”Antanut uusia ajattelemisen aiheita” - Hoitohenkilökunnan kokemuksia kehittämiskoulutusprosessista
Partanen, Heidi (2020)
Partanen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271591
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, kuinka vanhustyön hoitohenkilökunta Lapin alueella on kokenut heille järjestetyn Lapin Hoivakodit kuntoon -kehittämiskoulutusprosessin. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa hoitohenkilökunnalle suunnatun kehittämiskoulutuksen tarpeellisuudesta ja merkityksellisyydestä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tutkimukseen haastateltiin kolmea kehittämiskoulutukseen osallistunutta vanhustyössä toimivaa hoitajaa. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisen eli aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että kehittämiskoulutus on pysäyttänyt ja asettanut hoitohenkilökuntaa ajattelemaan ja pohtimaan omia työ- ja toimintatapojaan vanhusten hoidossa. Kehittämiskoulutuksen merkittävimpänä antina nähtiin asukkaiden kanssa hieman lisääntyneet ja asukkaan yksilöllistä persoonaa huomioivat vuorovaikutustilanteet. Lisäksi myös heikompikuntoisten asukkaiden jäljellä olevia voimavaroja oli pyritty mahdollisuuksien mukaan tukemaan. Tuloksista päätellen haastavan vanhustenhoitotyön keskellä hoitajille suunnatut ja asukasainekseen nähden oikeinkohdistetut kehittämiskoulutukset nähdään tänä päivänä tarpeellisina ja tärkeitä.
Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää suunniteltaessa uusia koulutuksia ja kehittämishankkeita. The aim of this thesis was to describe how the nursing staff working in eldercare in Lapland perceived the training & development course “Lapin Hoivakodit kuntoon” arranged for them. The study aimed at providing the commissioning party with information on the usefulness and significance of the training & development course geared up for the nursing staff.
The study was carried out in the form of quantitative study, and the data were collected by means of semi- structured theme interviews. Interviews were conducted with three nurses who were working in eldercare and had taken part in the training & development course. The interview data were transcribed and analysed by means of inductive, i.e., data-driven content analysis.
The results indicate that the training & development course made the participating nurses stop and think about their work methods and procedures in eldercare. The most significant outcome of the course was seen to be the slight increase in interactive encounters with the residents that look the resident in to account as an individual. In addition, there had been efforts to bolster, as far as possible, the remaining capabilities of the more fail residents, too. We may conclude from the results that training & development courses geared up for the nursing staff toiling away in the challenging work of eldercare are perceived as useful and important these days, provided that they are correctly focused vis-á-vis the nursing home residents.
The information gained in this study is likely to be of use in the planning of new courses of training & development.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tutkimukseen haastateltiin kolmea kehittämiskoulutukseen osallistunutta vanhustyössä toimivaa hoitajaa. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisen eli aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että kehittämiskoulutus on pysäyttänyt ja asettanut hoitohenkilökuntaa ajattelemaan ja pohtimaan omia työ- ja toimintatapojaan vanhusten hoidossa. Kehittämiskoulutuksen merkittävimpänä antina nähtiin asukkaiden kanssa hieman lisääntyneet ja asukkaan yksilöllistä persoonaa huomioivat vuorovaikutustilanteet. Lisäksi myös heikompikuntoisten asukkaiden jäljellä olevia voimavaroja oli pyritty mahdollisuuksien mukaan tukemaan. Tuloksista päätellen haastavan vanhustenhoitotyön keskellä hoitajille suunnatut ja asukasainekseen nähden oikeinkohdistetut kehittämiskoulutukset nähdään tänä päivänä tarpeellisina ja tärkeitä.
Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää suunniteltaessa uusia koulutuksia ja kehittämishankkeita.
The study was carried out in the form of quantitative study, and the data were collected by means of semi- structured theme interviews. Interviews were conducted with three nurses who were working in eldercare and had taken part in the training & development course. The interview data were transcribed and analysed by means of inductive, i.e., data-driven content analysis.
The results indicate that the training & development course made the participating nurses stop and think about their work methods and procedures in eldercare. The most significant outcome of the course was seen to be the slight increase in interactive encounters with the residents that look the resident in to account as an individual. In addition, there had been efforts to bolster, as far as possible, the remaining capabilities of the more fail residents, too. We may conclude from the results that training & development courses geared up for the nursing staff toiling away in the challenging work of eldercare are perceived as useful and important these days, provided that they are correctly focused vis-á-vis the nursing home residents.
The information gained in this study is likely to be of use in the planning of new courses of training & development.