Hyvinvointia yhdessä: Ammatillisen perustutkinnon opiskelijoiden kokemuksia ja kehitysideoita yhteisöllisestä opiskeluhuollosta
Perttunen, Sara; Puhakka, Jonna; Teppola, Emmi (2020)
Perttunen, Sara
Puhakka, Jonna
Teppola, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829537
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla ammatillisen oppilaitoksen perustutkinnon opiskelijoiden kokemuksia ja kehitysideoita suhteessa yhteisölliseen opiskeluhuoltoon. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään nimettömänä esiintyvän suomalaisen ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Tutkimuksen aihe syntyi toimeksiantajamme tarpeesta tarkastella ja kehittää oppilaitoksessa toteutettua yhteisöllistä opiskeluhuoltoa opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu opiskeluhuollon, opiskeluhyvinvoinnin sekä yksilön kasvu- ja kehitysympäristöjen käsitteistä ja teorioista. Tarkastelemme erityisesti oppilaitoksen vaikutusta yksilön kasvuun ja kehitykseen, sekä yhteisöllisen opiskeluhuollon roolia opiskeluhyvinvoinnin edistäjänä ja sen erinäisiä mahdollisuuksia oppilaitosympäristössä. Opinnäytetyö on pääosin laadullisella tutkimusotteella toteutettu kyselytutkimus. Tutkimuksen kohdejoukoksi muodostui yhteistyökumppanina toimivan ammattioppilaitoksen perustutkintoalojen opiskelijat. Tutkimus toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin tutkimukseen osallistujille saatekirjeen kera. Laadullinen tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan oppilaitoksen opiskelijoilla oli pääosin positiivisia kokemuksia yhteisöllisestä opiskeluhuollosta. Positiiviset kokemukset liittyivät oppilaitosympäristön fyysisiin olosuhteisiin, henkilökunnan ja opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen laatuun, sekä opettajilta saatuun ohjaukseen ja tukeen. Keskeisimmät tuloksissa ilmenneet kehitysideat koskivat opintojen sisältöä ja järjestämistä, yhteisöllistä toimintaa ja fyysistä oppilaitosympäristöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että yhteisöllinen opiskeluhuolto on käsitteenä opiskelijoille epäselvä ja tuntematon. Oppilaitoksen ja henkilöstön toiminnan vaikutus opiskeluhyvinvointiin arvioitiin kuitenkin opiskelijoiden toimesta suureksi. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että oppilaitoksen sisäisillä sosiaalisilla suhteilla on huomattava merkitys opiskelijoiden ja koko oppilaitosyhteisön hyvinvoinnille. Hyvät vuorovaikutussuhteet ja positiivinen ilmapiiri olivat opiskelijoiden mielestä merkittäviä asioita oppilaitosyhteisössä. Yhteisöllistä opiskeluhuoltoa koskevista kehitysideoista selvisi, että opiskelijat kokevat oppituntien ja oppilaitosympäristön kehittämisen tärkeinä. Lisäksi opiskelijat kaipasivat koko oppilaitoksen yhteistä toimintaa, jossa on mahdollista päästä vuorovaikutukseen toisten opiskelijoiden, sekä henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämistyössä. Jatkotutkimusaiheena esitämme, että yhteisöllistä opiskeluhuoltoa tutkittaisiin kyseisessä oppilaitoksessa myös oppilaitoksen henkilökunnan näkökulmasta. The purpose of this thesis is to describe the perceptions and development ideas of vocational school students in relation to the communal student welfare services. The study was commissioned by an anonymous Finnish vocational school to evaluate and develop the existing student welfare services. The aim of the study is to provide information for the personnel of the vocational school for further development of the communal student welfare services.
The theoretical framework of the thesis consists of the conceptual knowledge and theories of communal student welfare, student well-being and the individual’s growth and development environments. The framework explores the role of educational institutions as the individual's growth and development environment and the role of communal student welfare as a promoter of student well-being inside the educational environment. The research data was collected with a qualitative survey method. An in-depth questionnaire was designed to specifically examine the vocational school’s students’ perspective and further development ideas on the communal student welfare services. The qualitative research data was analyzed by using thematic analysis.
