EP:n tekeminen ja tuottaminen : EP:n luomisprosessi säveltämisestä markkinointiin asti
Frost, Emily (2020)
Frost, Emily
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729073
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee neljän säveltämäni ja tuottamani kappaleen EP:n luomisprosessia aikavälillä 2019-2020 ja sen markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Sävelsin, sanoitin, äänitin, tuotin ja miksasin neljä kappaletta, joiden halusin kuvastavan kasvuani sekä musiikin tekijänä että ihmisenä. Debyytti-EP:n ideana oli se, että kuuntelijani saisivat minulta ehyen kokonaisuuden, jossa on punainen lanka niin tuotannollisesti kuin temaattisesti. Halusin haastaa itseäni tekemällä popmusiikkia, joka olisi samalla sekä taiteellista että kaupallista.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa kerron kappaleiden luomisprosessista, eli niiden säveltämisestä, sanoittamisesta, tuottamisesta ja miksaamisesta hyödyntäen kirjoista ja verkosta löydettyjä lähteitä. Analysoin kappaleiden yhdistäviä tekijöitä, joita ovat sanoitukset, tuotanto, melodiat, laulutyyli ja kappaleiden tunnelma.
EP:n nimikkokappale 2020 syntyi työn loppuvaiheessa, minkä takia jouduin miettimään uusiksi koko EP:n teeman. Kyseinen kappale teki EP:stä ajankohtaisemman, sillä kappale kertoo koronaepidemian seurauksista. Olin julkaissut kappaleen Reverse Sad jo huhtikuussa 2020, mutta EP:tä varten miksasin sen uudestaan ja äänitin joitain lauluraitoja uusiksi. 17 Reasons ja Poison taas edustavat sekä EP:n että minun taiteellisempaa puolta.
Pääsin työssäni siihen lopputulokseen, että musiikin tekeminen ilman ulkopuolisia tekijöitä voi olla kehittävää ja onnistuu varsinkin silloin, kun on selkeä kuva tekemästään musiikista alusta lähtien. Rajoittavia tekijöitä ovat mm. oma epävarmuus ja perfektionismi, minkä takia musiikin hiominen voi muuttua pakkomielteiseksi.
Projektissani nousi esiin Spotifyn, Facebookin ja Instagramin sekä radiosoittojen merkitys kuuntelijoiden ja kaupallisen menestyksen saavuttamisessa. Työn loppuvaiheessa kävi selkeäksi, että olen kehittynyt sanoittajana ja löytänyt uusia työskentelytapoja helpottaakseni sanoittamisprosessia.
Sävelsin, sanoitin, äänitin, tuotin ja miksasin neljä kappaletta, joiden halusin kuvastavan kasvuani sekä musiikin tekijänä että ihmisenä. Debyytti-EP:n ideana oli se, että kuuntelijani saisivat minulta ehyen kokonaisuuden, jossa on punainen lanka niin tuotannollisesti kuin temaattisesti. Halusin haastaa itseäni tekemällä popmusiikkia, joka olisi samalla sekä taiteellista että kaupallista.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa kerron kappaleiden luomisprosessista, eli niiden säveltämisestä, sanoittamisesta, tuottamisesta ja miksaamisesta hyödyntäen kirjoista ja verkosta löydettyjä lähteitä. Analysoin kappaleiden yhdistäviä tekijöitä, joita ovat sanoitukset, tuotanto, melodiat, laulutyyli ja kappaleiden tunnelma.
EP:n nimikkokappale 2020 syntyi työn loppuvaiheessa, minkä takia jouduin miettimään uusiksi koko EP:n teeman. Kyseinen kappale teki EP:stä ajankohtaisemman, sillä kappale kertoo koronaepidemian seurauksista. Olin julkaissut kappaleen Reverse Sad jo huhtikuussa 2020, mutta EP:tä varten miksasin sen uudestaan ja äänitin joitain lauluraitoja uusiksi. 17 Reasons ja Poison taas edustavat sekä EP:n että minun taiteellisempaa puolta.
Pääsin työssäni siihen lopputulokseen, että musiikin tekeminen ilman ulkopuolisia tekijöitä voi olla kehittävää ja onnistuu varsinkin silloin, kun on selkeä kuva tekemästään musiikista alusta lähtien. Rajoittavia tekijöitä ovat mm. oma epävarmuus ja perfektionismi, minkä takia musiikin hiominen voi muuttua pakkomielteiseksi.
Projektissani nousi esiin Spotifyn, Facebookin ja Instagramin sekä radiosoittojen merkitys kuuntelijoiden ja kaupallisen menestyksen saavuttamisessa. Työn loppuvaiheessa kävi selkeäksi, että olen kehittynyt sanoittajana ja löytänyt uusia työskentelytapoja helpottaakseni sanoittamisprosessia.