Sähkö- ja hybridiajoneuvojen katsastusmääräykset
Lindqvist, Benjami (2020)
Lataukset:
Lindqvist, Benjami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122429981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122429981
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli selvittää, miten täyssähkö- tai hybridiajoneuvon sähköturvallisuudesta voitaisiin varmistua määräaikaiskatsastuksessa. Työn ensisijaisena tavoitteena oli perehtyä määräaikaiskatsastukseen, mutta lopulta perehdyttiin myös siihen, miten voitaisiin valvoa huoltotöiden laatua ja millä perusteella ajoneuvo tulisi muutoskatsastaa, kun sen korkeajännitejärjestelmää on muokattu alkuperäisestä poikkeavaksi. Työn tilasi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Työ toteutettiin selvitystyönä lähestymällä CITA:n kautta seitsemän eri Euroopan maan edustajia koskien sähköajoneuvojen korkeajännitejärjestelmän katsastusta. Lisäksi perehdytiin Suomessa voimassaolevaan sähköturvallisuuslakiin, sähköturvallisuusstandardiin SFS 6002 sekä rakennemuutosmääräykseen ja vertailtiin niitä vastanneiden EU-maiden säädöksiin. Lisäksi työssä perehdyttiin UNECE:n sääntöön nro 100 ja haastateltiin suomalaisia sähköajoneuvojen asiantuntijoita.
Työssä saavuttiin loppupäätelmään, jossa perinteinen ajoneuvon katsastus ei ole riittävä sellaisille ajoneuvoille, joissa on korkeajännitteinen ajovoimajärjestelmä. Katsastuksessa tulisi keskittyä samantyyppiseen tieliikennekelpoisuuden valvontaan kuin ennenkin, mutta sähköajoneuvoille olisi säännöllisesti, tai muutosten yhteydessä suoritettava erillinen sähköturvallisuuskatsastus, jotta niiden sähköturvallisuudesta voidaan varmistua täysin.
Suurin sähköturvallisuusriski sähköajoneuvossa on huonokuntoinen ajoakusto, tai sen latausjärjestelmä ja niihin on kiinnitettävä erityistä huomiota kaikissa täyssähkö- sekä hybridiajoneuvoissa. Sähköajoneuvojen korkeajännitejärjestelmän modifiointi on käsitteenä niin uusi asia, että toistaiseksi työssä lähestytyt asiantuntijat eivät olleet tietoisia kolmannen osapuolen osavalmistajista. Tällä hetkellä sähköajoneuvojen huoltoon voikin järkevästi käyttää ainoastaan uusia tai käytettyjä alkuperäisiä varaosia.
Katsastajien koulutusta on lisättävä käsittelemään korkeajännitteisten järjestelmien parissa työskentelyn aiheuttamia vaaratilanteita ja katsastustiloja on päivitettävä niin, että mahdollisen sähkötapaturman sattuessa ensiapua on saatavilla. Erityishuomiota on kiinnitettävä ajoneuvon omiin vikavaloihin, koska toistaiseksi standardoitu vikakoodinlukukeino puuttuu.
Työ toteutettiin selvitystyönä lähestymällä CITA:n kautta seitsemän eri Euroopan maan edustajia koskien sähköajoneuvojen korkeajännitejärjestelmän katsastusta. Lisäksi perehdytiin Suomessa voimassaolevaan sähköturvallisuuslakiin, sähköturvallisuusstandardiin SFS 6002 sekä rakennemuutosmääräykseen ja vertailtiin niitä vastanneiden EU-maiden säädöksiin. Lisäksi työssä perehdyttiin UNECE:n sääntöön nro 100 ja haastateltiin suomalaisia sähköajoneuvojen asiantuntijoita.
Työssä saavuttiin loppupäätelmään, jossa perinteinen ajoneuvon katsastus ei ole riittävä sellaisille ajoneuvoille, joissa on korkeajännitteinen ajovoimajärjestelmä. Katsastuksessa tulisi keskittyä samantyyppiseen tieliikennekelpoisuuden valvontaan kuin ennenkin, mutta sähköajoneuvoille olisi säännöllisesti, tai muutosten yhteydessä suoritettava erillinen sähköturvallisuuskatsastus, jotta niiden sähköturvallisuudesta voidaan varmistua täysin.
Suurin sähköturvallisuusriski sähköajoneuvossa on huonokuntoinen ajoakusto, tai sen latausjärjestelmä ja niihin on kiinnitettävä erityistä huomiota kaikissa täyssähkö- sekä hybridiajoneuvoissa. Sähköajoneuvojen korkeajännitejärjestelmän modifiointi on käsitteenä niin uusi asia, että toistaiseksi työssä lähestytyt asiantuntijat eivät olleet tietoisia kolmannen osapuolen osavalmistajista. Tällä hetkellä sähköajoneuvojen huoltoon voikin järkevästi käyttää ainoastaan uusia tai käytettyjä alkuperäisiä varaosia.
Katsastajien koulutusta on lisättävä käsittelemään korkeajännitteisten järjestelmien parissa työskentelyn aiheuttamia vaaratilanteita ja katsastustiloja on päivitettävä niin, että mahdollisen sähkötapaturman sattuessa ensiapua on saatavilla. Erityishuomiota on kiinnitettävä ajoneuvon omiin vikavaloihin, koska toistaiseksi standardoitu vikakoodinlukukeino puuttuu.