Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Customer Acquisition Development Plan : Improving Lead Generation

Sundman, Stina-Maria (2021)

 
Avaa tiedosto
Sundman_Stina-Maria.pdf (2.364Mt)
Lataukset: 


Sundman, Stina-Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271601
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyötutkimuksen tarkoituksena oli luoda kehityssuunnitelma, joka tehostaa kohdeyrityksen asiakashankintaa. Päätavoitteena oli parantaa liidien tuotantoa, mikä koettiin yrityksessä erityisenä haasteena. Kohdeyritys toimii liikunta-alalla ja sen pääasiallinen kohderyhmä ovat yksityiset asiakkaat. Asiakashankintamarkkinointia yrityksessä on toteutettu monilla tavoilla, pääasiallisesti erilaisilla lyhyillä markkinointikampanjoilla. Sen sijaan markkinointistrategiaa ja pitkän aikavälin markkinointisuunnitelmaa kohdeyrityksessä ei ole tehty. Tämän takia markkinoinnin resursseja valuu hukkaan ja asiakashankinta on suhteellisen tehotonta.

Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Kohdeyrityksen nykytilaa analysoitiin nykyisen asiakashankintaprosessin ja markkinointikäytäntöjen vahvuuksien ja heikkouksien selvittämiseksi. Nykytila-analyysi tehtiin haastattelemalla tapausyrityksen markkinointitiimiä ja johtoa, tutkimalla yrityksen markkinointisisältöjä eri kanavissa, vertailemalla kilpailijoiden markkinointikäytäntöjä ja keräämällä tietoja asiakastyytyväisyystutkimuksesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käytetään inbound-markkinoinnin teoriaa sekä muuta tutkimusaiheen kannalta oleellista aineistoa. Teoreettinen viitekehys koostui useista lähteistä, jotka tarjosivat hyvän tietopohjan asiakashankintasuunnitelman rakentamiseen.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi asiakashankintasuunnitelma, jonka avulla kohdeyritys pystyy parantamaan asiakashankintaprosessiaan ja hyödyntämään dataa liidien konvertoinnissa sekä myöhemmin asiakkuudenhallinnassa. Asiakashankintasuunnitelma sisältää ostajapersoonan, asiakaspolun kuvauksen, sekä suunnitelman toteutuksessa tarvittavat työkalut. Suunnitelmassa esitellään modernin liidihankintaprosessin tuotanto- ja toteutusvaiheet käytännönläheisten esimerkkien avulla. Liidihankintaprosessiin luotiin liidien pisteytysjärjestelmä, jonka avulla liidien aktiivisuutta pystytään seuraamaan ja erottamaan markkinointikelpoiset ja myyntikelpoiset liidit toisistaan. Liidipisteytyksen tarkoitus on auttaa markkinointia ja myyntiä ymmärtämään liidien elinkaarta ja parantaa liidien konvertoitumista myynneiksi. Lisäksi kohdeyritysyritykselle annettiin suosituksia asiakashankintaan ja markkinointiin liittyvistä kehitystoimenpiteistä, jotka jäivät opinnäytetyön rajausten vuoksi tutkimuksen ulkopuolelle.

Kun asiakashankintasuunnitelma otetaan käyttöön, kohdeyritys pystyy tuottamaan strategisesti ja käytännön tasolla laadukkaampaa markkinointia. Inbound-metodiin pohjautuvan suunnitelman pitkän aikavälin tarkoitus on saada asiakkaista yrityksen suosittelijoita, jolloin asiakashankinnan markkinointipanostuksia voidaan keventää ja kehitystoimien myötä yrityksen liiketoiminnan kannattavuutta pystytään parantamaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste