Siirtymävaihe esiopetukseen Heinävedellä: Tavoitteena ehyt opinpolku
Suomalainen, Jenni; Tuovinen, Sonja (2020)
Suomalainen, Jenni
Tuovinen, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829570
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829570
Tiivistelmä
Siirtymävaihe varhaiskasvatuksesta esiopetukseen on merkityksellinen elämänvaihe viisivuotiaiden lasten elämässä. Siirtymävaiheet ovat merkityksellisiä vaiheita myös syrjäytymisen estämisen näkökulmasta. Siirtymävaiheen käytännöillä ja moniammatillisella toiminnalla voidaan vaikuttaa myönteisesti lasten ehyen ja toimivan opinpolun muodostumiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksesta esiopetukseen siirtymävaiheessa ilmeneviä työkäytäntöjä ja monialaista yhteistyötä. Tavoitteena on saada tietoa siitä, millaisia haasteita siirtymävaiheeseen sisältyy ja miten sitä voisi kehittää, niin että se tukisi ehyen ja tasa-arvoisen opinpolun muodostumista viisivuotiaille lapsille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Heinäveden kunnan varhaiskasvatus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon osallistuivat päiväkodin, kahden ryhmäperhepäiväkodin, perhepäivähoidon ja esiopetuksen yksiköt. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta sekä haastatteluja. Sähköinen Webropol- kyselylomake lähetettiin kaikkiin varhaiskasvatus- ja esiopetusyksiköihin. Saatua aineistoa täydennettiin haastattelemalla päiväkodin, ryhmäperhepäiväkodin ja esiopetuksen henkilöstöä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksien perusteella Heinävedellä on jo käytössä useita hyviä työkäytäntöjä, jotka tukevat viisivuotiaiden siirtymävaihetta esiopetukseen siten, että ehyt ja tasa-arvoinen opinpolku mahdollistuu. Toimintatavoissa ja käytänteissä on kuitenkin eroja eri varhaiskasvatusyksiköiden välillä. Kehittämistavoitteena on yhdenmukaistaa hyviä ja toimivia työkäytäntöjä ja toimintamalleja.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksesta esiopetukseen siirtymävaiheessa ilmeneviä työkäytäntöjä ja monialaista yhteistyötä. Tavoitteena on saada tietoa siitä, millaisia haasteita siirtymävaiheeseen sisältyy ja miten sitä voisi kehittää, niin että se tukisi ehyen ja tasa-arvoisen opinpolun muodostumista viisivuotiaille lapsille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Heinäveden kunnan varhaiskasvatus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon osallistuivat päiväkodin, kahden ryhmäperhepäiväkodin, perhepäivähoidon ja esiopetuksen yksiköt. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta sekä haastatteluja. Sähköinen Webropol- kyselylomake lähetettiin kaikkiin varhaiskasvatus- ja esiopetusyksiköihin. Saatua aineistoa täydennettiin haastattelemalla päiväkodin, ryhmäperhepäiväkodin ja esiopetuksen henkilöstöä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksien perusteella Heinävedellä on jo käytössä useita hyviä työkäytäntöjä, jotka tukevat viisivuotiaiden siirtymävaihetta esiopetukseen siten, että ehyt ja tasa-arvoinen opinpolku mahdollistuu. Toimintatavoissa ja käytänteissä on kuitenkin eroja eri varhaiskasvatusyksiköiden välillä. Kehittämistavoitteena on yhdenmukaistaa hyviä ja toimivia työkäytäntöjä ja toimintamalleja.