Monialaisen yhteistyön kehittäminen lasten ja nuorten neuropsykiatrisissa palveluissa
Mäntymäki, Tuula (2020)
Mäntymäki, Tuula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101141267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101141267
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Lapin sairaanhoitopiirin alueella lasten ja nuorten neuropsykiatristen häiriöiden palveluiden monialaista yhteistyötä sekä asiakas/perhelähtöisiä sujuvia ja joustavia palveluita yli yksikkö- ja organisaatiorajojen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia monialaisen yhteistyön kehittämiseen ja tämän avulla kehittää asiakas/perhelähtöisyyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistona käytettiin lasten ja nuorten neuropsykiatrisen palvelupolkutyöryhmän ja kehittäjäkahvilan muistioita, jotka oli tuotettu työpajoissa ja kehittäjäkahvilassa käytyjen ryhmätyöskentelyjen kirjausten pohjalta. Ryhmätyöskentelyssä hyödynnettiin sovelletusti dialogista Learning cafe -menetelmää. Tietoperustassa käsiteltiin kehityksellisiä neuropsykiatrisia häiriöitä ja monialaista yhteistyötä.
Tulosten perusteella lasten ja nuorten neuropsykiatristen palveluiden monitoimijaisen yhteistyön ongelmina nähtiin palveluiden koordinointiin, tiedonkulkuun ja tuen toimivuuteen liittyvät ongelmat. Keskeisinä kehittämiskohteina nousi esiin työn- ja vastuunjaon selkiyttäminen eri toimijoiden välillä. Tiedonkulku, yhteistyö ja perhelähtöisyys nousivat esiin kehittämiskohteina. Digitaalisia palveluita tulisi kehittää monipuolisesti ja osaamista vahvistaa. Yhteistyössä peruspalveluiden ja erityistason palveluiden välilläkin nähtiin kehittämistarpeita.
Tutkimustuloksia hyödynnettiin samanaikaisesti toteutuneessa Lasten ja nuorten neuropsykiatrinen palvelupolku -prosessissa. Jatkossa tutkimustuloksia voidaan hyödyntää monialaisen yhteistyön kehittämisessä Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa ja palvelupolkujen kehittämisessä Lapin sairaanhoitopiirissä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistona käytettiin lasten ja nuorten neuropsykiatrisen palvelupolkutyöryhmän ja kehittäjäkahvilan muistioita, jotka oli tuotettu työpajoissa ja kehittäjäkahvilassa käytyjen ryhmätyöskentelyjen kirjausten pohjalta. Ryhmätyöskentelyssä hyödynnettiin sovelletusti dialogista Learning cafe -menetelmää. Tietoperustassa käsiteltiin kehityksellisiä neuropsykiatrisia häiriöitä ja monialaista yhteistyötä.
Tulosten perusteella lasten ja nuorten neuropsykiatristen palveluiden monitoimijaisen yhteistyön ongelmina nähtiin palveluiden koordinointiin, tiedonkulkuun ja tuen toimivuuteen liittyvät ongelmat. Keskeisinä kehittämiskohteina nousi esiin työn- ja vastuunjaon selkiyttäminen eri toimijoiden välillä. Tiedonkulku, yhteistyö ja perhelähtöisyys nousivat esiin kehittämiskohteina. Digitaalisia palveluita tulisi kehittää monipuolisesti ja osaamista vahvistaa. Yhteistyössä peruspalveluiden ja erityistason palveluiden välilläkin nähtiin kehittämistarpeita.
Tutkimustuloksia hyödynnettiin samanaikaisesti toteutuneessa Lasten ja nuorten neuropsykiatrinen palvelupolku -prosessissa. Jatkossa tutkimustuloksia voidaan hyödyntää monialaisen yhteistyön kehittämisessä Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa ja palvelupolkujen kehittämisessä Lapin sairaanhoitopiirissä.