Polttomoottorin lisäaineiden tutkiminen
Kortetjärvi, Mika (2021)
Kortetjärvi, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101221443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101221443
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Pohjanmaan Ykkösvaraosakeskus Oy:n maahantuomia Pro-Tec-autokemikaaleja ja niiden vaikutuksia testattavissa ajoneuvoissa. Työn tavoitteena oli nähdä tuloksia lisäaineiden tehokkuudesta, parannusta pakokaasupäästöissä, sylinterien puristuspaineissa ja moottorien toiminnassa.
Työssä tutkittiin neljää Volkswagen Groupin valmistamaa autoa. Autoista mitattiin ennen ja jälkeen lisäaineiden käytön pakokaasupäästöt Boschin pakokaasuanalysaattorilla, sylinterien puristuspaineet Motometerin puristuspainemittarilla ja ruiskutussuuttimien arvoja diagnostiikkatesterillä. Moottorien komponentit kuvattiin puhelimen kameralla ja kahdella endoskoopilla. Mittaukset kirjattiin mittauspöytäkirjoihin ja mittausten keskiarvoista tehtiin taulukot.
Saaduista tuloksista näkee lisäaineiden tehonneen Skodassa ja diesel-Golfissa. Passatissa ja bensiini-Golfissa selviä tuloksia ei saatu moottorien ja komponenttien kuluneisuuden takia. Myös mittaustarkkuus voi vaikuttaa tuloksiin. Paras hyöty saavutettaisiin, kun lisäaineita käytettäisiin säännöllisesti huoltojen yhteydessä. Lisäaineiden ei havaittu aiheuttavan negatiivisia vaikutuksia autojen toiminnassa.
Työssä tutkittiin neljää Volkswagen Groupin valmistamaa autoa. Autoista mitattiin ennen ja jälkeen lisäaineiden käytön pakokaasupäästöt Boschin pakokaasuanalysaattorilla, sylinterien puristuspaineet Motometerin puristuspainemittarilla ja ruiskutussuuttimien arvoja diagnostiikkatesterillä. Moottorien komponentit kuvattiin puhelimen kameralla ja kahdella endoskoopilla. Mittaukset kirjattiin mittauspöytäkirjoihin ja mittausten keskiarvoista tehtiin taulukot.
Saaduista tuloksista näkee lisäaineiden tehonneen Skodassa ja diesel-Golfissa. Passatissa ja bensiini-Golfissa selviä tuloksia ei saatu moottorien ja komponenttien kuluneisuuden takia. Myös mittaustarkkuus voi vaikuttaa tuloksiin. Paras hyöty saavutettaisiin, kun lisäaineita käytettäisiin säännöllisesti huoltojen yhteydessä. Lisäaineiden ei havaittu aiheuttavan negatiivisia vaikutuksia autojen toiminnassa.