Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma: Kiinteistöpalvelualan yritykselle
Pyrrö, Teija (2020)
Pyrrö, Teija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129830
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelma kiinteistöpalvelualan yritykselle ja työn tavoitteena oli löytää toimeksiantajalle keinoja tarkoituksenmukaiseen ja tehokkaaseen markkinointiviestintään, joiden avulla yritys tavoittaisi tärkeimmät segmentit.
Teoriaosa käsittelee digitaalisen markkinoinnin suunnittelua SOSTAC-mallin avulla ja tietoperusta kerättiin alan kirjallisuudesta, aihealueita käsitteleviltä verkkosivuilta sekä alan asiantuntijoiden laatimista digitaalisista oppaista. Suunnittelumallin avulla käytiin läpi yrityksen nykytilanne, mitä tavoitteita digitaalisen markkinoinnin osalta voitaisiin asettaa, mitä toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi tehdään ja miten tavoitteiden toteutumista seurataan. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään digitaalisen markkinoinnin kanavista Facebook, Instagram, LinkedIn ja sähköpostimarkkinointi.
Toiminnallisen osuuden tuloksena työ sisältää konkreettisia ohjeita, miten teoriaosuudessa käsitellyt aihealueet voidaan ottaa käyttöön kohdeyrityksessä. Lisäksi tavoitteiden saavuttamisen avuksi luotiin somekalenteri vuodelle 2021. Suunnitelman tarkoitus on auttaa rakentamaan organisoitua ja tavoitteellista digitaalista markkinointia sekä tarjota työkaluja markkinoinnin avuksi. Toteutuksessa on huomioitu se, että tarvittavat toimenpiteet voidaan toteuttaa yrityksen nykyisillä resursseilla.
Teoriaosa käsittelee digitaalisen markkinoinnin suunnittelua SOSTAC-mallin avulla ja tietoperusta kerättiin alan kirjallisuudesta, aihealueita käsitteleviltä verkkosivuilta sekä alan asiantuntijoiden laatimista digitaalisista oppaista. Suunnittelumallin avulla käytiin läpi yrityksen nykytilanne, mitä tavoitteita digitaalisen markkinoinnin osalta voitaisiin asettaa, mitä toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi tehdään ja miten tavoitteiden toteutumista seurataan. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään digitaalisen markkinoinnin kanavista Facebook, Instagram, LinkedIn ja sähköpostimarkkinointi.
Toiminnallisen osuuden tuloksena työ sisältää konkreettisia ohjeita, miten teoriaosuudessa käsitellyt aihealueet voidaan ottaa käyttöön kohdeyrityksessä. Lisäksi tavoitteiden saavuttamisen avuksi luotiin somekalenteri vuodelle 2021. Suunnitelman tarkoitus on auttaa rakentamaan organisoitua ja tavoitteellista digitaalista markkinointia sekä tarjota työkaluja markkinoinnin avuksi. Toteutuksessa on huomioitu se, että tarvittavat toimenpiteet voidaan toteuttaa yrityksen nykyisillä resursseilla.