Markkinoinnin automaation hyödyntäminen sähköpostimarkkinoinnissa
Meriläinen, Ossi Petteri (2020)
Meriläinen, Ossi Petteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129823
Tiivistelmä
Digitaalisen markkinoinnin merkitys on kasvanut valtavasti. Yhä useampi yritys suosii digitaalista markkinointia mm. siksi, koska se on kustannustehokkaampaa, sen tulokset ovat helpommin mitattavissa ja se on kohdennettavissa halutuille asiakasryhmille perinteistä markkinointia paremmin.
Markkinoinnin automaatiolla voidaan tehdä digitaalisesta markkinoinnista vieläkin tehokkaampaa. Lyhykäisyydessään sen avulla yritysten markkinointihenkilöt voivat automatisoida toistuvia rutiininomaisia toimenpiteitä ja käyttää työaikaansa entistä tehokkaammin. Markkinoinnin automaation avulla voidaan sähköpostimarkkinoinnissa kohdentaa personoituja sähköpostiviestejä potentiaalisille asiakkaille riippumatta siitä missä kohtaa ostoprosessia asiakkaat ovat menossa.
Tämä opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä kohdeyritys Taitonetti Oy:lle. Opinnäytetyön aiheena oli hyödyntää markkinoinnin automaation keinoja ja digitaalisen markkinoinnin työkaluja Mailchimpiä ja Tidiota paremmin kohdeyrityksen markkinoinnissa. Kehittämistehtävässä luotiin Taitonetti Oy:lle uutiskirjeen tilauslomake, josta yrityksen asiakkaat rekisteröityvät uutiskirjeen tilaajiksi ja ryhmittäytyvät sähköpostilistalla omiin asiakasryhmiinsä. Näille luoduille asiakasryhmille suunniteltiin myyntisuppiloa mukailevat sähköpostimarkkinointikampanjat.
Kohdeyrityksessä on aiemmin hyödynnetty sähköpostimarkkinointia, mutta ei juurikaan markkinoinnin automaatioita. Työn tavoitteena oli luoda pohjaa tehokkaammalle sähköpostimarkkinoinnille markkinoinnin automaation keinoin ja suunnitella ensimmäiset personoidut automaatiokampanjat yrityksen keskeisimmille asiakasryhmille.
Opinnäytetyön tietoperusta lähtee liikkeelle digitaalisesta markkinoinnista yleisesti, jonka jälkeen siinä käsitellään syvällisemmin sähköpostimarkkinointia ja markkinoinnin automaatiota. Tietoperusta on koottu suurimmaksi osaksi kirjallisuudesta, eri tutkimuksista saaduista tiedoista, sekä markkinoinnin ammattilaisten kirjoittamista kirjoituksista.
Tietoperustan jälkeen työssä esitellään kohdeyrityksen neljä keskeistä asiakasryhmää, sekä sähköpostiviestit, jotka luotiin sähköpostikampanjoita varten. Lopputuloksena näille neljälle asiakasryhmälle luotiin omat käyttövalmiit, myyntisuppiloa mukailevat automaatiokampanjat, joista kukin pitää sisällään kolme viestiä. Jatkotutkimuksena työlle voitaisiin näitä asiakasryhmiä tutkia entistä tarkemmin ja selvittää mm. mihin aikaan vuodesta/viikosta/päivästä kullekin ryhmälle kannattaa viestiä. The aim of this thesis was to utilize marketing automation more efficiently in the marketing communications of the target company Taitonetti Oy. Taitonetti has a store in Oulu, as well as two online stores in Finland (taitonetti.fi) and in Sweden (bytdator.se). Prior to this project, email marketing and marketing automation played a relatively small role in the target company’s digital marketing. The goal of this thesis was to create a basis for more effective email marketing in the future by means of marketing automation. The goal was also to design the first personalized automation campaigns for the company’s most crucial customer groups.
Mailchimp was used as an email marketing tool in the thesis. First a newsletter subscription form and the customer groups was created in Mailchimp. The subscription form of the newsletter asked about the customer’s interests, on the basis of which the customer groups were formed. An email campaign tailored to the sales funnel was created for each customer group. Every email campaign contains three messages.