The results revealed that communal student welfare services were a foreign concept for the students. However, the students perceived the activities of the vocational school and personnel as a significant factor contributing to the student well-being. One of the key findings of the study was the significant impact of social relations in the vocational school on the well-being of the students and the educational community. From the students’ perspective, a positive atmosphere and satisfactory social interactions in the educational community were considered as essential elements relating to well-being. The students’ development ideas for communal student services indicate that the students perceive the quality of lessons and the educational environment as determining factors contributing to student well-being. The results declare that the students require more communal activities and possibilities to interact with the peer-students and personnel.
As a topic for further research, we propose that communal student welfare services should also be studied in the vocational school from the perspective of the personnel.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu opiskeluhuollon, opiskeluhyvinvoinnin sekä yksilön kasvu- ja kehitysympäristöjen käsitteistä ja teorioista. Tarkastelemme erityisesti oppilaitoksen vaikutusta yksilön kasvuun ja kehitykseen, sekä yhteisöllisen opiskeluhuollon roolia opiskeluhyvinvoinnin edistäjänä ja sen erinäisiä mahdollisuuksia oppilaitosympäristössä. Opinnäytetyö on pääosin laadullisella tutkimusotteella toteutettu kyselytutkimus. Tutkimuksen kohdejoukoksi muodostui yhteistyökumppanina toimivan ammattioppilaitoksen perustutkintoalojen opiskelijat. Tutkimus toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin tutkimukseen osallistujille saatekirjeen kera. Laadullinen tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan oppilaitoksen opiskelijoilla oli pääosin positiivisia kokemuksia yhteisöllisestä opiskeluhuollosta. Positiiviset kokemukset liittyivät oppilaitosympäristön fyysisiin olosuhteisiin, henkilökunnan ja opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen laatuun, sekä opettajilta saatuun ohjaukseen ja tukeen. Keskeisimmät tuloksissa ilmenneet kehitysideat koskivat opintojen sisältöä ja järjestämistä, yhteisöllistä toimintaa ja fyysistä oppilaitosympäristöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että yhteisöllinen opiskeluhuolto on käsitteenä opiskelijoille epäselvä ja tuntematon. Oppilaitoksen ja henkilöstön toiminnan vaikutus opiskeluhyvinvointiin arvioitiin kuitenkin opiskelijoiden toimesta suureksi. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että oppilaitoksen sisäisillä sosiaalisilla suhteilla on huomattava merkitys opiskelijoiden ja koko oppilaitosyhteisön hyvinvoinnille. Hyvät vuorovaikutussuhteet ja positiivinen ilmapiiri olivat opiskelijoiden mielestä merkittäviä asioita oppilaitosyhteisössä. Yhteisöllistä opiskeluhuoltoa koskevista kehitysideoista selvisi, että opiskelijat kokevat oppituntien ja oppilaitosympäristön kehittämisen tärkeinä. Lisäksi opiskelijat kaipasivat koko oppilaitoksen yhteistä toimintaa, jossa on mahdollista päästä vuorovaikutukseen toisten opiskelijoiden, sekä henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämistyössä. Jatkotutkimusaiheena esitämme, että yhteisöllistä opiskeluhuoltoa tutkittaisiin kyseisessä oppilaitoksessa myös oppilaitoksen henkilökunnan näkökulmasta.
The theoretical framework of the thesis consists of the conceptual knowledge and theories of communal student welfare, student well-being and the individual’s growth and development environments. The framework explores the role of educational institutions as the individual's growth and development environment and the role of communal student welfare as a promoter of student well-being inside the educational environment. The research data was collected with a qualitative survey method. An in-depth questionnaire was designed to specifically examine the vocational school’s students’ perspective and further development ideas on the communal student welfare services. The qualitative research data was analyzed by using thematic analysis.
The results revealed that communal student welfare services were a foreign concept for the students. However, the students perceived the activities of the vocational school and personnel as a significant factor contributing to the student well-being. One of the key findings of the study was the significant impact of social relations in the vocational school on the well-being of the students and the educational community. From the students’ perspective, a positive atmosphere and satisfactory social interactions in the educational community were considered as essential elements relating to well-being. The students’ development ideas for communal student services indicate that the students perceive the quality of lessons and the educational environment as determining factors contributing to student well-being. The results declare that the students require more communal activities and possibilities to interact with the peer-students and personnel.
As a topic for further research, we propose that communal student welfare services should also be studied in the vocational school from the perspective of the personnel.