Instrumentointi parodontologisilla käsi-instrumenteilla vasenkätisesti: digitaalinen oppimateriaali
Hakkarainen, Venla; Pouttu, Viivi (2020)
Hakkarainen, Venla
Pouttu, Viivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729049
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Suuhygienistin tehtäviin kuuluu toteuttaa yksilön, ryhmän ja yhteisön tarpeista lähtevää suun terveyden hoitotyötä ja suun terveyden edistämistä, johon yhtenä osa-alueena sisältyy parodontologisten sairauksien ehkäisy,
varhaishoito sekä suun terveyttä ylläpitävä hoito. Parodontologisia instrumentteja käytetään iensairauksien hoidossa biofilmin eli plakin ja hammaskivenpoistoon. Biofilmi ja hammaskivi poistetaan eli instrumentoidaan hampaan tai hampaan juuren pinnalta käsi-instrumenteilla tai koneellisesti. Parodontologisiin käsi-instrumentteihin
kuuluvat muun muassa Gracey-viimeistelykyretit ja sirpit. Suuhygienistin tulee osata parodontologisten käsi-instrumenttien käyttö ja käyttöalueet, jotta työskentely niillä on turvallista, tehokasta ja ergonomista. Oikeaoppisella
työskentelyllä pyritään välttämään myös erilaisia tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia.
Opinnäytetyömme on kehittämistyö. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa digitaalinen oppimateriaali vasenkätisille suuhygienistiopiskelijoille instrumentoinnista parodontologisista käsi-instrumenteista vasenkätisesti. Kehittämistyön tavoitteena on edistää ja tukea vasenkätisten suuhygienistiopiskelijoiden oppimista ja
osaamista parodontologisten käsi-instrumenttien käytöstä instrumentoinnissa. Opinnäytetyön tilaaja oli Savonia
ammattikorkeakoulu.
Digitaalinen oppimateriaali käsittelee parodontologisilla käsi-instrumenteilla työskentelyä vasenkätisesti ja niiden
oikeaoppista käyttöä. Oppimateriaali sisältää neljä erillistä digitaalista opetusvideota. Opetusvideoista selviää
missä suuhygienisti istuu työskennellessään milläkin suun sektorilla, potilaan pään asento, käytettävä instrumentti, sormituen ottaminen ja instrumentointi. Opetusvideoissa on still-kuvia, ääni sekä liikkuvaa kuvaa instrumentoinnista käytännössä.
Kehittämistyö aloitettiin perehtymällä olemassa olevaan teoreettiseen tietoon aiheesta ja miten laadukas digitaalinen oppimateriaali tuotetaan. Teoreettisen tiedon pohjalta teimme käsikirjoitukset ja kuvasimme digitaalisen oppimateriaalin sekä editoimme opetusvideot haluttuun muotoon. Digitaalinen oppimateriaali lähetettiin vasenkätisille suuhygienistiopiskelijoille ja kahdelle vasenkätiselle suuhygienistille arvioitavaksi. Palaute oli positiivista ja
tuotettu digitaalinen oppimateriaali koettiin vasenkätisiä suuhygienistiopiskelijoita hyödyttäväksi opintojen aikana.
Palautteiden perusteella digitaaliseen oppimateriaaliin ei tehty muutoksia.
Suuhygienistin tehtäviin kuuluu toteuttaa yksilön, ryhmän ja yhteisön tarpeista lähtevää suun terveyden hoitotyötä ja suun terveyden edistämistä, johon yhtenä osa-alueena sisältyy parodontologisten sairauksien ehkäisy,
varhaishoito sekä suun terveyttä ylläpitävä hoito. Parodontologisia instrumentteja käytetään iensairauksien hoidossa biofilmin eli plakin ja hammaskivenpoistoon. Biofilmi ja hammaskivi poistetaan eli instrumentoidaan hampaan tai hampaan juuren pinnalta käsi-instrumenteilla tai koneellisesti. Parodontologisiin käsi-instrumentteihin
kuuluvat muun muassa Gracey-viimeistelykyretit ja sirpit. Suuhygienistin tulee osata parodontologisten käsi-instrumenttien käyttö ja käyttöalueet, jotta työskentely niillä on turvallista, tehokasta ja ergonomista. Oikeaoppisella
työskentelyllä pyritään välttämään myös erilaisia tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia.
Opinnäytetyömme on kehittämistyö. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa digitaalinen oppimateriaali vasenkätisille suuhygienistiopiskelijoille instrumentoinnista parodontologisista käsi-instrumenteista vasenkätisesti. Kehittämistyön tavoitteena on edistää ja tukea vasenkätisten suuhygienistiopiskelijoiden oppimista ja
osaamista parodontologisten käsi-instrumenttien käytöstä instrumentoinnissa. Opinnäytetyön tilaaja oli Savonia
ammattikorkeakoulu.
Digitaalinen oppimateriaali käsittelee parodontologisilla käsi-instrumenteilla työskentelyä vasenkätisesti ja niiden
oikeaoppista käyttöä. Oppimateriaali sisältää neljä erillistä digitaalista opetusvideota. Opetusvideoista selviää
missä suuhygienisti istuu työskennellessään milläkin suun sektorilla, potilaan pään asento, käytettävä instrumentti, sormituen ottaminen ja instrumentointi. Opetusvideoissa on still-kuvia, ääni sekä liikkuvaa kuvaa instrumentoinnista käytännössä.
Kehittämistyö aloitettiin perehtymällä olemassa olevaan teoreettiseen tietoon aiheesta ja miten laadukas digitaalinen oppimateriaali tuotetaan. Teoreettisen tiedon pohjalta teimme käsikirjoitukset ja kuvasimme digitaalisen oppimateriaalin sekä editoimme opetusvideot haluttuun muotoon. Digitaalinen oppimateriaali lähetettiin vasenkätisille suuhygienistiopiskelijoille ja kahdelle vasenkätiselle suuhygienistille arvioitavaksi. Palaute oli positiivista ja
tuotettu digitaalinen oppimateriaali koettiin vasenkätisiä suuhygienistiopiskelijoita hyödyttäväksi opintojen aikana.
Palautteiden perusteella digitaaliseen oppimateriaaliin ei tehty muutoksia.