The first part of the theoretical framework deals with digital marketing in general and content marketing. After that, the theoretical part delves deeper into email marketing and marketing automation. The theory section consists mainly of literature, research data and writings by marketing experts. I also used some relevant internet sources in this thesis.
After all, the campaigns achieved their goals and are the basis for leveraging the marketing automation in Taitonetti in the future. As a further study for the work, one could study each customer group in more detail and find out when is the best time of the year/month/day to send email marketing messages to each customer group and what content the groups are particularly interested in.
Markkinoinnin automaatiolla voidaan tehdä digitaalisesta markkinoinnista vieläkin tehokkaampaa. Lyhykäisyydessään sen avulla yritysten markkinointihenkilöt voivat automatisoida toistuvia rutiininomaisia toimenpiteitä ja käyttää työaikaansa entistä tehokkaammin. Markkinoinnin automaation avulla voidaan sähköpostimarkkinoinnissa kohdentaa personoituja sähköpostiviestejä potentiaalisille asiakkaille riippumatta siitä missä kohtaa ostoprosessia asiakkaat ovat menossa.
Tämä opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä kohdeyritys Taitonetti Oy:lle. Opinnäytetyön aiheena oli hyödyntää markkinoinnin automaation keinoja ja digitaalisen markkinoinnin työkaluja Mailchimpiä ja Tidiota paremmin kohdeyrityksen markkinoinnissa. Kehittämistehtävässä luotiin Taitonetti Oy:lle uutiskirjeen tilauslomake, josta yrityksen asiakkaat rekisteröityvät uutiskirjeen tilaajiksi ja ryhmittäytyvät sähköpostilistalla omiin asiakasryhmiinsä. Näille luoduille asiakasryhmille suunniteltiin myyntisuppiloa mukailevat sähköpostimarkkinointikampanjat.
Kohdeyrityksessä on aiemmin hyödynnetty sähköpostimarkkinointia, mutta ei juurikaan markkinoinnin automaatioita. Työn tavoitteena oli luoda pohjaa tehokkaammalle sähköpostimarkkinoinnille markkinoinnin automaation keinoin ja suunnitella ensimmäiset personoidut automaatiokampanjat yrityksen keskeisimmille asiakasryhmille.
Opinnäytetyön tietoperusta lähtee liikkeelle digitaalisesta markkinoinnista yleisesti, jonka jälkeen siinä käsitellään syvällisemmin sähköpostimarkkinointia ja markkinoinnin automaatiota. Tietoperusta on koottu suurimmaksi osaksi kirjallisuudesta, eri tutkimuksista saaduista tiedoista, sekä markkinoinnin ammattilaisten kirjoittamista kirjoituksista.
Tietoperustan jälkeen työssä esitellään kohdeyrityksen neljä keskeistä asiakasryhmää, sekä sähköpostiviestit, jotka luotiin sähköpostikampanjoita varten. Lopputuloksena näille neljälle asiakasryhmälle luotiin omat käyttövalmiit, myyntisuppiloa mukailevat automaatiokampanjat, joista kukin pitää sisällään kolme viestiä. Jatkotutkimuksena työlle voitaisiin näitä asiakasryhmiä tutkia entistä tarkemmin ja selvittää mm. mihin aikaan vuodesta/viikosta/päivästä kullekin ryhmälle kannattaa viestiä.
Mailchimp was used as an email marketing tool in the thesis. First a newsletter subscription form and the customer groups was created in Mailchimp. The subscription form of the newsletter asked about the customer’s interests, on the basis of which the customer groups were formed. An email campaign tailored to the sales funnel was created for each customer group. Every email campaign contains three messages.
The first part of the theoretical framework deals with digital marketing in general and content marketing. After that, the theoretical part delves deeper into email marketing and marketing automation. The theory section consists mainly of literature, research data and writings by marketing experts. I also used some relevant internet sources in this thesis.
After all, the campaigns achieved their goals and are the basis for leveraging the marketing automation in Taitonetti in the future. As a further study for the work, one could study each customer group in more detail and find out when is the best time of the year/month/day to send email marketing messages to each customer group and what content the groups are particularly interested in.