Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Musiikin käyttö elokuvailmaisussa

Hellal, Samir (2020)

 
Avaa tiedosto
Hellal_Samir.pdf (856.6Kt)
Lataukset: 


Hellal, Samir
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261531
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja koostuu kirjallisesta osasta sekä teososasta, joka on lyhytelokuva Takaisin Gracelandiin (2020). Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella elokuvamusiikin käyttötarkoitusta ja ottaa selvää, millä perusteella äänisuunnittelija ja säveltäjä päättää käyttää musiikkia tarkoin valituissa kohdissa.

Kirjallisessa osassa käydään lyhyesti läpi elokuvamusiikin historiaa sen alkuajoista nykypäivään saakka ja tutkitaan musiikillisen tyylin sekä sävellystapojen muuttumista ajan saatossa. Elokuvamusiikin keskeiset termit ja eri tekniikat sekä niiden käyttötavat avataan. Klassisesta elokuvamusiikkimallista saadaan tietoa perinteisistä elokuvamusiikin käyttötavoista, ja myös siitä kirjoitettua kritiikkiä käydään läpi. Lopuksi teososaelokuvaa analysoidaan tämän teoreettisen tiedon lävitse ja tutkitaan, miten elokuvamusiikin eri tekniikat toteutuivat elokuvassa. Lähdemateriaalina käytetään elokuvamusiikkiin erikoistuneita kirjallisia merkkiteoksia ja verkkoartikkeleita.

Opinnäytetyössä saadaan kokonaiskuva elokuvamusiikin historian vaiheista sekä todetaan, että vauhdikkaan modernin työtavan seurauksena nykyajan elokuvamusiikissa melodioiden käyttö on vähentynyt ja musiikki perustuu yhä enemmän rytmiin, äänisuunnitteluun ja ambientiin. Työssä saadaan myös ymmärrys elokuvamusiikin sävellyksessä käytetyistä lukuisista tekniikoista ja niiden oikeaoppisista käyttötavoista. Musiikilla voidaan tuoda valkokankaan tapahtumille emotionaalista syvyyttä, joka kuitenkin pysyttelee huomaamattomana alitajunnan tasolla. Sillä voidaan sitoa kohtauksia yhteen ja luoda jatkuvuuden tuntua. Diegeettisen musiikin sisältämät alakategoriat erotellaan ja havaitaan, että diegeettisen ja ei-diegeettisen musiikin välinen taitoskohta ei ole niin pelkistetty. Työssä todetaan myös, että elokuvan musiikilliseen äänikerrontaan on hyvä paneutua jo ennen kuvauksia, jotta musiikki saadaan yhdentymään hyvin elokuvan kerrontaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste