Lo-lo-laivausten pullonkaulat
Perikangas, Tuomas (2020)
Perikangas, Tuomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628581
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajayritys Kemi Shipping Oy:n lo-lo-laivauksia, eli nosturilla tehtäviä laivanlastauksia, etsittiin niissä esiintyviä pullonkauloja sekä mietittiin ratkaisuja niiden poistamiseksi. Opinnäytetyössä oli mukana toimeksiantajayrityksen lisäksi myös Havator Oy, jolta Kemi Shipping Oy alihankkii nosturipalvelut laivan lastauksiin. Opinnäytetyössä keskityttiin nosturilla lastattavan sellun ja kartongin lastausprosesseihin.
Aineistoa koostettiin tähän opinnäytetyöhön toimeksiantajayrityksen sisäisistä materiaaleista kuten toimintakäsikirjasta, työohjeista ja tuotannonohjausjärjestelmästä. Lastausprosesseissa esiintyviä pullonkauloja selvitettiin pitkälti kentällä havainnoimalla sekä haastattelemalla lastauksissa työskenteleviä työnjohtajia, ahtaajia ja nosturinkuljettajia.
Lopputuloksena opinnäytetyöhön listattiin kartonkirullien ja selluyksiköiden lastauksissa esiintyviä pullonkauloja, ja ratkaisuja niihin erilaisilla toimintatavoilla ja myös mahdollisella laiteinvestoinnilla. Työn alkuvaiheessa oli jo selvää, että selluyksiköiden lastausta voitaisiin parantaa päivittämällä manuaalinen sellunnostolaite automaattiseen, ja siksi tässä työssä tutkittiin ja arvioitiin manuaalisen ja automaattisen laitteen teho eroa, sekä esitettiin kaksi erilaista automaattista sellunnostolaitetta.
Opinnäytetyön tuloksena huomattiin myös, että ilman investointejakin voidaan lastausta tehostaa niin kartonkirullien kuin sellupaalienkin lastauksessa muuttamalla ahtaajien ja nosturinkuljettajien työtapoja tietyissä tilanteissa. Lastauksia tarkkailtaessa selvisi, että ajoittain työntekijät saattoivat huomaamattaan aiheuttaa lisää viivästystä lastausprosessiin omalla toiminnallaan. Työssä havaittiin myös se, että pullonkaula vaihtelee lastauksissa, ja tästä syystä on tärkeää, että kaikki lastauksessa työskentelevät henkilöt myös tietävät aina sen hetkisen pullonkaulan, jottei sen aiheuttamaa viivästystä ainakaan lisätä.
Aineistoa koostettiin tähän opinnäytetyöhön toimeksiantajayrityksen sisäisistä materiaaleista kuten toimintakäsikirjasta, työohjeista ja tuotannonohjausjärjestelmästä. Lastausprosesseissa esiintyviä pullonkauloja selvitettiin pitkälti kentällä havainnoimalla sekä haastattelemalla lastauksissa työskenteleviä työnjohtajia, ahtaajia ja nosturinkuljettajia.
Lopputuloksena opinnäytetyöhön listattiin kartonkirullien ja selluyksiköiden lastauksissa esiintyviä pullonkauloja, ja ratkaisuja niihin erilaisilla toimintatavoilla ja myös mahdollisella laiteinvestoinnilla. Työn alkuvaiheessa oli jo selvää, että selluyksiköiden lastausta voitaisiin parantaa päivittämällä manuaalinen sellunnostolaite automaattiseen, ja siksi tässä työssä tutkittiin ja arvioitiin manuaalisen ja automaattisen laitteen teho eroa, sekä esitettiin kaksi erilaista automaattista sellunnostolaitetta.
Opinnäytetyön tuloksena huomattiin myös, että ilman investointejakin voidaan lastausta tehostaa niin kartonkirullien kuin sellupaalienkin lastauksessa muuttamalla ahtaajien ja nosturinkuljettajien työtapoja tietyissä tilanteissa. Lastauksia tarkkailtaessa selvisi, että ajoittain työntekijät saattoivat huomaamattaan aiheuttaa lisää viivästystä lastausprosessiin omalla toiminnallaan. Työssä havaittiin myös se, että pullonkaula vaihtelee lastauksissa, ja tästä syystä on tärkeää, että kaikki lastauksessa työskentelevät henkilöt myös tietävät aina sen hetkisen pullonkaulan, jottei sen aiheuttamaa viivästystä ainakaan lisätä.