Miten osallistaa opiskelijat verkkokoulutuksen suunnitteluun?
Ruuskanen, Heini (2021)
Ruuskanen, Heini
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101291707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101291707
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on asiakkaiden osallistamisen tapojen kehittäminen verkkokulutuksen suunnitteluprosessissa. Tutkimuskysymyksenä on: miten osallistaa opiskelijat mukaan verkkokoulutuksen suunnitteluun?
Osallistamisen menetelminä käytettiin kyselyitä, haastatteluita, Zoom-työpajaa, käyttöpäiväkirjatyyppistä sisään punottua palautetta osana verkkokurssia, yhteiskehittelyä käsikirjoittamisessa ja adaptiivisen jatkuvan kehittämisen mallin.
Tämän projektin ja tutkimuksen myötä tultiin siihen johtopäätökseen, että asiakkaiden osallistaminen voi olla monin tavoin hyödyllistä. Sen avulla voidaan parantaa tuotteen lopputulosta, lisätä asiakasuskollisuutta ja mahdollisesti myös mahdollistaa tuotteelle pidempi elinkaari adaptiivisen, jatkuvan kurssin kehittämisen myötä. Myös itse tekijäryhmälle on mielekkäämpää työskennellä, kun tuotteen hyödyllisyys asiakkaille on selvää alusta alkaen.
Työn tuloksina syntyi asiakkaiden osallistamisen työkalupakki, joka on suunniteltu kehittyväksi ja päivitettäväksi asiakkaiden osallistamisen apuvälineeksi tuleville tuotekehitysprojekteille. Lisäksi syntyi adaptiivisen, jatkuvan kehittämisen malli kurssien päivittämiseen.
Osallistamisen menetelminä käytettiin kyselyitä, haastatteluita, Zoom-työpajaa, käyttöpäiväkirjatyyppistä sisään punottua palautetta osana verkkokurssia, yhteiskehittelyä käsikirjoittamisessa ja adaptiivisen jatkuvan kehittämisen mallin.
Tämän projektin ja tutkimuksen myötä tultiin siihen johtopäätökseen, että asiakkaiden osallistaminen voi olla monin tavoin hyödyllistä. Sen avulla voidaan parantaa tuotteen lopputulosta, lisätä asiakasuskollisuutta ja mahdollisesti myös mahdollistaa tuotteelle pidempi elinkaari adaptiivisen, jatkuvan kurssin kehittämisen myötä. Myös itse tekijäryhmälle on mielekkäämpää työskennellä, kun tuotteen hyödyllisyys asiakkaille on selvää alusta alkaen.
Työn tuloksina syntyi asiakkaiden osallistamisen työkalupakki, joka on suunniteltu kehittyväksi ja päivitettäväksi asiakkaiden osallistamisen apuvälineeksi tuleville tuotekehitysprojekteille. Lisäksi syntyi adaptiivisen, jatkuvan kehittämisen malli kurssien päivittämiseen.