Vanhemman tukeminen lapsen sairastuessa
Korkeakangas, Tuulimari (2021)
Korkeakangas, Tuulimari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101281636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101281636
Tiivistelmä
Lapsen sairastuminen tai vammautuminen on vanhemmalle yllättävä ja voimakkaita tunteita herättävä kokemus, joka vaatii sopeutumista. Lapsen hoitotyö ja sairaanhoito eroaa aikuisen hoitotyöstä lapsen erilaisuuden ja perheen tiiviin mukana olemisen myötä. Lapsen sairaus aiheuttaa vanhemmille huolta, pelkoa ja surua. Hoitotyöntekijältä lasten hoitotyö ja sairaanhoito vaatii tiimityöskentelytaitoja sekä osaamista lapsipotilaiden erityistarpeista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli aikaisemman kirjallisuuden perusteella kuvata vanhemman kokemusta lapsen sairastuessa ja ammattilaisen keinoja tukea vanhempaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tutkittua tietoa hyödyntäen yhteenveto siitä, mitä tukea sairastuneen lapsen vanhempi toivoo, ja millä keinoin hoitotyöntekijä voi tukea vanhempaa lapsen sairastuessa. Opinnäytetyötä voi hyödyntää lapsiperheiden hoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa on hyödynnetty CINAHL-, Medic-, ja JBI Joanna Briggs Institute- tietokantoja. Osa valituista tutkimuksista on haettu manuaalisesti. Opinnäytetyöhön löytyi yhteensä kahdeksan tutkimusta, joista neljä tutkimusta on suomenkielisiä ja neljä englanninkielisiä. Aineiston analyysi on toteutettu induktiivisella sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään lapsen sairastumista, lasten hoitotyötä ja sairaanhoitoa, perhekeskeistä hoitotyötä ja sairaan lapsen vanhemmuutta.
Tutkimustulosten mukaan sairaan lapsen vanhempi kokee laajasti voimakkaita tunteita lapsen sairastuessa. Lapsen sairastuminen on vanhemmalle stressaava kokemus, joka voi aiheuttaa psyykkistä oireilua. Vanhempi tarvitsee hoitohenkilökunnalta emotionaalista tukea, jossa korostuu yksilöllisen ohjauksen ja tuen merkitys. Lapsen sairastumisen myötä vanhemman jaksaminen kuormittuu ja arki häiriintyy. Vanhemman kyky selviytyä tilanteessa on yksilöllistä. Hoitotyöntekijä voi tukea vanhempaa perhekeskeisellä hoitotyöllä ja laadukkaalla ohjaamisella ja yhteistyöllä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli aikaisemman kirjallisuuden perusteella kuvata vanhemman kokemusta lapsen sairastuessa ja ammattilaisen keinoja tukea vanhempaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tutkittua tietoa hyödyntäen yhteenveto siitä, mitä tukea sairastuneen lapsen vanhempi toivoo, ja millä keinoin hoitotyöntekijä voi tukea vanhempaa lapsen sairastuessa. Opinnäytetyötä voi hyödyntää lapsiperheiden hoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa on hyödynnetty CINAHL-, Medic-, ja JBI Joanna Briggs Institute- tietokantoja. Osa valituista tutkimuksista on haettu manuaalisesti. Opinnäytetyöhön löytyi yhteensä kahdeksan tutkimusta, joista neljä tutkimusta on suomenkielisiä ja neljä englanninkielisiä. Aineiston analyysi on toteutettu induktiivisella sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään lapsen sairastumista, lasten hoitotyötä ja sairaanhoitoa, perhekeskeistä hoitotyötä ja sairaan lapsen vanhemmuutta.
Tutkimustulosten mukaan sairaan lapsen vanhempi kokee laajasti voimakkaita tunteita lapsen sairastuessa. Lapsen sairastuminen on vanhemmalle stressaava kokemus, joka voi aiheuttaa psyykkistä oireilua. Vanhempi tarvitsee hoitohenkilökunnalta emotionaalista tukea, jossa korostuu yksilöllisen ohjauksen ja tuen merkitys. Lapsen sairastumisen myötä vanhemman jaksaminen kuormittuu ja arki häiriintyy. Vanhemman kyky selviytyä tilanteessa on yksilöllistä. Hoitotyöntekijä voi tukea vanhempaa perhekeskeisellä hoitotyöllä ja laadukkaalla ohjaamisella ja yhteistyöllä.