Rodullistamisen teemat : Työpaja viimeisen vuoden sosionomiopiskelijoille
Biranvand Höysniemi, Darya (2020)
Biranvand Höysniemi, Darya
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729418
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan rodullistamista ilmiönä ja pohditaan rasismin eri muotoja. Opinnäytetyön tuotoksena on työpaja, jonka tavoitteena oli lisätä ymmärrystä rodullistamisen teemoista, selventää käsitteitä sekä auttaa tunnistamaan rodullistamista sosiaalialan työssä. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat esimerkiksi rodullistaminen, rasismi, antirasistinen sosiaalityö sekä valkoisuusnormi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä Metropolia Ammattikorkeakoululle. Teoriatiedon keräämisen ja työpajamateriaalin koostamisen jälkeen työpaja järjestettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden sosionomiopiskelijoille Myllypuron kampuksella. Työpajan kesto oli noin kaksi tuntia ja osallistujina oli kuusi opiskelijaa. Työpajassa avattiin käsitteitä liittyen muun muassa rodullistamiseen, rasismiin, mikroaggressioihin, valkoisuuteen sekä valkoisuusnormiin. Työpajatoiminnan teoreettisina viitekehyksinä ja menetelminä toimivat osallistavat menetelmät, dialoginen vuorovaikutus sekä reflektion periaatteet.
Opinnäytetyön tuotoksena on yhdenvertaisuuskoulutus työpajan muodossa. Opinnäytetyö osoitti, että osallistavat menetelmät, dialoginen vuorovaikutus ja reflektio toimivat menetelminä rodullistamisen teemoista oppimiseen ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö osoitti myös, että rodullistamisen käsitteestä on yleisesti kuultu, mutta käsitteen määritteleminen oli monelle hankalaa. Osallistujat kokivat saaneensa työpajasta rodullistettujen ihmisten kohtaamiseen informaatiota, jota he voivat hyödyntää sekä tulevaisuuden työssään, että arjessaan. He pitivät työpajassa käsiteltyjä aiheita tärkeinä ja ajankohtaisina.
Opinnäytetyö antaa mallin siitä, miten yhdenvertaisuuskoulutusta voi järjestää rodullistamisen teemoista sosiaalialan ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön aiheista voi myös kehittää laajemman oppimiskokonaisuuden, jota hyödyntää erilaisissa oppilaitoksissa opintojaksoilla, joilla käsitellään yhteiskunnan monimuotoisuuteen, yhdenvertaisuuteen tai syrjintään liittyviä teemoja.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä Metropolia Ammattikorkeakoululle. Teoriatiedon keräämisen ja työpajamateriaalin koostamisen jälkeen työpaja järjestettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden sosionomiopiskelijoille Myllypuron kampuksella. Työpajan kesto oli noin kaksi tuntia ja osallistujina oli kuusi opiskelijaa. Työpajassa avattiin käsitteitä liittyen muun muassa rodullistamiseen, rasismiin, mikroaggressioihin, valkoisuuteen sekä valkoisuusnormiin. Työpajatoiminnan teoreettisina viitekehyksinä ja menetelminä toimivat osallistavat menetelmät, dialoginen vuorovaikutus sekä reflektion periaatteet.
Opinnäytetyön tuotoksena on yhdenvertaisuuskoulutus työpajan muodossa. Opinnäytetyö osoitti, että osallistavat menetelmät, dialoginen vuorovaikutus ja reflektio toimivat menetelminä rodullistamisen teemoista oppimiseen ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö osoitti myös, että rodullistamisen käsitteestä on yleisesti kuultu, mutta käsitteen määritteleminen oli monelle hankalaa. Osallistujat kokivat saaneensa työpajasta rodullistettujen ihmisten kohtaamiseen informaatiota, jota he voivat hyödyntää sekä tulevaisuuden työssään, että arjessaan. He pitivät työpajassa käsiteltyjä aiheita tärkeinä ja ajankohtaisina.
Opinnäytetyö antaa mallin siitä, miten yhdenvertaisuuskoulutusta voi järjestää rodullistamisen teemoista sosiaalialan ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön aiheista voi myös kehittää laajemman oppimiskokonaisuuden, jota hyödyntää erilaisissa oppilaitoksissa opintojaksoilla, joilla käsitellään yhteiskunnan monimuotoisuuteen, yhdenvertaisuuteen tai syrjintään liittyviä teemoja.