynnettiin erityisesti ITIL 4:n häiriöiden-, ongelmien- ja palvelupyyntöjenhallinnan kyvykkyyksiä.

Tärkeimpänä tuloksena oli häiriöiden ja ongelmien tunnistaminen palvelupyynnöistä ITIL 4:n mallin mukaisesti. Tulosten pohjalta luotiin toimenpide-ehdotukset nykytilan parantamiseksi. Kehitystyön yhteydessä havaittiin, että toimeksiantajan kannattaisi hyödyntää palvelunhallinnassaan enemmän ITIL 4:n kyvykkyyksiä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste