Lapsen sosiaalinen vuorovaikutus ja oppiminen varhaiskasvatuksessa
Massinen, Annika (2020)
Massinen, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829610
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lapsen sosiaalinen vuorovaikutus ja oppiminen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää laadullisen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla sitä, mitkä tekijät vaikuttavat lapsen sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja oppimiseen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lasten sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja oppimiseen vaikuttavia seikkoja varhaiskasvatuksessa. Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen etsittiin aineistoa varhaiskasvatuksen kirjallisuudesta sekä hyödynnettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018).
Kirjallisuuden keskeisimpiä tutkimustuloksia vertailtiin keskenään ja pyrittiin löytämään eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Tavoitteena opinnäytetyössä oli löytää keskeisiä asioita, joilla on merkitystä lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen ja oppimisen kannalta. Lisäksi selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat siihen, kuinka lapsi oppii ja toimii vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Savonia ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tutkimusten ja tulosten perusteella lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen ja oppimisen kannalta kes-keisiä vaikuttavia tekijöitä ovat lapsen yksilöllisyys kuten temperamentti, leikki, vertaisryhmät ja varhaiskasvattajat. Lapsen yksilöllisyys vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka lapsi toimii vuorovaikutuksessa toisten kanssa ja oppii asioita. Esimerkiksi temperamentilla on merkitystä siihen, kuinka lapsi oppii. Myös leikillä on suuri vaikutus lasten oppimiseen. Oppimisen ja osallisuuden kannalta vertaisryhmällä ja sillä, että lapsi kokee kuuluvansa yhteisöön, on suuri merkitys. Lisäksi varhaiskasvattajien tuella ja läsnäololla on vaikutusta siihen, kuinka lapsi asioita oppii. Varhaiskasvatuksen fyysinen ympäristö pystyy tukemaan merkittävästi lapsen oppimista.
Kirjallisuuden keskeisimpiä tutkimustuloksia vertailtiin keskenään ja pyrittiin löytämään eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Tavoitteena opinnäytetyössä oli löytää keskeisiä asioita, joilla on merkitystä lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen ja oppimisen kannalta. Lisäksi selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat siihen, kuinka lapsi oppii ja toimii vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Savonia ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tutkimusten ja tulosten perusteella lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen ja oppimisen kannalta kes-keisiä vaikuttavia tekijöitä ovat lapsen yksilöllisyys kuten temperamentti, leikki, vertaisryhmät ja varhaiskasvattajat. Lapsen yksilöllisyys vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka lapsi toimii vuorovaikutuksessa toisten kanssa ja oppii asioita. Esimerkiksi temperamentilla on merkitystä siihen, kuinka lapsi oppii. Myös leikillä on suuri vaikutus lasten oppimiseen. Oppimisen ja osallisuuden kannalta vertaisryhmällä ja sillä, että lapsi kokee kuuluvansa yhteisöön, on suuri merkitys. Lisäksi varhaiskasvattajien tuella ja läsnäololla on vaikutusta siihen, kuinka lapsi asioita oppii. Varhaiskasvatuksen fyysinen ympäristö pystyy tukemaan merkittävästi lapsen oppimista.