Vamian hitsausalan kehittäminen
Makinen, Janne; Haikonen, Marko; Stagnas, Peter (2020)
Makinen, Janne
Haikonen, Marko
Stagnas, Peter
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229859
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toisen asteen oppilaitos Vamialle. Tarkoituksena on kehittää hitsausalan koulutusta, ja oppimisympäristöjä sekä tiivistää yritysyhteistyötä ja luoda pysyvä toimintatapa, jonka avulla kehitetään koulutusta vastaamaan työelämän tarpeita.
Tutkimuksen ensimmäinen tavoite oli selvittää Vamian hitsausosaston nykytila selvittämällä opetukseen liittyvä ohjeistus, tutkintokohtainen opetussuunnitelma, tuotekortit sekä osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma.
Toisena osatavoitteena tutkimme, vastaako opetus nykyisin työelämän vaatimuksia. Tutkimus toteutettiin eri näkökulmista. Haastattelimme alueen isoja yrityksiä ja näiden vastausten perusteella teimme kyselyn alueen pk-yrityksille. Kyselytutkimus toteutettiin informoituna ja anonyyminä kyselynä. Saatujen vastausten perusteella teimme Forms-kyselyn Pohjanmaan talousalueen hitsaaville yrityksille. Kysely toteutettiin standardoidusti, jotta saisimme kaikilta vertailukelpoiset vastaukset. Kyselyä täydennettiin kolmella avoimella kysymyksellä.
Lisäksi teimme kyselyn hitsausalan opiskelijoille sekä opettajille, missä selvitimme heidän näkemyksiään Vamian nykytilasta. Kysely totutettiin standardoidusti ja avoimilla kysymyksillä. Kyselyn vastausten avulla saimme tärkeää tietoa opiskelijoiden saamasta opetuksesta, ja opettajien näkemyksistä saimme kokonaiskuvan Vamian hitsausopetuksen nykytilasta.
Tuloksena saimme useita hitsausalan opetukseen liittyviä kehityskohteita.
Lisäksi kehitimme vuosikellon, jonka avulla opetuksen ajantasaisuus varmistetaan. Vuosikellossa on tarkkaan määritelty ajankohdat, tehtävät ja vastuuhenkilöt. Tärkeimpänä asiana vuosikellossa voidaan pitää vuosittain tehtävää yrityskyselyä, jonka avulla voidaan kartoittaa opettajien mahdollinen koulutustarve, tulevat investoinnit, yrityksille tarjottavat koulutukset, harjoitustöiden uudelleen suunnittelu ja uusien tutkinnon osien mahdollinen tarjonta. The thesis was done at the vocational education organisation Vamia. The goal of the work was to improve the education in the field of welding, learning environments, business cooperation, and to create an established way of working, which is used to develop the education to meet the needs of the industry.
The first task of the study was to evaluate the current state of the welding department at Vamia by studying the teaching guidelines, the degree-specific curriculum, product cards and the implementation plan for competence assessment.
As a second task, it was examined whether teaching currently meets the requirements of working life. This study considers several aspects for the issue at hand. The local companies were interviewed, and based on the interviews, a questionnaire was created for the SMEs in the region. The survey was conducted as an informed and anonymous survey. A Forms survey for welding companies in the Ostrobothnian economic area was created based on the responses received. The survey was conducted in a standardized way to gather comparable answers from all the respondents. The questionnaire was supplemented by three open questions.
In addition, a survey was conducted for the welding students and teachers. The goal of this survey was to investigate the respondent’s views on the current state of Vamia. The survey was conducted in a standardized way and with open questions. Important information regarding the current state of the education was gathered based on the results. An overall view of the current state of welding education at Vamia was created based on the answers provided by the teachers.
The study resulted in several areas of improvement in the education of welding. Additionally, an annual clock for ensuring the timeliness of teaching was developed. The annual clock contains precisely defined times, tasks, and persons of responsibility. The most important aspect of the annual clock is the annual business survey, which can be used to identify the potential training needs of teachers, future investments, trainings for companies, redesign of the assignments, and the need for improvements of the curriculum.
Tutkimuksen ensimmäinen tavoite oli selvittää Vamian hitsausosaston nykytila selvittämällä opetukseen liittyvä ohjeistus, tutkintokohtainen opetussuunnitelma, tuotekortit sekä osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma.
Toisena osatavoitteena tutkimme, vastaako opetus nykyisin työelämän vaatimuksia. Tutkimus toteutettiin eri näkökulmista. Haastattelimme alueen isoja yrityksiä ja näiden vastausten perusteella teimme kyselyn alueen pk-yrityksille. Kyselytutkimus toteutettiin informoituna ja anonyyminä kyselynä. Saatujen vastausten perusteella teimme Forms-kyselyn Pohjanmaan talousalueen hitsaaville yrityksille. Kysely toteutettiin standardoidusti, jotta saisimme kaikilta vertailukelpoiset vastaukset. Kyselyä täydennettiin kolmella avoimella kysymyksellä.
Lisäksi teimme kyselyn hitsausalan opiskelijoille sekä opettajille, missä selvitimme heidän näkemyksiään Vamian nykytilasta. Kysely totutettiin standardoidusti ja avoimilla kysymyksillä. Kyselyn vastausten avulla saimme tärkeää tietoa opiskelijoiden saamasta opetuksesta, ja opettajien näkemyksistä saimme kokonaiskuvan Vamian hitsausopetuksen nykytilasta.
Tuloksena saimme useita hitsausalan opetukseen liittyviä kehityskohteita.
Lisäksi kehitimme vuosikellon, jonka avulla opetuksen ajantasaisuus varmistetaan. Vuosikellossa on tarkkaan määritelty ajankohdat, tehtävät ja vastuuhenkilöt. Tärkeimpänä asiana vuosikellossa voidaan pitää vuosittain tehtävää yrityskyselyä, jonka avulla voidaan kartoittaa opettajien mahdollinen koulutustarve, tulevat investoinnit, yrityksille tarjottavat koulutukset, harjoitustöiden uudelleen suunnittelu ja uusien tutkinnon osien mahdollinen tarjonta.
The first task of the study was to evaluate the current state of the welding department at Vamia by studying the teaching guidelines, the degree-specific curriculum, product cards and the implementation plan for competence assessment.
As a second task, it was examined whether teaching currently meets the requirements of working life. This study considers several aspects for the issue at hand. The local companies were interviewed, and based on the interviews, a questionnaire was created for the SMEs in the region. The survey was conducted as an informed and anonymous survey. A Forms survey for welding companies in the Ostrobothnian economic area was created based on the responses received. The survey was conducted in a standardized way to gather comparable answers from all the respondents. The questionnaire was supplemented by three open questions.
In addition, a survey was conducted for the welding students and teachers. The goal of this survey was to investigate the respondent’s views on the current state of Vamia. The survey was conducted in a standardized way and with open questions. Important information regarding the current state of the education was gathered based on the results. An overall view of the current state of welding education at Vamia was created based on the answers provided by the teachers.
The study resulted in several areas of improvement in the education of welding. Additionally, an annual clock for ensuring the timeliness of teaching was developed. The annual clock contains precisely defined times, tasks, and persons of responsibility. The most important aspect of the annual clock is the annual business survey, which can be used to identify the potential training needs of teachers, future investments, trainings for companies, redesign of the assignments, and the need for improvements of the curriculum.