Tulosbudjetti ja suoritekohtainen kustannuslaskelma vaatealan yritykselle : Yrityksen ensimmäisen vuoden menoarvio
Vahteri, Juulia (2020)
Vahteri, Juulia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229853
Tiivistelmä
Tarkoituksena on perustaa tulevaisuudessa yritys, jonka päätehtäviin kuuluisi ympäristöystävällinen vaatetuotanto. Koska ekologinen yrittäminen on vielä kallista, tulee keskittyä kustannustehokkuuteen. Työn ideana on kartoittaa yrityksen ensimmäisen vuoden kuluja ja laskea yhden tuotteen kustannukset. Suoritekohtaisella kustannuslaskelmalla voidaan arvioida tuotteille sopivat hinnat, joita tarvitaan viimeiseksi laadittavaan tulosbudjettiin. Kustannuskartoitus selventää toimintaprosessia, rooleja, ongelmakohtia sekä tavoitteita.
Työssä käytetään toiminnallista tutkimusmenetelmää laadullisin keinoin. Tutkimus alkaa viitekehyksen luomisesta, jonka materiaaleina on käytetty fyysisiä kirjoja, yrityksien sivustoja, artikkeleita, kurssimateriaaleja, sähköistä kirjaa ja muutamia blogeja. Teoria koostuu enimmäkseen kustannuslaskentaan liittyvistä käsitteistä sekä budjetoinnin ja suoritekohtaisen laskennan prosesseista. Teorian jälkeen on kirjoitettu auki lopputuotteen muodostuminen: välittömien kustannuksien laskenta, suoritekohtaisen laskennan suunnittelu, välillisten kustannusten keräys, toimintolaskennan ja tulosbudjetin laadinta. Prosessin aineistona olivat yrityksien verkkokaupat ja nettisivut sekä artikkelit.
Työn lopputuloksessa tuotekohtaiset kustannukset ovat 300 euron tuntumassa ja kokonaiskustannukset vajaa 140 000 euroa. Eniten kustannuksia aiheuttivat työn ja kankaan hinnat sekä brändäyksen ja markkinoinnin, tuotekehityksen ja hallinnon toiminnot. Lisäksi tulos on reilusti negatiivinen. Tästä voidaan päätellä, ettei kustannuksia voida pitää kokonaisuudessaan hintojen perusteena ja toimintaa sekä sen kustannuksia joudutaan tehostamaan huomattavasti. Joudutaan myös tuottamaan ja myymään enemmän. Tutkimusta parantaisi useamman henkilön osallistuminen, ajan tuoma syvällisempi ja tarkempi analyysi toimintolaskennassa ja budjetoinnissa sekä sen suorittaminen lähempänä perustamisajankohtaa. Opinnäytetyötä voidaan käyttää tulevaisuudessa laskennan pohjana.
Työssä käytetään toiminnallista tutkimusmenetelmää laadullisin keinoin. Tutkimus alkaa viitekehyksen luomisesta, jonka materiaaleina on käytetty fyysisiä kirjoja, yrityksien sivustoja, artikkeleita, kurssimateriaaleja, sähköistä kirjaa ja muutamia blogeja. Teoria koostuu enimmäkseen kustannuslaskentaan liittyvistä käsitteistä sekä budjetoinnin ja suoritekohtaisen laskennan prosesseista. Teorian jälkeen on kirjoitettu auki lopputuotteen muodostuminen: välittömien kustannuksien laskenta, suoritekohtaisen laskennan suunnittelu, välillisten kustannusten keräys, toimintolaskennan ja tulosbudjetin laadinta. Prosessin aineistona olivat yrityksien verkkokaupat ja nettisivut sekä artikkelit.
Työn lopputuloksessa tuotekohtaiset kustannukset ovat 300 euron tuntumassa ja kokonaiskustannukset vajaa 140 000 euroa. Eniten kustannuksia aiheuttivat työn ja kankaan hinnat sekä brändäyksen ja markkinoinnin, tuotekehityksen ja hallinnon toiminnot. Lisäksi tulos on reilusti negatiivinen. Tästä voidaan päätellä, ettei kustannuksia voida pitää kokonaisuudessaan hintojen perusteena ja toimintaa sekä sen kustannuksia joudutaan tehostamaan huomattavasti. Joudutaan myös tuottamaan ja myymään enemmän. Tutkimusta parantaisi useamman henkilön osallistuminen, ajan tuoma syvällisempi ja tarkempi analyysi toimintolaskennassa ja budjetoinnissa sekä sen suorittaminen lähempänä perustamisajankohtaa. Opinnäytetyötä voidaan käyttää tulevaisuudessa laskennan pohjana.