YHDESSÄ: Occupational Performance Coaching -interventioon perustuva työkirja 9–12-vuotiaan lapsen vanhemman ja toimintaterapeutin yhteisen työskentelyn tueksi
Jylhä-Ollila, Henna; Nieminen, Asta (2020)
Lataukset:
Jylhä-Ollila, Henna
Nieminen, Asta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101081107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101081107
Tiivistelmä
Lapsen ja nuoren toimintaterapiassa asiakkaana ei ole pelkästään lapsi, vaan koko perhe. Perhelähtöinen lähestymistapa nähdään tärkeänä osana toimintaterapiaa, ja siksi vanhemmat ovat yhä tärkeämpi osa kuntoutusprosessia. Vanhemmalle suunnattu toimintaterapia vahvistaa terapiassa opitun siirtymistä kotiin ja perheen arkeen. Occupational Performance Coaching -interventio on ohjauksen ja neuvonnan muoto, jonka tarkoituksena on tukea vanhemman oppimista niin, että hän on tulevaisuudessa kykenevä ratkaisemaan lapsensa toiminnallisen osallistumisen haasteita mahdollisimman itsenäisesti.
Projektin välittömänä tavoitteena on suunnitella, tuottaa ja arvioida toimintaterapeutin ja vanhemman käyttöön työkirja, joka tukee vanhemman ja toimintaterapeutin perhelähtöistä työskentelyä Occupational Performance Coaching -interventiota käytettäessä. Työkirja on suunnattu 9–12-vuotiaiden toimintaterapiassa käyvien lasten ja nuorten vanhemmille ja toimintaterapeuteille. Projektin tietoperusta rakentuu näyttöön perustuvaan tietoon. Occupational Performance Coaching -intervention lisäksi tietoperustaan sisältyy tietoa 9–12-vuotiaiden itsearviointitaitojen kehittymisestä, ohjauksesta ja neuvonnasta sekä perhelähtöisestä lähestymistavasta toimintaterapiassa. Projektin tuotteena suunniteltiin ja tuotettiin YHDESSÄ-työkirja, joka tukee vanhemman ja toimintaterapeutin perhelähtöistä työskentelyä Occupational Performance Coaching -interventiota käytettäessä. Työkirja mukailee Occupational Performance Coaching -interventiota ja painottaa erityisesti sen sisältämää yhteistä toiminnan analyysiä, ja se sisältää lapsen ja vanhemman itsearviointia.
Tuotteen laatukriteereinä oli visuaalisuus, käyttäjälähtöisyys ja näyttöön perustuvuus. Saadun palautteen ja itsearvioinnin pohjalta voidaan arvioida, että työkirjan laatukriteerit ovat toteutuneet. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tutkia työkirjan soveltuvuutta työelämään laajemmilla koekäytöillä, mikä mahdollistaisi työkirjan kehittämisen edelleen.
Projektin välittömänä tavoitteena on suunnitella, tuottaa ja arvioida toimintaterapeutin ja vanhemman käyttöön työkirja, joka tukee vanhemman ja toimintaterapeutin perhelähtöistä työskentelyä Occupational Performance Coaching -interventiota käytettäessä. Työkirja on suunnattu 9–12-vuotiaiden toimintaterapiassa käyvien lasten ja nuorten vanhemmille ja toimintaterapeuteille. Projektin tietoperusta rakentuu näyttöön perustuvaan tietoon. Occupational Performance Coaching -intervention lisäksi tietoperustaan sisältyy tietoa 9–12-vuotiaiden itsearviointitaitojen kehittymisestä, ohjauksesta ja neuvonnasta sekä perhelähtöisestä lähestymistavasta toimintaterapiassa. Projektin tuotteena suunniteltiin ja tuotettiin YHDESSÄ-työkirja, joka tukee vanhemman ja toimintaterapeutin perhelähtöistä työskentelyä Occupational Performance Coaching -interventiota käytettäessä. Työkirja mukailee Occupational Performance Coaching -interventiota ja painottaa erityisesti sen sisältämää yhteistä toiminnan analyysiä, ja se sisältää lapsen ja vanhemman itsearviointia.
Tuotteen laatukriteereinä oli visuaalisuus, käyttäjälähtöisyys ja näyttöön perustuvuus. Saadun palautteen ja itsearvioinnin pohjalta voidaan arvioida, että työkirjan laatukriteerit ovat toteutuneet. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tutkia työkirjan soveltuvuutta työelämään laajemmilla koekäytöillä, mikä mahdollistaisi työkirjan kehittämisen edelleen.